Hanna Hägg, rådgivare hos Almi.

Fem tips för dig som vill satsa på företaget

Affärsutveckling

Hanna Hägg är rådgivare på Almi och träffar företagare i alla faser varje dag. Här är hennes fem råd till företagare i tidig fas som vill satsa.

  1. Ha en tydlig affärsmodell och involvera marknaden tidigt

    Affärsmodellen är otroligt viktig – att den har en tydlig kärna som bygger på ett verkligt behov och en marknad som är villig att betala, det vill säga att affärsmodellen är förankrad i en marknad och inte i egen övertygelse. Hämta in information tidigt från potentiella kunder, bearbeta informationen, utvärdera och vässa ditt erbjudande.
  2. Våga

    Våga tro på dig själv, att du kan och har kapacitet att lyckas.

    Våga be om hjälp – att ta emot kunskap sparar dig tid och energi, det hjälper dig att utvecklas och att undvika onödiga senvägar.

    Våga också tänka stort från början – ditt företag behöver inte vara stort från start, men om du tänker stort bygger du en skalbar verksamhet att växa med.
  3. Jobba med nätverk

    Ensam är inte stark och du kommer inte kunna göra allt själv. Använd och dra nytta av människor i din närhet. Nätverka och knyt nya kontakter, var öppen för feedback och input, samla på dig kunskap och telefonnummer.

    Att omge sig med kloka och kompletterande människor ger dig utrymme att fokusera din tid och kraft på det du gör bäst och kärnan i affärsmodellen.
  4. Omfamna misstag

    Alla företagare har misslyckanden och felsteg bakom sig. Och vi behöver felstegen för att utvecklas. Återigen är det viktigt att ha en stabil affärsmodell och plan för verksamheten. Det ger dig utrymme att kunna improvisera och testa nya saker då det alltid finns något att falla tillbaka på.

    Det ligger något i “fail fast – learn fast”. Hellre nästan rätt än exakt fel. Börja någonstans och börja göra något. Sätt bollen i rullning och lös saker efterhand.
  5. Hårt jobb

    För de allra flesta är det långa dagar, sena nätter, tidiga morgnar, helger … fler timmar än en arbetsvecka. Hundåren behöver göras, men du får göra det du brinner för, tror på och för ett långsiktigt större syfte.