Snöskoter från Vidde i motljus med en sol-halo.

De vill ta fram världens första hållbara elektriska snöskoter

Affärsutveckling, Lån

Vidde Snow Mobility AB

  1. Behov

    Vidde var i behov av finansiering för att ta fram en första prototyp, få patent och senare kunna utveckla produkten vidare.

  2. Lösning

    Almi har beviljat finansiering i två omgångar och också stöttat med affärsutveckling.

  3. Resultat

    Finansieringen hjälpte Vidde att få fart och bidrog i deras konceptfas. Almi hjälpte även till med finansiering och registrering av deras första patent.

Bolaget Vidde jobbar just nu frenetiskt med att ta fram världens mest hållbara eldrivna snöskoter.
Efter en resa till Norrland och en snöskotertur kände grundarna Christian Lystrup och Yalda Mirbaz att det måste finnas sätt att utveckla en snöskoter.

– Det kändes så fel med allt buller och avgaser som gör att du måste ha speciella kläder för att åka, säger Christian.

Han och Yalda känner varandra sedan universitetstiden. De vet att de jobbar bra ihop och väl hemma efter den där skoterturen började de reka vad som redan fanns på marknaden vad gäller snöskotrar på el. De såg någon skoter med elbatteri, men inget som slagit igenom på riktigt.

– Det cirkulära tänket i själva uppbyggnaden av skotern fanns inte heller, berättar Christian.

Yalda Mirbaz
Yalda Mirbaz är medgrundare och CFO i Vidde. Hon har tidigare varit revisor på PWC och har jobbat som CFO i både mindre bolag och börsbolag.
Christian Lystrup
Christian har både teknisk och ekonomisk bakgrund. Han har bland annat arbetat som teknisk officer på ubåtarna.

De jämförde med hur mycket längre andra branscher kommit, såsom med motorcyklar.

– Vi kände att vi måste göra ett försök, säger Christian.

De kom i kontakt med Stefan Pettersson, forskningschef inom området electromobility på forskningsinstitutet RISE, som uppmuntrade dem att köra vidare och hjälpte till med rätt kontakter. De startade också ett samarbete med RISE och började resa kapital. Här fick de tidigt kontakt med Almi som beviljade finansiering.

– Det hjälpte oss att få fart på grejerna. Innovationslånet hos Almi bidrog till vår konceptfas – att vi tillsammans med RISE och andra experter kunde undersöka vad som går att göra inom det här området, berättar Christian.

Det fanns mycket att göra, insåg de. De tittade både på cirkulär ekonomi och cirkulär design.

– Vi frågade oss: Hur ser snöskotern ut idag och hur borde den se ut? Vilka funktionsområden går att förändra?

Framåt hösten 2022 hade de funnit en rad saker som de kunde ta vidare till deras första prototyp: Frank.

– Han är döpt efter Frankenstein. Inte så snygg, men han är vårt rullande labb. Han ger oss också frank data – vi ser tydligt hur han fungerar i rätt miljö.

Sedan någon vecka rullar alltså Frank över vidderna. Nu tittar de framför allt på tre delar: Hur fungerar han i kyla? Hur är han att köra? Och hur låter han?

– Frank är mer stabil än vad jag hade kunnat drömma om. Han har till och med kunnat köra turer med amatörer. Vi visade upp Frank för bland annat folk från bilindustrin och i vanliga fall när man lanserar en prototyp har den sina begränsningar. Du får inte köra för fort och så vidare, men som våra besökare sa, så har vi en fullt fungerande maskin här. Vi glömmer nästan bort det. Frank levererar, säger Christian och ler.

The Vidde Prototype Experience

Inför bygget av Frank fick de beviljat ytterligare finansiering från Almi, lån som de ännu inte nyttjat. De pengarna planerar Vidde att använda till arbetet med den cirkulära designen av för-serien som kommer efter testningen med Frank.

Detta görs också i samarbete med RISE och även designbyrån Pininfarina, som designat Ferraris och andra fordon sedan 30-talet. Vidde är mycket nöjda med att en så etablerad aktör har valt att arbeta med Vidde för att ta fram den cirkulära designen. Det kan också ha verkat otippat när denna italienska jätte tackade ja till uppdraget, men enligt designbyråns senior vice president Xavier Blanc Baudriller var det “en unik möjlighet att lära av ett land som satt hållbar utveckling i centrum i decennier”.

Under våren 2023 designas för-serien och planen är att produktionen kommer att ske under hösten och ska testas med Viddes tre partners kommande vinter. Här har de valt att arbeta med Skistar, Ishotellet i Jukkasjärvi och Skellefteå Kraft som alla kommer att ha snöskotrar igång.

– Efter det vet vi väldigt väl vad våra kunder tycker om och vad vi måste utveckla för att kunna leverera de olika kundtypernas absoluta favoritmaskin, säger Christian.

Trots att snöskotern ännu inte finns fysiskt och de inte vet exakt hur den ska se ut eller har någon prislapp får de en handfull ordrar varje dag.

– Det visar bara att det finns en stor efterfrågan och marknad för den här snöskotern.

Vit snöskoter från Vidde i snön.
“Han har blivit en sådan personlighet – Frank”, säger Christian. Frank är bolagets första prototyp och deras labb.
Testteamet med Frank. Från vänster Joel Westerlund, proffsförare skoter, Fredrik Blom, CTO för Vidde, Erik Sandlund och Magnus Edin, båda från RISE.
Testteamet med Frank. Från vänster Joel Westerlund, proffsförare skoter, Fredrik Blom, CTO för Vidde, Erik Sandlund och Magnus Edin, båda från RISE.

Viddes resa har gått snabbt. De började jobba med bolaget i maj 2022 och målet är att lansera snöskotern under vintern 2024.

– Det är en hög ambitionsnivå som vi jobbar mot. Men ska man göra en verklig omställning gäller det att ligga i.

De har även fått hjälp från Almis rådgivare Jens Mårtensson med affärsutveckling.

– Jens är fantastisk. Han är både entreprenöriell och hjälper oss att navigera. Jag kan bara slå en signal när det känns kämpigt och han är medmänniska och försöker hitta lösningar och se vilken riktning vi kan ta. Han är supervärdefull – och har också fått köra Frank nu.

Vidde har från första stund frågat sig hur de jobbar smartast som ny och liten aktör.

– Vi är ett litet jättekompetent kärnteam och kompletterar med externa experter. Ska man bygga en egen organisation tar det för lång tid. Vi måste gå fort fram och har kommit otroligt långt med små resurser.

Man kör snöskoter från Vidde.
Snart öppnar Vidde sin nästa investeringsrunda och vill gärna ha investerare som kan följa dem hela vägen och som förstår den gröna omställningen, cirkularitet och produktion.

Vilka utmaningar har ni just nu?
– Vi är helt övertygade om att vi kommer göra en fantastisk produkt. Frågan vi jobbar fokuserat med nu är produktionen, särskilt den cirkulära, för att få till den på allra bästa sätt. Vi jobbar också för att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt för vi vet att ju fler som går över till vår snöskoter, desto större miljöpåverkan får vi. Så det är ingen guldmaskin som kommer ut utan en långvarande bra maskin som folk har som sin favorit. Typ som en Moccamaster. Har du väl köpt en vill du aldrig ha en annan kaffebryggare, säger Christian.

Fakta Vidde Snow Mobility AB

Grundades: 2021 av Christian Lystrup och Yalda Mirbaz.

Ägare: Christian och Yalda med investerare.

Säte: Jörn, norr om Skellefteå.

Gör: Utvecklar världens första hållbara, cirkulära och eldrivna snöskoter. Skotern ska ha ett långt liv där delarna kan bytas ut eller uppgraderas vid behov.

Anställda: Fyra och flera externa konsulter.

Webb: viddemobility.com/

Christian Lystrup och Yalda Mirbaz