Super ID:s mjukvara löser en stor energiutmaning

Lån

Super ID

  1. Behov

    Super ID behövde kapital för att kunna köpa in 200 laddningsenheter och köra igång sin pilotstudie.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering i form av grönt lån.

  3. Resultat

    Lånet hos Almi har möjliggjort för Super ID att köpa in alla enheter – vilket krävs för att kvalitetssäkra slutprodukten. Genom lånet kan också nuvarande ägare behålla majoritetsägandet.

Svenska företaget Super ID löser ett problem för hela Europas energisystem. Med deras mjukvara Energy Bank – som används till bilbatteri – ska du som villaägare kunna balansera nätet, göra det mer driftsäkert – och spara 30 000 kronor per år.

Med Almis gröna lån kan företaget nu testa mjukvaran i en stor pilotstudie. 

Bolagets initiativtagare Klas Boman har över 20 år bakom sig inom bilindustrin. Han kom till en punkt när han ville ställa om livet mot ett mer hållbart sådant.

– Den här idén är min “pay back”. Efter ett projekt med Audi fick jag otroliga insikter i hur bilindustrin såg på elektrifiering och vad man kan göra mer med den. 

Han ville hitta en lösning kopplat till vårt energisystem.

– Vi har ett extremt komplicerat system där obalanser mellan konsumtion och produktion måste omhändertas. Jag såg att det finns olika sätt att göra det. Och i så gott som alla balansstörningar är batterier en oerhörd tillgång för att hjälpa elnät. 

I bostadsrättsföreningen som Klas byggde upp i Hudiksvall var de petnoga i varje litet beslut och vid alla installationer – för att saker skulle ha så låg klimatpåverkan som möjligt. “Fullständig galenskap, men det var otroligt viktigt”. Idag kan de mäta “hur mycket som helst”.
“Super ID har just nu en hyfsat färdig produkt. Den fungerar och fortsätter utvecklas”, berättar Klas Boman, bolagets initiativtagare.

Byggde först en labbmiljö

Batterier kan agera som stötdämpare i elnätet vilket gör att nätägare slipper bygga mer nät vilket sparar samhället miljarder. 

– Om Sverige ska fortsätta ha sin energitillväxt krävs en utbyggnad för 1 000 miljarder kronor. Det är otroliga mängder pengar. Här finns en enorm samhällsnytta att göra. 

För att hitta en lösning byggde Klas Boman först upp en helt ny typ av bostadsrättsförening i Hudiksvall.

– Jag insåg att om vi ska förverkliga min idé med Energy Bank måste vi ha en labbmiljö som är på riktigt. Den ultimata testplatsen för “vehicle-to-grid”.

En win-win-win-historia

Vehicle-to-grid innebär att något tillåter dubbelriktad laddning – alltså som både kan ta emot och ge ström tillbaka till elnätet. Vilket Energy Bank är ett exempel på. 

Efter flera år av utveckling har nu denna mjukvara testats i bostadsrättsföreningen. 

Mjukvaran blir som ett lim mellan bil, laddare, hus och slutligen elnätet. 

– Om en villaägare, som både har solceller och värmepump för sin uppvärmning, kompletterar sin fastighet med vår mjukvara, en dubbelriktad laddare och en elbil som har V2G-funktionen kan de nå en total ekonomisk förbättring om 30 000 kronor per år.

Med mjukvaran kan villaägaren, som är uppkopplad mot det nationella energinätet, balansera nätet för att göra det mer driftsäkert och platta ut toppar och dalar. 

– Att få laddaren med vår mjukvara installerad kommer att kosta runt 20 000 kronor med grönt teknikbidrag, vilket ger en besparing för hushåll redan första året.

Energy Bank kan fungera med nuvarande VW MEB plattforms fordon med minst 77 kWh batteri och mjukvara 3,5 eller nyare, i kombination med en dubbelriktad laddare från Ambibox.
Elbilen med sitt batteri kan vara med och balansera hela det svenska elnätet, kapa effekttoppar och agera effektreserv.

Volkswagen och Vattenfall med på resan

Super ID har bra samarbetspartners på sin utvecklingsresa som bland annat skett med Volkswagen. De hade rätt plattform för att bygga elbilar – en plattform som från början designades för att klara dubbelriktad laddning. 

Även Vattenfall har varit med sedan starten, som en viktig “speaking partner”. För Vattenfall och kraftnät ger lösningen alltså en bättre balans i nätet.

Klas Boman sticker inte under stolen med att resan fram till idag har varit ganska svettig.

– Ett tag när systemet inte fungerade och pengarna var slut var jag allmänt galen på de flesta involverade. Ingen hade lyckats leverera det som de hade lovat. Jag var nervös över att det inte fanns en kommersiell produkt i sikte. 

Nu är nästa steg att köra en större pilot med 200 hushåll. Det blev möjligt tack vare lånet från Almi.

Klas Boman, delägare Super ID

Fått lån från Almi

Klas fick ingen att utveckla den teknik som han såg framför sig. Det krävdes till slut att han efter gedigen research blev tipsad om en svensk, Christian Jacobsson, bosatt i Schweiz, som “spenderat hela sitt liv med energifrågor”. 

Christians schweiziska bolag, Energy Analytics Group, blev delägare och har levererat dagens tekniska lösning. 

– Nu är nästa steg att köra en större pilot med 200 hushåll. Det blev möjligt tack vare lånet från Almi, berättar Klas.

Almi valde att finansiera med grönt lån så att bolaget nu kan köpa in 200 laddningsenheter.

– Pilotstudien behövs för att kvalitetssäkra vår produkt. Lånet är rätt så avgörande för hur snabbt vi kan marschera på. 

Almis rådgivare om Super ID:s potential:

 “Vi blev tipsade om Super ID av en lokal entreprenör och investerare som hade gått in i bolaget och vi fick en presentation och blev intresserade av att finansiera. De har en bra ägargrupp med olika kompetenser och möjligheter. Dessutom ett utvecklingsteam med forskare inom energilösningar i Schweiz. De kompletterar varandra väl vilket är väldigt viktigt för att ta sig vidare. 

Det finns en enorm potential om de lyckas eftersom de löser ett problem på världsmarknaden och bidrar till en grön omställning. 

Vi ser att det är viktigt att satsa på ett bolag som kommer med en så värdefull produkt i den gröna omställningen – en omställning som har haft utmaningar de senaste två åren. Men det här är ett steg framåt. Vi tror att de har rätt förutsättningar för att lyckas.” 

Björn Kärnebro, rådgivare hos Almi 

Deras “Give Back” är viktig i affären

Super ID fick sedan tidigare in Jan Marklund som investerare och vill genom lånet hos Almi avvakta med att ta in fler. 

– Vi tänker att ju längre vi kan vara oberoende desto enklare blir vår resa. Här ligger också vårt fokus på “Give Back” – en helt fantastisk idé som jag stulit utan att skämmas ett ögonblick, säger Klas.

Super ID vill genom sitt give back-initiativ avsätta 20 procent av vad bolaget tjänar före skatt till investeringar i projekt med CO2-åtgärder med omedelbar verkan. 

– Vi hoppas få ihop en expertpanel som bedömer vart pengar ska gå och alla kunder till oss ska ha en röst var och kunna rösta fram det bästa alternativet årligen. Om vi blir framgångsrika blir även vår give back det.

Fakta: Super ID AB

Varumärke: Energy Bank

Ägare: Klas Boman och Jan Marklund med bolag, och schweiziska Energy Analytics Group

Säte: Hudiksvall

Gör: Utvecklar mjukvara som kopplar samman batteridrivna elfordon med elnätet genom dubbelriktad laddning och hjälper på så sätt till att lagra förnybar energi, minska fossilberoendet och minska CO2-utsläppen

Kunder: Alla som använder ett elfordon och äger sin egen nätanslutning är potentiella kunder – såsom privatpersoner och företag

Anställda: Nio plus tre konsulter i Sverige och tre i Belgrad

Webb: energybank.eco/

Följ Energy Bank på: LinkedIn