Hållbarhet i professionella tjänster
– rådgivning som gör skillnad
Företag inom professionella tjänster har en viktig roll i att stödja andra aktörer i omställningen. Med hållbarhet integrerat i den egna verksamheten blir du inte bara trovärdig – du visar också vägen. Samtidigt växer efterfrågan på hållbar expertis och rådgivning.
Här får du inspiration, konkreta tips och exempel på hur hållbarhetsarbetet kan bli en naturlig del av affären – utan att det blir krångligt.
Fokusområden inom professionella tjänster
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.
Tre hållbarhetsområden som ofta är särskilt relevanta:
Att främja personlig utveckling på arbetsplatsen
Skapa en lärande och utvecklande kultur där medarbetare växer med sitt ansvar och bidrar till kunders hållbarhetsresa.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 8
|
Vad
Genom att erbjuda lärande och utveckling stärker du engagemanget och företagets förmåga att bidra till kunders hållbarhetsresa. |
Hur
Åtgärdslista för att främja personlig utveckling på arbetsplatsen
|
Att verka för jämlikhet, jämställdhet och mångfald
En inkluderande arbetsmiljö är både ett ansvar och en framgångsfaktor.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 5
|
Vad
Genom att skapa en inkluderande arbetsmiljö med lika möjligheter främjar du trivsel, innovation och social hållbarhet. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för jämlikhet, jämställdhet och mångfald |
Att verka för klimatet
Minska fotavtrycket genom energieffektivisering, digitala lösningar och gröna leverantörer.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 13
|
Vad
Genom att arbeta digitalt, energieffektivt och med klimatsmarta leverantörer minskar du klimatavtrycket och driver på omställningen. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för klimatet
|
Fler hållbarhetsområden att utforska
- Att motverka korruption
- Att verka för god marknadsföring och transparens
- Att medvetandegöra kunder och konsumenter
- Att engagera sig i det lokala samhället
- Att delta i samhällsdebatten på ett ansvarsfullt sätt
- Att skydda kunders integritet och data
- Att främja hälsa och arbetsmiljö
- Att respektera äganderätten
Fem steg för att utvecklas
Med Almis hållbarhetsdialog får du hjälp att identifiera nuläge och ta nästa steg. Vi utgår från fem utvecklingsnivåer – var är du idag?
- Har ni pratat om hållbarhet i ledning eller styrelse?
- Ser ni det som en viktig fråga – och har börjat agera?
- Har ni koll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för er?
- Har ni med hållbarhet i affärsplanen och följer upp arbetet?
- Är hållbarhet en del av affärsmodellen – eller en lösning på en hållbarhetsutmaning?
Vill du ta nästa steg?
Boka ett möte med oss – så pratar vi om hur du kan utveckla hållbarheten i ditt företag, utifrån just din verklighet.