Hållbarhet i kommunikation och marknadsföring
– påverka medvetet
Som företag inom kommunikation och marknadsföring har du en viktig roll i att påverka hur andra tänker, agerar – och konsumerar. Det gör hållbarhet extra relevant för dig. Ditt hållbarhetsarbete kan dessutom bli en del av ditt erbjudande.
Här får du inspiration, konkreta tips och exempel på hur hållbarhetsarbetet kan bli en naturlig del av affären – utan att det blir krångligt.
Fokusområden i kommunikation och marknadsföring
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.
Tre områden som ofta är centrala i branschens hållbarhetsarbete:
Att verka för god marknadsföring, information och avtalsmetoder
Arbeta transparent, ansvarsfullt och etiskt i all kommunikation och försäljning.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 12
|
Vad
Genom att vara transparent och ansvarsfull i din kommunikation stärker du förtroendet och hjälper kunder göra hållbara val. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för god marknadsföring, information och avtalsmetoder
|
Att främja personlig utveckling på arbetsplatsen
Stärk din roll som attraktiv arbetsgivare genom lärande, delaktighet och utvecklingsmöjligheter.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 12
|
Vad
Genom att erbjuda lärande, delaktighet och utvecklingsmöjligheter bidrar du till en trygg, engagerande och långsiktigt hållbar arbetsmiljö. |
Hur
Åtgärdslista för att främja personlig utveckling på arbetsplatsen
|
Att verka för klimatet
Tänk hållbart i allt från mötesformer till digital produktion.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 13
|
Vad
Genom klimatsmarta val i produktion, resor och evenemang minskar du branschens utsläpp och bidrar till den gröna omställningen. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för klimatet
|
Fler hållbarhetsområden att utforska
- Att medvetandegöra kunder och konsumenter
- Att respektera äganderätten
- Att verka för hållbar konsumtion
- Att engagera sig i det lokala samhället
- Att verka för jämlikhet, jämställdhet och mångfald
- Att skydda personuppgifter och kunders integritet
- Att delta politiskt på ett ansvarsfullt sätt
Fem steg för att utvecklas
Med Almis hållbarhetsdialog får du hjälp att identifiera nuläge och ta nästa steg. Vi utgår från fem utvecklingsnivåer – var är du idag?
- Har ni pratat om hållbarhet i ledning eller styrelse?
- Ser ni det som en viktig fråga – och har börjat agera?
- Har ni koll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för er?
- Har ni med hållbarhet i affärsplanen och följer upp arbetet?
- Är hållbarhet en del av affärsmodellen – eller en lösning på en hållbarhetsutmaning?
Vill du ta nästa steg?
Boka ett möte med oss – så pratar vi om hur du kan utveckla hållbarheten i ditt företag, utifrån just din verklighet.