Tony’s Pizza: 115 miljoner i omsättning och över 4,5 miljoner sålda pizzor
Lån, Affärsutveckling
Tony's Pizza
-
Behov
Under pandemin behövde Tony’s Pizza finansiellt stöd när deras kunder, restaurangerna, stängde ned.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering, senare affärsutveckling och ytterligare lån vid förvärv av aktier.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Tony’s Pizza att utveckla bolaget. Tony Gerasovski har även kunnat behålla ägandet av bolaget.
De säljer 4,5 miljoner pizzor årligen och spräckte 100 miljoner i omsättning i november. Tony's Pizza har gått från att vara en premium-fryspizza lokalt till att finnas i hela landet – och snart även utanför Sverige.
Tony Gerasovskis pappa Danne drev pizzeria i Nyköping redan på 70-talet – med en stor passion för pizza ville han sprida den kärleken lokalt.
Tony fick sedan idén om att skapa en premiumpizza som skulle säljas i frysdisken till Ica-handlare lokalt i området. Efter många sena nätter och timmar i pizzerian lyckades de få till den perfekta pizzan – med svenska råvaror.
“Bara kavla upp ärmarna och kriga”
2016 drog han igång Tony’s Pizza och har sedan dess vuxit organiskt.
– De första fem åren ville man ta livet av sig – inget funkar då. Men det är bara att kavla upp ärmarna och kriga. Så är det i en etableringsfas, man gör en massa misstag. Det gäller att hitta rätt i sortiment, pris och produktion för att erbjuda en produkt som vi tror finns värde av – vilket vi gjort, säger Tony.
I början hittade de sina kunder bland restauranger där det finns högre marginal då de tog lite mer betalt till slutkund.
– Under våra tio år har det skett väldigt mycket hos oss, men jag har tyckt att det har gått långsamt. För mig som kommer från krogbranschen var jag van vid att du öppnar en restaurangdörr och får direkt kvitto på om kunderna är nöjda: De betalar och återkommer, säger Tony och fortsätter:
– Att producera mat i en fabrik är en helt annan sak. Du har bränt nästan ett år på att förbereda säljprocessen – allt tar så mycket längre tid när du har en produktion.
Samarbete med Almi och banken
De hade också en utmaning under pandemin, när de precis hade köpt en ny pizzaugn och bara sålde till restauranger – som stängde ned.
– Under den perioden fick vi kontakt med Almi och kunde hitta lösningar med både banken och Almi. Vi är supernöjda över samarbetet med Almi som alltid har varit lösningsorienterade och har kommit in som en ytterligare säkerhet för oss.
Samarbetet har fortsatt. Tony’s Pizza har fått affärsutveckling och nu senast hjälp med finansiering vid förvärv av aktier då Tony tagit över som ensam ägare.
Mellan 2024 och 2025 har företaget vuxit med 28 procent och omsätter nu 115 miljoner kronor. Tillväxten kräver snabbare produktion och mer tekniska åtaganden.
De kan fortfarande jobba tvåskift, men på sikt krävs nyare maskiner i fabriken.
– I vår tillväxt behöver vi kapital för att producera mer pizza per timme. Där står vi nu och analyserar hur mycket våra lokaler och maskiner klarar av. Framöver skulle vi troligtvis behöva en kapitalstark industripartner som tror på vår vision och förstår vår typ av produktion för att skala upp den ännu mer och ta affären längre ut i världen. Första steget är en nordisk etablering och sedan söderut, säger Tony.
Går som bäst i lågkonjunktur
Under 2025 har de också satsat på tacos i sortimentet som mottagits bra.
– Det ska vi fortsätta med. Det är tacksamt när vi hittar rätt i en produktkategori. Vi har lätt att känna på pulsen för en ny produkt och funkar den så kan vi smidigt komma ut i många butiker.
Produkterna hos Tony’s Pizza fungerar absolut bäst i lågkonjunktur.
– Det märkte vi redan efter pandemin. Om man förr sålde en pizza för avhämtning för i snitt 65 kronor är det mer än det dubbla priset idag. Råvarupriser och lokalhyror har stigit. Prisglappet mellan fryspizzor och hämtpizzor har vuxit vilket gör att vår kategori också växer väldigt mycket.
Tony menar att många kunder uppskattar den kvalitet som de säljer.
– Gourmetpizza ska fortsatt konsumeras på plats på pizzerian, men vi ser fortsatt behov av att skapa en fryspizza av hög klass med svenska råvaror under 60 kronor.
“Noll kronor på marknadsföring”
Enligt Tony tror många att bara man kommer in och säljer via dagligvaruhandeln så ökar försäljningen.
– Men pizzorna ska också säljas. Om och om igen. I kundernas vecko- eller månadshandling ska vårt varumärke finnas med i kassen. Eftersom vi har lagt noll kronor på marknadsföring har vi bara haft organisk tillväxt. Det går lite långsammare, men när du är både varumärkes- och fabriksägare måste du ha en balans. För om vi väljer att köra ut varumärket i raketfart kommer beställningarna troligtvis in och du måste hinna tillverka. Nu vet vi att folk tycker om produkterna, vi hanterar produktionen och det är värt att satsa framåt när vi är säkra på att grundplåten fungerar.