En grupp människor sitter framför en bildskärm och lyssnar på en kvinna som pratar.

Så skapar du ett framgångsrikt ledarskap i tillväxt

Affärsutveckling

Hur kan du bäst leda din verksamhet i tillväxt? Vilka fällor finns det? Här får du åtta tips till ett framgångsrikt ledarskap.

  1. Se det roliga i uppdraget

    Den stora delen i att vara en ledare i tillväxt är att tycka att det är ett spännande uppdrag och att vilja utforska hur man kan göra det bra. Jag tror inte att det är något man föds till, utan är man bara nyfiken på hantverket som ledarskap är så kan man absolut bli en bra ledare i tillväxt.
  2. Samla på relationer

    När man är i en tillväxtfas är man en "anställningsmaskin" och då är det viktigt att först identifiera vilka du vill ha i ditt team och sedan förbereda dem för att snabbt kunna anställa. Ett av de stora tillväxthindren är att inte ha rätt folk med rätt kompetens och erfarenheter tillgängliga. Tänk rekrytering hela tiden och glöm inte att när du anställer i en tillväxtfas så är det egenskaper och attityd som ska styra – inte bara kompetens. Stämmer egenskaperna kan man oftast lära sig det andra som behövs.
  3. Skapa en tillåtande kultur

    Genom att skapa en tillåtande kultur där fel premieras skapar man en lärande organisation som kan växa i takt med tillväxten. Prata om felen och se dem inte som brister – de är inte misslyckanden utan lyckade missar och sådana kan man lära sig av.
  4. Styr utifrån värderingar

    Värderingarna ska genomsyra ditt ledarskap och de värderingarna ska inte komma uppifrån utan inifrån verksamheten. Ta vara på de nyckelord som är integrerade i organisationen i sig – såsom exempelvis flexibilitet, tillgänglighet, kvalitet – och styr utifrån dem.
  5. Var tydlig och repetera

    Det är superviktigt med tydlighet som ledare – tydlighet med företagets visioner och mål. Repetera, påminn, visa vägen och gör det ofta och mycket.
  6. Kommunicera allt och lite till

    Att underkommunicera är en fälla att akta sig för. Berätta om allt från vision till den ekonomiska situationen. Och är det något som du inte kan eller får kommunicera så berätta att du inte kan det och varför! Tänk transparens så långt det bara går.
  7. Var inte rädd för att fatta beslut

    Våga fatta beslut och våga fatta fel beslut för sådana lär man sig av, men fattar man inte beslut alls så stannar man av. Och när besluten är fattade: gör inte allt själv. Som ledare kan man lätt få för sig att det blir bättre om man gör så mycket som möjligt själv, men det är i själva verket precis tvärtom. Ni är ett team – så jobba som ett team!
  8. Fira framgångarna!

    Stanna upp, titta bakåt och fira era framgångar! Det är jätteviktigt att fira men samtidigt fortsätta vara hungrig på mer. Det är också viktigt för de anställda att känna att du ser deras arbete och att deras insatser är värdefulla.