Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Maria Serakis kostym är lika skön som träningskläder

Maria Seraki ville locka sonen till skolan genom att spela basket och fotboll på vägen dit. Svårt i kostym, kände hon. Nu har hon tagit fram lösningen: Businesskläder lika sköna som träningskläder.

Maria Serak, grundare MVH of Sweden
Maria Seraki tog kontakt med MQ Market tidigt i framtagandet av sin kollektion. De var intresserade direkt och har nu MWH of Sweden i sitt sortiment. Foto: Christine Engström

Under 2019 hade Maria Seraki precis separerat, börjat nytt jobb och samtidigt började sonen i skolan – vilket inte var helt poppis.


– Det enda som lockade med honom var att spela basket eller fotboll hela vägen dit, vilket var svårt att göra i en kostym, berättar Maria.


En dag blev hon så trött på kläd-situationen att hon tog på sig en skön tracksuit till jobbet. Den dagen föddes idén om businesskläder lika sköna som träningskläder.

 

Hon har tidigare spelat basket och alltid drömt om att designa kläder så steget till hennes nya märke MWH of Sweden var inte superlångt.


– Jag hade verkligen ett eget behov av kläderna och har aldrig riktigt trivts i kostym. Det hände något, då för två-tre år sedan. Jag vill inte kompromissa längre – varken med jobb eller vad jag hade på mig.


Sedan gick allt väldigt fort. I början av december 2019 träffade Maria Casalls grundare Carl-Axel Surtevall och frågade honom om produktutveckling.


– Han visste exakt vilket tyg jag borde ha och öppnade dörren till en leverantör. I mars 2020 hade jag tagit fram en prototyp, säger Maria.

Teamet bakom MWH of Sweden: Michelle Malm, Maria Seraki och Malin Källström
Teamet bakom MWH of Sweden: Michelle Malm, Maria Seraki och Malin Källström. Foto: Christine Engström

Innan dess, i januari, hade hon också fått kontakt med Almi och fått ett mikrolån.


– Det betydde allt. Jag hade inte så mycket eget kapital för att få fram en prototyp själv. När det gäller kvinnors företagande är det ofta kapital som saknas. Idéer har vi, men svårare att få kapital.


Maria berättar också om det stora steget att registrera bolaget – något hon gjorde dagen efter mötet med Casalls grundare.


– Då visste jag att jag skulle satsa på min idé, men det var väldigt pirrigt för mig att sätta in aktiekapitalet på 50 000 kronor. Det var mycket pengar för mig, men jag hade verkligen inget val. Jag har velat jobba med design sedan jag var liten. Sport och mode i kombination är väldigt mycket jag.

 

Parallellt med mikrolånet från Almi fick hon också rådgivning.


– Som mest hade jag fem kontakter på Almi samtidigt. Det var extremt bra. De gav mig en massa råd och feedback på det material jag producerade. Oerhört värdefullt. Framför allt att de trodde på mig.


Marias första prototyp på kläderna var klar den 7 mars 2020. Dagen efter fick vi stora restriktioner i landet på grund av pandemin.


Kompisar hörde då av sig till Maria och trodde att hon skulle sluta med sin nya idé. Men så blev det inte. Hon fortsatte vid sidan av sin anställning och trodde så mycket på idén. Det gjorde också alla människor som hon presenterade den för.

Två viktiga framgångsfaktorer för Maria Seraki

 

1. “Att jag tror 100 procent på den här idén – det finns ingen tvekan.”
2. “Nätverkandet och människorna som har följt med på resan. Jag hade aldrig kunnat göra den själv.”

På Casall fick hon exempelvis kontakt med Malin Källström, teknisk designer, som ville vara med i teamet.


– Min idé har verkligen välkomnats. Ibland har det nästan löst sig lite för bra och snabbt. Många har tänkt tanken kring en skönare kostym – och plötsligt finns den. “Supersmart”, säger folk och har velat vara med. Det har varit enkelt på det sättet.


De hittade även en bra fabrik i Portugal direkt. En fabrik som har fokus på hållbarhet, både miljö och människor.


– När vi kom in i deras entré första gången hade de 640 stjärnor i taket. Jag trodde att det var en juldekoration. Lite tidigt i oktober i och för sig, men så hittade jag den vi skulle möta bland stjärnorna och varje stjärna visade sig vara en avbild av den anställda.

 

I maj 2021 sa Maria upp sig från sitt tidigare jobb och i augusti några månader senare lanserades första kollektionen, lite försenad på grund av pandemin.


Just nu är företaget i en expansionsfas – de slutför en nyemission där 4,2 miljoner hittills tagits in. Målet om fem miljoner har höjts till sju.


– Vi ser att det kan gå. Men att pitcha inför investerare är bland det tuffaste som jag har gjort. Du blir ifrågasatt hela tiden och det är som att spela SM-final varje gång. Du måste prestera på topp under en väldigt lång tid. Men det är nyttigt.

Jag vill bli kontaktad av en rådgivare

Fakta: MWH of Sweden AB

Grundades: December 2019.
Säte: Norrköping.
Gör: Designar, producerar och säljer kostymer i väldigt skönt material. Visionen handlar om att vara hållbar och aktiv under arbetsdagen.
Huvudägare: Maria Seraki, Jessica Almenäs, Malin Källström, Michelle Malm, Nathalie Edström, Johan Belfrage, Next Level Group och Per Gustafsson.
Webb: www.mwhwear.com

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, deltagande Regioner och Europeiska regionala utvecklingsfonden.