Få in cirkularitet i hela företaget – för starkare konkurrenskraft
Företag måste ställa om till mer resurseffektiva cirkulära affärsmodeller och affärsstrategier – för att bolagen ska framtidssäkra sin konkurrenskraft och tillväxt. Men hur kan det gå till? Almis rådgivare ger råd längs vägen.
Fler och fler företagare får grepp om vad en cirkulär affärsmodell innebär. Men att gå från kunskap till att faktiskt få in cirkularitet i sin affärsmodell och verksamhet i praktiken kan skapa huvudbry.
Börja med nuläget
Företag som är nya eller är igång att starta upp bör tänka på cirkularitet tidigt, redan i designstadiet av en produkt, för att se hur den kan hålla länge, återanvändas, repareras och återvinnas på bästa sätt efter användning.
Det är även viktigt att kombinera cirkulär och hållbar produktdesign med en cirkulär affärsmodell för att lyckas i praktiken.
Se cirkularitet som en affärsmöjlighet
Detta kan hjälpa dig att prioritera var du kan börja för att få ut maximalt av dina resurser.
– Se dina lägst hängande frukter för att komma igång och se resultat. Våga sätta en ambitiös cirkulär vision, mål och KPI:er med en tydlig koppling till din tillväxt och affärsstrategi, säger Ann och fortsätter:
– För att lyckas med cirkularitet i praktiken så kan vi inte hantera det som ett sidoprojekt utan som en affärsmöjlighet och en integrerad del av affären och verksamheten. Fokusera på kundnyttan, affärsnyttan och lönsamheten med cirkularitet så kommer hållbarhetsnyttan på köpet. Cirkularitet handlar om entreprenörskap med resurseffektivitet som en affärsmöjlighet för att framtidssäkra både konkurrenskraft och tillväxt liksom en lösning på dagens utmaningar och kriser.
Cirkularitet – möjlighet för alla företag
Men hur är det – kan alla företag jobba cirkulärt? Eller är det bara tillverkande bolag och branscher som kan anamma det?
– I huvudsak handlar cirkularitet att effektivisera och radikalt minska sin resursanvändning. Vi måste lära oss att göra mer med mindre, alltså frikoppla ekonomisk tillväxt från resursanvändning genom att jobba med cirkulära affärsmodeller och strategier. Att ta kontroll över användningsfasen och tänka mycket mer på värde över tid och att använda resurser så länge och mycket eller ofta som möjligt, säger Ann Silfverhielm.
Ann menar att fram till idag har ekonomi handlat om att hushålla eller effektivisera kring pengar och tid. Men framöver handlar det också om att effektivisera vår fysiska resursanvändning – alltså av material och produkter.
– De som blir bäst på att jobba resurseffektivt blir vinnarna och framtidens bolag. Såklart har cirkularitet störst påverkan på företag med stor resursanvändning, såsom tillverkande bolag eller företag som säljer produkter, men det finns definitivt möjligheter även för andra bolag och branscher, inte minst när det kommer till cirkulära ekosystemtjänster. Företag inom exempelvis e-handel, logistik, försäkring, data, tech och säkerhet påverkas och är viktiga möjliggörare för den cirkulära ekonomin.
Prioriterade materialströmmar
Therese Larsson nämner också en del prioriterade material för tillverkande företag som har extra stor potential med cirkularitet.
– Jobbar ditt företag med prioriterade materialströmmar – som till exempel plast, textil, förnybara och biobaserade råvaror, inom byggbranschen eller med innovationskritiska metaller och mineraler – finns det stora volymer av produkter med kortare livslängd och låg återvinningsgrad. Här finns stora utmaningar, men också möjligheter i att tänka cirkulärt så att produkterna kan leva längre, tas isär och göras om till nya, säger hon.
Ann Silfverhielm ser att ett framgångsrecept för företag är att samarbeta med andra bolag kring cirkularitet.
– Cirkulär ekonomi är verkligen en lagsport. Inspireras av de många konkreta exempel som redan finns. Våga också inspireras av andra branscher. Alla företag sitter i samma båt och behöver resurser och material, som inte blir billigare.
Vilka vinster finns med cirkularitet?
– Det är en strategisk möjlighet att fortsätta bygga konkurrenskraft och samtidigt minska sin miljöpåverkan. Det kan innebära direkta kostnadsbesparingar om man till exempel kan minska sitt spill i produktionen, men också nya vägar till lönsamhet, säger Therese Larsson och fortsätter:
– Vår ekonomi idag är uppbyggd på linjära flöden – vi tillverkar något av våra begränsade resurser, använder produkterna och sedan kastar dem. Vi har en utmaning med resurser, att de är ändliga, men också möjligheter – att skapa produkter som håller över tid.
Ann Silfverhielm nämner också att företag behöver arbeta cirkulärt för att både möta kundkrav och fler regleringar som kommer.
– Det ger bra affärsnytta, ökar kontrollen och motståndskraften för bolag.
Vilket är det största hindret för att komma igång eller ställa om?
– Det finns lite olika hinder. Vissa företag har inte kunskap om cirkulära strategier och hur de kan gynna deras affärer. Det kan också vara svårt att ta sig tid att tänka strategiskt kring de här frågorna. Men här finns stöd och hjälp från olika aktörer såsom hos oss på Almi, säger Therese och fortsätter:
– Det kan också finnas en osäkerhet hos företag kring lönsamhetsfrågan – hur mycket är en kund egentligen beredd att betala för en cirkulär produkt? Här kan man testa sig fram. Våga kom igång och undersök marknaden. Utforska vad som är företagsekonomiskt genomförbart och vad kunderna är intresserade av.
Hur kan Almi hjälpa företag med cirkularitet?
– Almi kan hjälpa med ett strategiskt perspektiv kring den cirkulära potentialen. Vi kan i vår affärsutveckling gemensamt titta på affärsmodellen, utmaningar och möjligheter. Även se över en rad olika cirkulära principer såsom restflöden – hur rester kan bli till nya produkter eller säljas vidare till en annan verksamhet. Och istället för att sälja produkter kanske de kan hyras ut. Behöver du extern finansiering för att genomföra en omställning kan Almi också vara en möjlig aktör. Vi har bland annat vårt gröna lån när du ska göra en grön investering, säger Therese Larsson och får medhåll av Ann Silfverhielm:
– Det gröna lånet är en fantastisk möjlighet, med nya stärkta villkor.
Inspireras av Almis kunder



