Ingrid Westman, rådgivare på Almi

Rådgivarens tips när du ska testa din idé: “Ha stora öron!”

Affärsutveckling

Har du en ny tjänst eller produkt på gång? Då är det läge att träffa potentiella kunder tidigt. Och – att lyssna. Det menar Almis rådgivare Ingrid Westman.

Om du är i startgroparna med en ny innovativ produkt eller tjänst har du säkert fått höra att du ska undvika att sitta hemma på kammaren och fila i oändlighet på din nya “lilla bebis” – som idén faktiskt kan kännas som. Hellre ut och möta möjliga kunder!

– Börja i det lilla och lyssna på dina möjliga kunder. Vad gör de? Hur ser deras vardag ut? Hur kan du lösa deras problem eller behov? säger Ingrid Westman, rådgivare hos Almi och fortsätter:

– Säg inte för mycket om din egen lösning för tidigt utan var nyfiken på kunden och försök tänka vilka som faktiskt är dina kunder. Många företagare säger spontant att “alla” är deras kunder. Men alla har inte samma problem och utmaningar. Försök verkligen se vilka som är dina kunder.

Här kan du få otroligt stor hjälp om du dessutom lyssnar mer än pratar själv, menar Ingrid:

– Ha stora öron! Lyssna in, verifiera och validera. Finns det något mer som du behöver addera? Lås dig inte heller fast i din första idé utan utgå från en vilja av att ge ett värde till kunden.

Om jag är lite för kär i min ursprungsidé då?
– Ofta kan ens första idé kännas som en liten bebis men det är ändå viktigt att vara villig att lyssna på vad kunderna säger. Deras verkliga behov är viktigast så var öppen och våga släpp på egna tankar så att du inte låser dig. Vad kan vara kvar i din ursprungsidé och vad behöver du skala bort – eller lägga till?