Hållbarhet i textil och mode
– sy ihop affär och ansvar
Textil- och modebranschen står inför stora hållbarhetsutmaningar – men också möjligheter. Konsumenterna blir mer medvetna och efterfrågar produkter som är ansvarsfullt producerade, hållbara över tid och skapade med omtanke. Här kan ditt företag göra skillnad.
Här får du inspiration, konkreta tips och exempel på hur hållbarhetsarbetet kan bli en naturlig del av affären – utan att det blir krångligt.
Fokusområden i textil och mode
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.
Tre särskilt viktiga hållbarhetsområden i branschen:
Att verka för hållbar konsumtion
Arbeta för färre, bättre och mer genomtänkta köpbeslut – både i produktion och marknadsföring.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 12
|
Vad
Genom att främja färre men bättre val och uppmuntra medvetna köp minskar du överproduktion, svinn och onödig resursanvändning. |
Hur
Åtgördslista för att verka för hållbar konsumtion
|
Att verka för cirkulära lösningar och hållbart resursanvändande
Skapa produkter som håller längre, återvinns bättre och bidrar till minskat svinn.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 13
|
Vad
Genom att arbeta med cirkulära affärsmodeller som återvinning, reparation och lång livslängd minskar du klimatpåverkan och ökar resurseffektiviteten. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för cirkulära lösningar och hållbart resurs-användande |
Att verka för en hållbar värdekedja
Ha koll på hela kedjan – från råvara till återvinning – och ställ tydliga krav på dina leverantörer.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 8
|
Vad
Genom att ta ansvar för hela kedjan – från odling till sömnad och återvinning – stärker du både arbetsvillkor och global hållbar tillväxt. |
Hur
Åtgärdslista för att verka för en hållbar värdekedja
|
Fler hållbarhetsområden att utforska
- Att medvetandegöra kunder och konsumenter
- Att förebygga föroreningar
- Att värna klimatet
- Att skydda naturen och bevara biologisk mångfald
- Att värna mänskliga rättigheter
- Att verka för sunda arbetsvillkor
- Att engagera sig i lokalsamhället
- Att verka för god marknadsföring, information och avtalsmetoder.
Fem steg för att utvecklas
Med Almis hållbarhetsdialog får du hjälp att identifiera nuläge och ta nästa steg. Vi utgår från fem utvecklingsnivåer – var är du idag?
- Har ni pratat om hållbarhet i ledning eller styrelse?
- Ser ni det som en viktig fråga – och har börjat agera?
- Har ni koll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för er?
- Har ni med hållbarhet i affärsplanen och följer upp arbetet?
- Är hållbarhet en del av affärsmodellen – eller en lösning på en hållbarhetsutmaning?
Vill du ta nästa steg?
Boka ett möte med oss – så pratar vi om hur du kan utveckla hållbarheten i ditt företag, utifrån just din verklighet.