Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tips och råd

Fem myter om små- och medelstora företag och hållbarhet

Hållbarhet har gått från att vara ett ”bra att ha” till en nödvändighet. Från en sidosyssla till en central del av verksamheten. För det är faktiskt så att både kunder, medarbetare och planeten kräver det av företag idag. Det ställer höga krav på företagare som vill hålla sig relevanta för framtiden men misströsta inte - hållbarhetsarbetet har många goda effekter.

Större företag har både muskler och medel att investera i ny teknik och nya metoder och har därmed drivit på omställningen i framförallt industrin. Men små- och medelstora företag utgör ryggraden av Sveriges ekonomi och har därför en viktig roll att spela i den hållbara utvecklingen. Det finns en rädsla bland mindre företag att hållbarhetsarbetet ska bli övermäktigt både ekonomiskt och organisatoriskt, men många av myterna som bygger rädslan är ganska enkla att slå hål på.

 

Vi på Almi arbetar med att få företag att utvecklas och växa och har nyligen lanserat Framtidsgeneratorn där de skapar förutsättningar för företagare att utveckla sitt hållbarhetsarbete.

Juliana Perez Falke, nationell kund och affärschef Almi - öppnas i nytt fönster
”Vi ser stora möjligheter för små och medelstora företag att vara en del av den hållbara utvecklingen och göra Sverige till ett föregångsland inom hållbarhet. Det rustar inte bara företagen för framtiden utan ökar också lönsamheten i företaget på både kort och lång sikt. Men ibland kan man behöva hjälp utifrån för att komma igång eller accelerera sitt befintliga hållbarhetsarbete och därför har vi lanserat Framtidsgeneratorn.” – säger Juliana Perez Falke, nationell kund och affärschef Almi

Inte övertygad? Här svarar vi på fem vanliga myter om hållbarhet och företagande.

1. ”Hållbarhet är dyrt.”

Hållbarhet kan faktiskt vara motsatsen till dyrt. Det handlar helt enkelt om att använda det man redan har smartare och skapa nya erbjudanden som gör att du tjänar mer på varje vara eller tjänst du säljer. Du kan alltså både spara pengar och hitta nya intäkter. Det behöver inte heller nödvändigtvis föregås av stora investeringar, även om också dem brukar löna sig i längden.

2. ”Jag måste lösa allt direkt för att inte få kritik.”

Alla behöver inte göra allt och absolut inte på en gång. Hitta de hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst, och fokusera på dem. Det gör också att ditt hållbarhetsarbete särskiljer sig från andras.

 

Hållbarhetsarbetet är dessutom en resa där vissa är i början och andra kommit längre. Så länge du är transparent mot dina kunder om var du befinner dig i arbetet finns det en förståelse för att du ännu inte kommit hela vägen.

3. ”Andra i branschen har redan kommit långt. Det är ingen idé för mig.”

Jodå, men sätt rätt ambitionsnivå för dig. Vill du ta på dig ledartröjan eller ta rygg på någon annan? Det spelar ingen roll. Det viktigaste är att alla följer med på resan och att du lägger dig på den nivå som ditt företag mäktar med.

4. ”Hållbarhet är abstrakt.”

Faktum är att det går att mäta och följa upp hållbarhet med hjälp av KPI:er, precis som du gör med det mesta i ditt företag. Genom att mäta ditt hållbarhetsarbete blir det enklare att hålla koll på hur det går och du kan berätta för dina kunder och medarbetare om framstegen ni gör.

5. ”Jag behöver rekrytera personer med hållbarhetsexpertis.”

Du kan mycket väl redan ha hållbarhetsstjärnor i ditt företag. Identifiera dina intraprenörer och involvera dina medarbetare. De kan sina områden bäst och kan ha idéer om hur du kan spara resurser och utveckla nya erbjudanden.

 

Dessutom kan hållbarhetsarbete skapa intern stolthet, bättre samanhållning och en känsla av meningsfullhet.

Framtidstips direkt till din inkorg!