Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

“Framtidsgeneratorn är ett effektivt sätt att arbeta”

Helena Strömbäck och Robert Kos driver Stierna Equestrian Sportswear och har haft hållbarhetsarbete högt på agendan sedan lanseringen av deras ridkläder 2015. Tack vare Almis Framtidsgenerator har de nu tagit fram sin allra första hållbarhetsrapport.

Vi slösade inte bort tid utan har kunnat göra action-listor för att ta oss framåt. Vi är ju inte klara för att vi har gjort en hållbarhetsrapport, men nu har vi en grund och verktyg för att ta nästa steg.
Helena Strömbäck, Stierna

Helena Strömbäck började rida redan som barn hemma i Haparanda och efter ett femton år långt uppehåll från sporten fick hon en ridlektion i julklapp av sambon Robert Kos. Detta blev en nytändning av en livslång passion. Helena har med sin utbildning som textilingenjör alltid jobbat med produktutveckling inom en rad fysiska utomhussporter som klättring, skidor och golf. Till stallet tog hon därför automatiskt med sig principen att klä sig för att slippa tänka på fukt och kyla men ganska snart insåg Helena att det inte hänt mycket med ridkläderna sedan hon slutade.


– De hade stått stilla i utvecklingen till skillnad från andra branscher vilket var konstigt. Kläderna var inte funktionella, berättar Helena, vd för bolaget.


Detta blev starten till Stierna Equestrian Sportswear, ett svenskt varumärke som med innovativ design och teknisk kompetens utvecklar ridkläder för aktiva ryttare. England är den största marknaden, men Stierna säljer globalt och kunder finns även i bland annat Kanada, Japan, Island, Australien och runt om i Europa. Stierna är nu det alternativ som Helena själv saknade när hon började med ridning igen.

 

Stierna har redan från början haft med hållbarhetsfrågan som en av parametrarna i sin ambition att utveckla tekniska ridsportkläder med hög funktionalitet för aktiva ryttare. Uttrycket “Buy less, choose well, make it last”, ett citat av modedrottningen Vivienne Westwood, har kommit att bli ett mantra för Stiernas produktutveckling.

Processen var ett lättsamt sätt att jobba med ett stort och svårt ämne. Det är lätt att slå knut på sig själv när det handlar om hållbarhet, men här blev det väldigt konkret.
Robert Kos, Stierna

– Vi strävar ständigt efter att bli ett mer hållbart företag. Vi måste alla förhålla oss till våra begränsningar men det finns alltid mer man kan göra och det gäller att ha en plan för resan framåt och ha rätt samarbetspartners på vägen, säger Helena Strömbäck.


När de blev kontaktade av Almi för att testa Framtidsgeneratorn svarade de ja i vändande mejl. Sedan tidigare har Stierna haft stöd från Almi, både i form av lån och ett mentorskap. Helena har dessutom gått ett par kurser hos Almi.


– Vi nappade på erbjudandet direkt eftersom vi har goda erfarenheter av Almi – det har alltid varit bra och användbara projekt, implementerbara som funkar i verkligheten, säger Robert.

De såg också en chans att få en genomlysning av vad de åstadkommit inom hållbar utveckling och vad de behöver prioritera framåt.


– Framtidsgeneratorn var ett tidseffektivt sätt att arbeta med detta. Vi svarade först på frågor på egen hand och utifrån svaren hade vi en workshop och sedan uppföljning där vi såg var vi kan behöva stöttning, genom en rådgivare, berättar Helena.


– Processen var ett lättsamt sätt att jobba med ett stort och svårt ämne. Det är lätt att slå knut på sig själv när det handlar om hållbarhet, men här blev det väldigt konkret, instämmer Robert.

Utifrån resultaten från Framtidsgeneratorn tog Helena och Robert sedan fram en hållbarhetsrapport.
Stierna har nu sin första hållbarhetsrapport klar.

Utifrån resultaten från Framtidsgeneratorn tog de sedan fram en hållbarhetsrapport.


– Vi hade redan ett hållbarhetsstatement och ett CSR-statement men hela formen och paketeringen satte vi i den här rapporten. Nu har vi en struktur att bygga vidare på och i uppföljningen nästa år kan vi visa utvecklingen och resan framåt, säger Robert.

Er hållbarhetsrapport förmedlar verkligen en känsla – med ridning, natur och vårt svenska klimat – var det viktigt med känsla?

 

– Ja, känslan har funnits i oss från början och den grafiska profilen har också funnits med. När vi byggde upp innehållet var det mycket funderingar hit och dit för att hitta, inte bara strukturen och flödet, utan även visa upp våra värderingar och vad vi står för. En grundstomme var den värdefulla återrapporteringen från Almi.

I samarbetet med deras rådgivare Maria Åhman hos Almi har de uppskattat att få hennes utifrån-perspektiv.


– Vi fick många ögonöppnare – vikten av vårt lokala engagemang till exempel. Vi är engagerade lokalt, stödjer lokala tävlingar och bidrar till local communitys som vi kanske inte förstod vikten av innan, säger Robert och får medhåll av Helena:


– Vår rådgivare Maria blev en bra sparringpartner som bekräftat att vi faktiskt gjort väldigt många bra saker, som vi själva kanske inte alltid ser.


De uppskattar också att diskussionerna haft hög höjd, varit konkreta, nära och greppbara.

 

– Vi slösade inte bort tid utan har kunnat göra action-listor för att ta oss framåt. Vi är ju inte klara för att vi har gjort en hållbarhetsrapport, men nu har vi en grund och verktyg för att ta nästa steg, säger Helena.


Hon och Robert ser också ett stort värde i att använda rapporten som ett sätt att vara tydlig med var de står i en omvärld där en hel del greenwashing förekommer.


– Vår hållbarhetsrapport blir en del av vårt bolags transparens. Den kommer att ligga på hemsidan och visar hur det ser ut hos oss. I och med att vi säljer mycket till yrkesfolk såsom polisrytterier och veterinärer i Norden som har krav på sig att veta vilka de handlar av måste vi kunna svara på det.

Fakta: Stierna Equestrian Sportswear AB

Grundades: 2015
Grundare och ägare: Helena Strömbäck och Robert Kos
Anställda: 1,5 (Robert jobbar även som konsult i marknadsfrågor)
Omsätter: 5,35 miljoner kronor (2020)
Säte: Askim

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

maria-ahman-600.jpg

Maria Åhman, rådgivare Almi

Almis rådgivare om Stierna

“Ett fantastiskt företag att jobba med. De är ett föredöme i den här frågan – att jobba med hållbarhetsfrågor och att göra rätt från start. De hade redan många grundstenar på plats, men ville accelerera sitt arbete och ta det till nästa nivå.


Arbetet med dem har varit lärorikt från båda håll. De har en branschkunskap som vi inte besitter. De har varit så öppna för att utmana sig själva med olika möjligheter och att tänka i nya banor. Inte bara vad de påverkar idag, utan också vad de skulle vilja göra och vilka möjligheter de har – både lokalt och inom sin bransch.

 

Exempelvis kring vilka lagkrav som kommer där de kan ligga före och inte vara reaktiva utan möta kraven och vara konkurrenskraftiga.

 

Dessutom har de paketerat sin hållbarhetsrapport på ett mycket snyggt, konkret och bra sätt. De har lyckats så fantastiskt bra med att bryta ned allt till sin kärna.”