Kvinnas händer i närbild, plockar hasselnötter.

“Vi har skapat förändring för de turkiska bönderna”

Affärsutveckling, Lån

Avella försäljning

  1. Behov

    Avella försäljning sökte finansiering och fick kontakt med Almi genom sin bank.

  2. Lösning

    Företaget fick finansiering och har även fått hjälp med att simulera olika scenarier för att få en översyn av företagets ekonomi.

  3. Resultat

    De har bland annat kunnat förbättra sig likviditetsmässigt, att få in pengar snabbare genom fakturering och färre betalningsdagar mot kund.

Matilda Olson och Deniz Türdü driver företaget Avella försäljning som odlar, förädlar och säljer turkiska hasselnötter globalt. De startade för att skapa bättre villkor och förutsättningar för bönderna i Turkiet. Något de lyckats med.

Deniz Türdü är från Turkiet och när han och sambon Matilda Olson, och deras barn, hälsade på familj och släkt i hemlandet fick de höra om problemen vid odling av hasselnötter.

– Bönderna fick inte tillräckligt betalt, priserna pressades rejält och många bönder kunde inte livnära sig så vi frågade oss hur vi kunde göra impact och skapa förändring, berättar Matilda.

En av släktingarna hade en fabrik så den involverades när paret startade upp Avella försäljning 2017 med huvudkontor i Stockholm. De blev också delägare i fabriken.

– De är inte så bra på engelska och har inte lika lätt att sälja in sina produkter. Dessutom saknades transparens och insyn om vi ser från en inköpares perspektiv, säger Matilda.

De tog med kunderna i förändringsprocessen och uppmuntrade dem att vara en del i besluten och kring kärnfrågan hur bönderna kan få mer betalt för sina nötter.

Grundarna av Avella försäljning är Matilda Olson och Deniz Türdü som jobbar från Sverige. I Turkiet har de 13 anställda.
Grundarna av Avella försäljning är Matilda Olson och Deniz Türdü som jobbar från Sverige. I Turkiet har de 13 anställda.

Vi krävde också av bönderna att de måste följa våra regler om de vill få bättre betalt vilket har lett till bättre arbetsförhållanden och större transparens. De söker upp och ansluter sig till oss och vår idé.

Matilda Olson

Avella försäljning har också engagerat sig i lokala hållbarhetsprojekt och skolor i Turkiet.

På plats bygger de nu en helt ny och större fabrik. De levererar idag 30 procent av alla hasselnötter i Norden, med kunder som stora livsmedelskedjor, bagerigrossister och restauranger. De växer kraftigt och omsättningen låg på drygt 21 miljoner efter bara tre år.

Nu har pandemin gjort att omsättningen minskat, då många kunder drabbats, men Matilda ser ändå positivt på framtiden.

– Vi har framför allt hittat en målgrupp av företag som har sett problemen som finns i branschen. Nästan hälften av alla hasselnötter köps vanligtvis upp av storbolag som gör nutella. Där finns många mellanhänder och priserna har varit alldeles för låga. Nu ser vi till att kapa alla onödiga led och blir direktlänk mellan bönder och inköpare. Vi höjer priserna för bönderna och våra kunder får bättre insyn.

De känner att de faktiskt har påverkat marknaden och fått stort impact.

– Bönderna känner att de backas upp. Även vi har fått jättemycket uppbackning av myndigheterna där nere. De är extremt hjälpsamma och stolta över att vi skapat en förändring.

Kvinnor som plockar hasselnötter, från skörden i september 2021 i Avellas egen lund.
Bild från skörden i september 2021 i Avellas egen lund.
Kvinna som bär en korg av hasselnötter, från skörden i september 2021 i Avellas egen lund.
Bild från skörden i september 2021 i Avellas egen lund.

Samarbete med Almi

Avella försäljning fick kontakt med Almi genom sin bank, då de sökte finansiering.

– Det har lett till ett jättebra samarbete och vi har fått jättemycket stöttning. Otroligt bra rådgivare som varit extremt hjälpsam, både i samband med vårt lån och under coronan, berättar Matilda.

De har också fått hjälp med att simulera olika scenarier för att bland annat få en översyn av företagets ekonomi.

– Vi laddade in alla siffror från rapporter och programmet skapar en visuell nulägesbild över hur företaget mår som visas i olika block. Det var jättebra att få se – överskådligt och tydligt än bara siffror i en tabell, säger Matilda.

Efter genomgången såg hon och Deniz också möjligheter till åtgärder och utveckling av delar kring bolagets ekonomi.

– Exempelvis hur vi kan förbättra oss likviditetsmässigt, att få in pengar snabbare genom fakturering och färre betalningsdagar mot kund. Det är saker vi funderar vidare på.

När Matilda ska sammanfatta sina första år som företagare tycker hon att det har gått väldigt fort:

– Ja, det har varit roliga år. Utmanande och inspirerande. Vi känner också en stolthet – att ha gjort den här resan, upplevt allt och fått träffa alla dessa människor.