Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tips och råd

Fem tips när du gör din hållbarhetsrapport

Maria Åhman är rådgivare hos Almi och stöttar företag som vill ta ett grepp inom hållbar utveckling.

Här är Marias fem tips när du ska göra en hållbarhetsrapport

1. Attrahera omvärlden

Alla företag förväntas jobba med hållbarhetsfrågor och måste hitta ett sätt att berätta det – både vad vi gör men också hur vi gör det. Det är ett sätt att attrahera kompetens, investerare, framtida medarbetare och kunder. Som bolag är ni inte bara en möjliggörare för er själva, utan också för att era kunder ska kunna vara hållbara.

2. Anpassa omfattningen

Gör inte hållbarhetsrapporten till ett för stort projekt. Det kan räcka med en sida på din hemsida. Gör den hellre mindre om det inte finns tillräckligt med tid eller resurser. Beskriv vad du gör, hur och varför.

 

Förvänta dig inte att läsaren har detaljkunskaper om din bransch utan berätta om vilka stora utmaningar branschen står inför och vad du bidrar med – vilket viktigt problem som du löser.

Maria Åhman, rådgivare Almi
Maria Åhman, rådgivare Almi

3. Var tydlig

När du har gjort ett första utkast – se om du kan spetsa rapporten ytterligare. Hur kan du bli ännu tydligare? Visa exakt vad du gör. Bryt ned allt till sin kärna och gnugga budskapet många gånger.

 

Många skriver “vi strävar efter” – det är en ständig strävan efter saker. Då saknas action. Försök få fram den.

4. Sprid olika delar till olika intressenter

Alla delar i en hållbarhetsrapport är inte lika viktiga för alla dina intressenter.

 

Se på dem – dina kunder, medarbetare, aktieägare och styrelsen – och vilka frågor som är viktiga att kommunicera till de olika. Inte allt till alla.

5. Använd Almi

Känner du att ni vill starta eller växla upp ert hållbarhetsarbete – ta kontakt med oss på Almi. Våga ta stöd i arbetet och se på vilka risker och möjligheter ni har i ert företag.

 

Vilka intressenter har ni och vad kan ni göra för dem? Var kan ni göra en väsentlig skillnad? Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och vi på Almi stöttar längs vägen.

stierna-600.jpg

Utifrån resultaten från Framtidsgeneratorn tog Stierna fram en hållbarhetsrapport

Helena Strömbäck och Robert Kos driver Stierna Equestrian Sportswear och har haft hållbarhetsarbete högt på agendan sedan lanseringen av deras ridkläder 2015. Tack vare Almis Framtidsgenerator har de nu tagit fram sin allra första hållbarhetsrapport.

 

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.