Vill du ta ditt företag till en ny nivå – sök en affärsutvecklingscheck för projekt upp till 200 000 kr!

Affärsutvecklingschecken för projekt upp till 200 000 kr är ett stöd till små och medelstora företag som vill ta in extern kompetens för att utveckla företaget. Syftet med stödet är att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag och därmed främja en hållbar regional utveckling.

Vem kan ansöka?

Vem kan ansöka?

  1. Företag som är svenskregistrerat och har huvudsäte i Halland.

  2. Företag med max 249 anställda (inkl. koncerntillhörighet) och en årsomsättning på max 50 miljoner euro eller en balansomslutning på max 43 miljoner euro.

  3. Företaget har en ordnad ekonomi och resurser att fullfölja satsningen.

Stödet får endast lämnas för verksamhet som bedöms kunna uppnå lönsamhet och en varaktig sysselsättning för de anställda.

Stöd får inte lämnas till ett företag som har skulder för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten, som är i likvidation eller försatt i konkurs.

Företag inom primärproduktion eller företag som verkar på en lokal marknad där det finns risk att snedvrida konkurrensen i närområdet kan inte ansöka om checkar.

För och till vad kan du söka?

Checken skall användas till ett rejält utvecklingssteg och förnyelse av företaget. Affärsutvecklingschecken finns inom tre prioriterade områden: Hållbar omställning, Digitalisering och teknisk utveckling samt Internationalisering. Region Halland prioriterar mellan de ansökningar som uppfyller förutsättningarna för stöd och ger företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar för att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag.

Simone Rishede, hållbarhetschef Eleiko

"Tack vare checken från Almi kunde vi genomföra en livscykelanalys på våra skivstänger vilket gör att vi kan ta fram en plan för att reducera utsläppet, men framförallt gör det att vi kan förse våra kunder med transparent, trovärdig och validerad data och därmed öka vår konkurrenskraft."

Internationalisering – för företag som vill nå ut på nya internationella marknader

Syftet med insatsen är att genomföra förberedande arbete kring internationalisering (Export och/eller import).  

Exempel på insats:

  • Skriva en strategi för internationalisering eller utreda en exportmarknad.
  • Göra marknadsundersökningar.
  • Söka leverantörer i utlandet.
  • Utreda frågor om patent, försäkringar, avtal och lagstiftning kopplat till marknadsetablering.
  • Utreda patent och IPR kopplat till internationaliseringen.
  • Utreda om det behövs produktionsanpassning eller marknadsanpassning av till exempel design, CE märkning eller produktsäkerhet.
  • Säkerställa hållbara leverantörskedjor
  • Utreda klimatpåverkan från ny exportsatsning

Resekostnader (kan utgöra max 20% av den totala kostnaden).

Mässkostnader (kan vara max 20% av den totala kostnaden).

Digitalisering och teknisk utveckling – för företag som vill använda digital teknik för att skapa nya värden i företaget

Syftet med insatsen är att genom digitalisering eller teknisk utveckling ta ett rejält utvecklingskliv för företaget.

Med digitalisering menar vi: Att genom användande av digital teknik skapa nya värden i företaget. Det räcker inte att enbart omvandla något till digitalt format.

Exempel på insats som checken kan användas till:

  • Ta fram en digital strategi för AI, Cybersäkerhet och Digital transformation
  • Implementera och anpassa lösningar inom AI, Cybersäkerhet och Digital transformation
  • Identifiera, förbättra och effektivisera digitala processer och system
  • Utveckla nya digitala tjänster från befintliga varor och tjänster och existerande datamängder
  • Ta fram en strategi eller plan för företagets digitalisering
  • Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter
  • Automatisering av interna processer
  • Teknisk utveckling av produkt
  • Utveckla kunskap om materialval, produktionsteknik eller liknande
  • Automatisering av mjuk- och hårdvara i produktionsprocessen (ex robotisering och produktionsuppföljning)

Hållbar omställning – för företag som vill arbeta med hållbar tillväxt

Syftet med insatsen är att göra en omställning i företaget inom ramen för ekologisk eller social hållbarhet som leder till hållbar tillväxt.

Exempel på insats som checken kan användas till:

  • Energikartläggning, en systematiskt kartläggning av all energi som tillförs företaget , vilket ger möjlighet att se hur energin används och vad den tar vägen.
  • Genomföra en hållbarhetsanalys av företaget eller dess produkter
  • Ta fram en hållbarhetssrtategi
  • Förflytta företaget från en linjär till en cirkulär affärsmodell.
  • Utveckla nya cirkulära produkter eller tjänster
  • Planering för generationsskiften
  • Säkerställa hållbara leverantörskedjor
  • Miljö- och hållbarhetscertifiering
  • Utveckla och stärka företagets jämställdhetsarbete
  • Utveckla och stärka företagets mångfaldsarbete

Checken kan inte användas till:

  • Köp av befintliga lösningar, programvaror eller licenskostnader
  • Drift och ordinarie verksamhet som t.ex löpande affärsutveckling
  • Materialinköp
  •  Löpande applikation- och webbutveckling
  • Utveckla nya digitala produkter om företagets affärsidé är att ta fram digitala produkter
  • Produktion av innehåll - till exempel text, bilder och film
  • Utbildningar
  • Anpassning för att uppfylla lagstiftning, t.ex. GDPR
  • Arbetsinsatser av företagets egna personal
  • Patentansökningar
  • Etableringskostnader
  • Delegationsresor eller liknande studieresor i grupp
  • Marknadsföring genom annonsering, PR och tryckning mot slutkund
  • Traktamenten, måltider och egen bilersättning

 

Daniel Larsson, vd Unnaryd Modell

"Trots att vi har varit miljömedvetna under många år så har det varit svårt för oss att veta hur vi konkret ska arbeta mot att sänka vår energiförbrukning. Genom den här checken ville vi få möjlighet att mer i detalj kunna skapa en handlingsplan och spara pengar genom att minska elanvändningen."

Hur mycket kan jag söka?

Affärsutvecklingschecken betalar hälften av dina kostnader. Du kan söka för projekt upp till 200 000 kr där 50% finansieras av checken och 50% bidrar ditt företag med i form av pengar. För att till exempel bli beviljad 100 000 kr i stöd behöver ditt företag bidra med 100 000 kr för en total projektbudget på 200 000 kr.

Denna check kan användas för följande kostnader:

  • Köp av tjänster
  • Resor (gäller enbart internationaliseringsinsatser och max 20% av den totala kostnaden)
  • Mässkostnader (gäller enbart internationaliseringsinsatser och max 20% av den totala kostnaden)

Bedöms tillväxtpotentialen vara stor i företaget kan samma företag erhålla flera checkar men max två checkar kan vara beviljade samtidigt och det finns en gräns för hur ofta man kan beviljas en check. Kontakta Almi om du är osäker på om du har möjlighet att söka.

Jeanette Lindeblad, VD Renewable Sweden

”Utvecklingschecken ger Renewable Sweden möjlighet att ligga i framkant och ytterligare stärka våra tjänster och konkurrenskraft för vår nödvändiga energiomställning. Stödet innebär att vi kan investera i expertkunskap för att bistå företaget i vår resa mot en digital miljö för att nå ut till olika intressenter.”

Hur ansöker jag?

Intresseanmälan görs via Almi som tar ett första behovssamtal och guidar företaget genom ansökningsprocessen. Skicka in formuläret nedan för att bli kontaktad av en rådgivare från Almi för dialog kring processen.

Ansökan görs i näsa steg via Tillväxtverkets hemsida, ”Min ansökan” där du beskriver den satsning du avser att göra.

Därefter bjuds företaget in till en urvalsprocess för att berätta om sin satsning inför en bedömningsgrupp och svara på frågor. Gruppens sammansättning ser olika ut beroende på vilken inriktning på affärsutvecklingscheck som sökts. Snarast därefter fattas beslut som meddelas företaget. Därefter kan satsningen påbörjas.

Utlysningen är öppen och beslutsmöten sker löpande under förutsättning att stödet inte tagit slut.

Intresseanmälan – jag vill bli kontaktad för att veta mer om checkar!

Jag står inför en satsning och vill veta mer om medfinansiering från Almi.

Att tänka på

Du måste ansöka och ett beslut om stöd måste fattas innan du kan påbörja satsningen. Stöd ges inte till kostnader som uppkommit innan dess.

Ansökan om att få ut beviljat stöd görs i efterhand när du har genomfört och betalat satsningen du fått stöd till. Hur lång tid du har på dig att genomföra satsningen framgår av beslutet, men är normalt mellan 6-9 månader, men kan i viss omfattning förlängas om godtagbara skäl finns.

När man ska begära ut beviljat stöd ska man skicka in fakturakopior och betalningsbevis, tillsammans med en slutrapport som beskriver genomförandet samt utfallet av satsningen.

Vid ansökan är det obligatoriskt att bifoga offert från extern konsult på insatsen. Konsulten skall vara oberoende och inte jävig.

Pitch av din ansökan

Efter ansökan så blir företaget inbjuden till ett bedömningsmöte där ansökande företag får presentera den insats de söker pengar för. Här samverkar Almi med Region Halland samt EMC, TEK Kompetens, High Five & Västsvenska handelskammaren.     

Efter inskickad ansökan blir du kontaktad av oss för att boka in ett bedömningsmöte. Därefter delas din ansökan med ovanstående aktörer i bedömningsgruppen.

Utvecklingscheckarna är ett regionalt företagsstöd som finansieras av Region Halland