Hållbarhet i transport
– på väg mot en grönare framtid
Transportbranschen har stor påverkan på klimatet – men också stor potential att bidra till lösningen. Genom elektrifiering, smart logistik och ansvar i hela värdekedjan kan ni som transportföretag minska er miljöpåverkan och möta framtidens krav.
Här får du inspiration, konkreta tips och exempel på hur hållbarhetsarbetet kan bli en naturlig del av affären – utan att det blir krångligt.
Fokusområden inom transport
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.
Tre särskilt viktiga hållbarhetsområden:
Att verka för klimatet
Satsa på fossilfria lösningar, energieffektivitet och klimatsmarta transporter.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 13
|
Vad
Genom klimatsmarta val inom drivmedel och transporter minskar du dina utsläpp |
Hur
Åtgärdslista för att verka för klimatet
|
Att medvetandegöra kunder och konsumenter
Visa hur dina kunder kan minska sitt klimatavtryck genom att välja dina tjänster.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 12
|
Vad
Genom att lyfta hållbara val hjälper du kunderna att minska sitt klimatavtryck och stärker ditt erbjudande. |
Hur
Åtgärdslista för att medvetandegöra kunder och konsumenter |
Att utveckla och sprida teknik som bidrar till ett bättre samhälle
Använd digitalisering, innovation och systemlösningar som förbättrar miljö och tillgänglighet.
![]() |
Primärt globalt mål
Mål 9
|
Vad
Genom att digitalisera och optimera logistik bidrar du till en mer resurseffektiv och miljövänlig transportsektor. |
Hur
Åtgärdslista för att utveckla och sprida teknik
|
Fler hållbarhetsområden att utforska
- Att verka för en hållbar värdekedja
- Att förebygga föroreningar
- Att verka för säkra produkter och tjänster
- Att främja trygg sysselsättning och goda arbetsvillkor
- Att verka för jämlikhet och inkludering
- Att bidra till samhällsutveckling
- Att erbjuda god konsumentservice
- Att driva hållbar konsumtion
Fem steg för att utvecklas
Med Almis hållbarhetsdialog får du hjälp att identifiera nuläge och ta nästa steg. Vi utgår från fem utvecklingsnivåer – var är du idag?
- Har ni pratat om hållbarhet i ledning eller styrelse?
- Ser ni det som en viktig fråga – och har börjat agera?
- Har ni koll på vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för er?
- Har ni med hållbarhet i affärsplanen och följer upp arbetet?
- Är hållbarhet en del av affärsmodellen – eller en lösning på en hållbarhetsutmaning?
Vill du ta nästa steg?
Boka ett möte med oss – så pratar vi om hur du kan utveckla hållbarheten i ditt företag, utifrån just din verklighet.