Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Han har en hållbar lösning för alla gamla tuggummin

Tänker du också på alla gamla tuggummin som skräpar i naturen? Eller som barnen kanske lägger ifrån sig på – eller under! – bord där hemma? Saad Abdelazizi och hans två bröder vill lösa problemet och har nu utvecklat en helt ny typ av förpackning för tuggummin.

"Jag fick en otrolig boost från min kontakt på Almi när den första lösningen jag tog fram inte gick att producera. Ett enormt stöd. Även från familjen. Och den som motiverade mig allra mest var faktiskt mamma", berättar Saad Abdelazizi som nu tagit fram en helt ny lösning för förpackning av tuggummin. Foto: Bea Holmberg

Att vi i Sverige tuggar mycket tuggummi var något som Saad Abdelazizi blev varse när han flyttade hit från Irak. Han chockades över alla hyllor med tuggummin framme vid kassorna i matbutiken.


– Så var det inte alls i Irak. Och jag och mina brorsor började tugga rätt mycket tuggummi.


Som yngre var han även lite lat erkänner han och slängde inte alltid de gamla tuggummina där de skulle.


En del hamnade till och med på tapeten hemma i pojkrummet. Andra i fickor som förvandlades till klet i klädesplaggen.


– Mamma blev galen på oss, berättar Saad.


När han så för sex-sju år sedan kom att tänka på problemet med alla tuggummin i miljön – som i de flesta fall tar 20-25 år att bryta ned och kostar otroliga mängder miljoner för kommuner och städer runt om i världen att sanera – så kände Saad att det ändå måste kunna lösas.

Ge verkligen aldrig upp. Du vet aldrig vad din idé kan leda till eller vilket värde den har därute på marknaden. Vem trodde exempelvis att Iphone skulle slå så stort när så många var skeptiska till touch-mobiler? Har du en idé och gjort gedigen research och tror på den – kör hårt!
Saads tips till andra innovatörer som vill utmana marknaden

Han skissade fram och tillbaka och landade i att det bästa ändå måste vara att genom en ny typ av förpackning ändra folks beteenden så att de inte vill slänga tuggummit på gatan eller var som helst.


– Jag experimenterade med papper, byggde och klistrade för att se hur det skulle kunna fungera.


När han insåg att den första versionen inte skulle gå att ta fram i produktion blev han självklart besviken.


– Ja, det kändes lite deppigt ett tag. Men det fick mig att verkligen tänka till, utveckla vidare och den nya lösningen är så mycket bättre på alla vis. Smidigare, funktionell och mer ekonomisk. Den gav oss också en helt ny affärsmodell som idag inte finns på marknaden – en miljövänlig produkt som folk vill använda, inte bara för att de måste utan för att de verkligen vill.

 

Nästa steg är att söka patent för lösningen och Saad vill inte gå in på detaljer mer än att det är en förpackning som är biologiskt nedbrytbar, gjord av trä, men inte hård utan materialet känns mjukt.


Med sig på resan har han haft Almi och rådgivaren Martin Bröms.


– Om inte Martin hade varit med från början tror jag inte att jag hade kommit så här långt. Jag kan inte beskriva hur mycket han har hjälpt mig. Han har lett mig rätt i saker jag inte visste fanns. Resan har blivit så mycket mer effektiv och jag har lärt mig otroligt mycket.

Vid första mötet med Martin presenterade Saad tre olika innovativa affärsidéer och Martin tyckte till om vilken han trodde hade mest bäring. Den som Saad nu har satsat på.


– Martin har större och bredare erfarenhet än vad jag har och jag kan inte heller den svenska marknaden eller kulturen. Jag är väldigt tacksam över vår kontakt som också fortsätter, säger Saad.


Han har blivit beviljad lån hos Almi och även mentorskap när produkten ligger närmare marknaden.


I nuläget letar Saad och hans bröder, som också är delägare i företaget, efter investerare.


– Visst behövs pengar för att utveckla företaget vidare, men också investerare som kan hjälpa oss med produkten, det operativa. Då kan vi komma ut snabbare på marknaden.

I första skedet handlar det om att få ut produkten hos grossister.


– Sedan vill jag också berätta och förmedla för konsumenterna om vår hållbarhetstanke. Folk vet inte att det tar 20-25 år för tuggummin att brytas ned. Eller om de höga kostnaderna som kommunerna betalar idag som kan minskas med hjälp av våra produkter. London lägger exempelvis två miljarder kronor på sanering av tuggummin årligen.


Dessutom vill Saad ge sin mamma rätt – hon som tog reda på alla hans gamla tuggummin. Bolaget, Wisalsson AB, är döpt efter henne som hette Wisal.


– Hon lever inte längre, men jag vill driva hennes namn vidare – även utanför Sveriges gränser.

Fakta Wisalsson AB

Grundades: 2021
Säte: Vännäs, utanför Umeå
Anställda och delägare: Saad Abdelazizi och hans två bröder, Ahmed och Al-Amin

Så föll rådgivaren för Saad Abdelazizi

Martin Bröms är rådgivare hos Almi och hjälper bland annat innovativa företag att komma vidare – däribland Saad Abdelazizi som har en ny lösning för tuggummiförpackningar.

 

Här berättar Martin vad han föll för hos Saad
.

Martin Bröms, rådgivare Almi
Martin Bröms, rådgivare Almi

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!