
Skoltech vill hjälpa fler barn att lära sig läsa
Lån
Skoltech
-
Behov
När Skoltech skulle ta fram en helt ny applikation för att lära barn och elever att läsa behövde de kapital för att kunna utveckla sin app och sitt verktyg.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering i form av verifieringsmedel.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Skoltech att utveckla sin applikation och göra den redo för att testas av en skola. Efter testperioden har Skoltech nu ett proof of concept och kan utveckla vidare vissa delar samtidigt som de kan söka ytterligare kapital.
Företaget Skoltech vill hitta en lösning för “den svenska läskrisen” – att allt fler barn brister i sitt läsande.
Skoltech erbjuder en teknikdriven lösning för att förbättra barns läs- och språkinlärning och som dessutom underlättar för lärarna att följa elevernas utveckling.
Skoltechs ena grundare Filip Dyrvall har dyslexi och vet vilken kamp det kan vara med läsningen. När sonen också fick utmaningar med läsning sökte Filip och hans fru Josefin Dyrvall efter lösningar och verktyg för att underlätta.
– I resan med vår son frågade vi oss om man kan göra lästräningen roligare och mer motiverande. Även för många föräldrar är det en jobbig resa – att hitta verktyg eller läromedel som underlättar, säger Filip.
När de gjorde sin research upptäckte de att barn med läsutmaningar oftast får texter upplästa, vilket kan vara till gagn inom ämnen som inte är svenska, för att eleverna ska hänga med i exempelvis historia.
Men nackdelen är att de ibland får hjälp med all uppläsning och tränar mindre själva.
– Vi tänkte: Kan vi vända på det här arbetssättet? Att hitta ett smart sätt att eleverna istället själva läser för att öva lästräning. Alla teorier pekar på att det är det bästa sättet att nå över tröskeln, säger Filip.
Det var superviktigt för barnen att få stjärnor. När de inte fick det direkt blev det reaktioner – och vi justerade. Det är de reaktionerna vi är ute efter.
Filip Dyrvall om vikten av gamification och belöningssystem i verktyget som höjer motivationen hos eleverna.
Stjärnor – viktiga för eleverna
Så de började skissa på en applikation där elever läser högt för en enhet som lyssnar och analyserar.
Grundarteamet utökades och utvecklingen av en app tog fart.
Under våren 2025 har verktyget testats i en klass och de har fått värdefull feedback och känner att de nu har ett proof of concept – alltså bevis för att deras lösning faktiskt fungerar.
– Testet har gett oss otroliga insikter och ett ytterligare kvitto på att vi gör rätt sak, säger Filip.
De fick också bekräftat att deras inslag av gamification och belöningssystem i verktyget höjer motivationen:
– Det var superviktigt för barnen att få stjärnor. När de inte fick det direkt blev det reaktioner – och vi justerade. Det är de reaktionerna vi är ute efter.

Appen ska inte ersätta boken
De har också insett att deras produkt även fungerar för fler än elever med dyslexi eller andra lässvårigheter – snarare alla barn som vill lära sig att läsa.
– En del barn kan använda produkten en längre tid, andra är klara tidigare. Vi ser även att barn med invandrarbakgrund kan få fantastisk hjälp vid läsläxor om de inte har föräldrar som kan hjälpa dem med svenskan. De har helt andra förutsättningar än kamrater som har stöttning hemma, säger Filip.
Han ser att produkten kan lösa ett viktigt samhällsproblem och utanförskap.
Filip poängterar också att appen inte ska ersätta en vanlig bok.
– Det är ett komplement att varva med som ska boosta läsengagemanget. Boken är fortsatt jätteviktig och ska alltid finnas.
Lärarna får också hjälp
Skoltech är primärt för svenska skolelever, men också ett sätt att hjälpa lärarna.
– Det är vårt nästa steg i utvecklingsresan av produkten. Att ge lärarna ett stöd för att tidigt identifiera vilken nivå respektive barn är på.
Det behovet bekräftas efter vårens testperiod och nu är målet en lärarportal, såsom en digital assistent.
Verktyget, som kombinerar AI med forskningsbaserad metodik för högläsning, ska på sikt också kunna anpassa texter efter barnens kunskapsnivå, en viktig del i motivationen att lära och läsa vidare.
Kapital från Almi i rätt tid
Applikationen har utvecklats tillsammans med företagets advisory board – med logopeder och psykologer bland andra. Även advisory board utvecklas och just nu tittar de efter experter med kompetens inom AI, språkmodeller – och gärna en driven lärare.
– Man får gärna ta kontakt med oss om man är intresserad, säger Filip.
För att kunna satsa på utvecklingen sökte bolaget Almis verifieringsmedel – och fick det.
– Vi hade en dialog med Ingrid Westman på Almi som tyckte att idén var spännande. Hon vägledde oss och gav det stöd som vi behövde. Vi fick 75 000 kronor och pengarna var oerhört viktiga för oss naturligtvis. De gick oavkortat till IT-utveckling vilket var nödvändigt för att komma till punkten att utföra våra tester vilket vi är tacksamma över, berättar Iman Ziai, administratör i Skoltech.

Vill nå investerare
Nästa steg för företaget är att säkra mer kapital. De har hittills inte varit uppbackade av riskkapital, men förbereder sig för att nå externa investerare.
Här har de redan haft god hjälp av Uminova Innovation som är en viktig inkubator i Umeå.
– De hjälper oss med en mängd olika saker, bland annat att öppna dörrar till potentiella investerare.
Visionen för Skoltech är att i framtiden sälja till så många skolor som möjligt för att så många elever som möjligt ska ha chans att använda verktyget.
– Vi vill att alla barn ska ha tillgång till det. Utsatta grupper har ett ännu större behov, därför är skolor den kundgrupp vi vill attrahera, säger Filip.
Så kan Almi hjälpa dig
Våra tjänsterVi ger näring till Sverige genom att erbjuda finansiering i form av lån och riskkapital samt stöd och vägledning inom affärsutveckling till små och medelstora företag.