Fem tips när du gör din hållbarhetsrapport
Maria Åhman är rådgivare hos Almi och stöttar företag som vill ta ett grepp inom hållbar utveckling.
Här är Marias fem tips när du ska göra en hållbarhetsrapport
1. Attrahera omvärlden
Alla företag förväntas jobba med hållbarhetsfrågor och måste hitta ett sätt att berätta det – både vad vi gör men också hur vi gör det. Det är ett sätt att attrahera kompetens, investerare, framtida medarbetare och kunder. Som bolag är ni inte bara en möjliggörare för er själva, utan också för att era kunder ska kunna vara hållbara.
2. Anpassa omfattningen
Gör inte hållbarhetsrapporten till ett för stort projekt. Det kan räcka med en sida på din hemsida. Gör den hellre mindre om det inte finns tillräckligt med tid eller resurser. Beskriv vad du gör, hur och varför.
Förvänta dig inte att läsaren har detaljkunskaper om din bransch utan berätta om vilka stora utmaningar branschen står inför och vad du bidrar med – vilket viktigt problem som du löser.

3. Var tydlig
När du har gjort ett första utkast – se om du kan spetsa rapporten ytterligare. Hur kan du bli ännu tydligare? Visa exakt vad du gör. Bryt ned allt till sin kärna och gnugga budskapet många gånger.
Många skriver “vi strävar efter” – det är en ständig strävan efter saker. Då saknas action. Försök få fram den.
4. Sprid olika delar till olika intressenter
Alla delar i en hållbarhetsrapport är inte lika viktiga för alla dina intressenter.
Se på dem – dina kunder, medarbetare, aktieägare och styrelsen – och vilka frågor som är viktiga att kommunicera till de olika. Inte allt till alla.
5. Använd Almi
Känner du att ni vill starta eller växla upp ert hållbarhetsarbete – ta kontakt med oss på Almi. Våga ta stöd i arbetet och se på vilka risker och möjligheter ni har i ert företag.
Vilka intressenter har ni och vad kan ni göra för dem? Var kan ni göra en väsentlig skillnad? Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och vi på Almi stöttar längs vägen.
Utifrån resultaten från Framtidsgeneratorn tog Stierna fram en hållbarhetsrapport
Helena Strömbäck och Robert Kos driver Stierna Equestrian Sportswear och har haft hållbarhetsarbete högt på agendan sedan lanseringen av deras ridkläder 2015. Tack vare Almis Framtidsgenerator har de nu tagit fram sin allra första hållbarhetsrapport.
Vill du och ditt företag:
- kickstarta ert hållbarhetsarbete
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera hållbarhetsrisker
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
- få finansiering till din gröna satsning
Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.
Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!
Framtidstips för hållbar utveckling
- Agenda 2030
- Hållbarhet och lönsamhet
- Hållbarhetskommunikation
- Hur kan du jobba effektivt och resultatinriktat med hållbarhet?
- Vet du inte var du ska börja med i ditt hållbarhetsarbete?
- Behåll fokus
- Hur levererar du på dina hållbarhetsmål?
- Hur blir hållbarhetsarbetet genuint?
- Har ni bestämt vilka ni ska vara i klimatomställningen?
- Vill du visa effekten av ditt hållbarhetsarbete?
- Hur organiseras hållbarhetsarbetet bäst?
- Hur engagerar du dina medarbetare i hållbarhetsarbetet?
- Ute efter smarta lösningar för ditt hållbarhetsarbete?
- Vad betyder hållbarhet för er?
- Vill du hjälpa dina kunder att vara hållbara?
- Vill du vara en attraktiv arbetsgivare?
- Har du hållbarhetsstjärnor i organisationen?
- Har ni inte kommit så långt i hållbarhetsarbetet?
- Hur hanterar du svåra frågor och kritik om företagets hållbarhetsarbete?
- Hur skapar du trovärdighet kring ditt företags hållbarhetsarbete?
- Behöver du kommunicera ditt hållbarhetsarbete tydligare?
- Hur kommunicerar du social hållbarhet?
- Svårt att skapa intresse för hur ni arbetar med hållbarhet?
- Gör ditt företag en hållbarhetsrapport varje år?
- Hur når du ut med ditt företags hållbarhetsarbete?
- Låter cirkularitet avancerat?
- Vill du bli hållbar och lönsam?
- Kan du bidra till samhällen där din verksamhet finns?
- Hur jobbar du med mångfald?
- Hur mår egentligen dina medarbetare?
- Kräver din affär transporter?
- Vill du kroka hållbarhets-arm?
- Har ditt företag en innovationsstrategi?
- Ska du kommunicera er hållbara utveckling
- Vet dina medarbetare vilka hållbarhetsfrågor som ni arbetar med?
- Skippar du hållbarhetsrapportering?
- Låter mångfaldsarbete diffust i dina öron?
- Vet du om verktygen för en mer inkluderande verksamhet?
- Hur ofta tänker du på korruption?
- Svårt att prioritera i all hållbarhet?
- Dags att jobba strategiskt med hållbarhet?
- Sex skäl till varför hållbarhet ger affärsvärde
- Så sätter du hållbarhetsmål – på kort sikt
- Så sätter du hållbarhetsmål – på lång sikt
- Så förebygger du föroreningar
- Jobba cirkulärt
- Minska utsläppen
- Tre sätt att kicka igång hållbarhetsarbetet