Bolagsstyrningsrapporter

Almis uppdrag är att skapa förutsättningar för fler framgångsrika och hållbara företag i Sverige. För att lyckas krävs en tydlig och transparent styrning.

Bolagsstyrningsrapporten för 2024 visar hur vi under året har utvecklat vår styrning för att möta framtidens krav – med starkare dotterbolagsstruktur, ökad kontroll genom internrevision och ett fördjupat fokus på riskhantering och hållbarhet. 

Ladda ner hela bolagsstyrningsrapporten 2024

Styrelsens arbete i korthet

Så här arbetade styrelsen under 2024

  • Antalet regionala dotterbolag minskades från 16 till 8 för ökad affärskraft.
  • Bolagsstrukturen i Almi Invest har setts över.
  • En internrevisionsfunktion har inrättats.
  • Styrelsen har följt den ekonomiska utvecklingen nära och arbetat aktivt med riskhantering.
  • Beslut fattades om en dubbel väsentlighetsanalys inom hållbarhetsområdet.
  • Flera nya koncernövergripande policyer har antagits, bland annat för hållbarhet och säkerhet.
En rosa vattenflaska med silverlock och en rosa rem fäst vid halsen står på ett skrivbord. På flaskan står texten "almi" i svart. I bakgrunden syns en person i mörk kavaj som arbetar vid ett tangentbord, samt en suddig bakgrund med växter och kontorsmiljö.

Nomineringskommitté

Eftersom Almi AB är helägt av staten finns ingen valberedning. Nomineringsprocessen följer principerna i Statens ägarpolicy och koordineras av Avdelningen för statligt ägande på Finansdepartementet. Syftet är att säkerställa en effektiv och kvalitativ rekrytering till styrelserna i statligt ägda bolag.

Ersättning till ledande befattningshavare

Almis styrelse följer Svensk kod för bolagsstyrning och utvärderar löpande ersättningar till ledande befattningshavare. Ersättningsnivåerna är konkurrenskraftiga men präglas av måttfullhet och är inte löneledande i förhållande till jämförbara företag. Riktlinjer för ersättning samt ersättningsrapport finns tillgängliga i protokoll från årsstämma.