Vill du ta ditt företag till en ny nivå – sök en affärsutvecklingscheck för projekt på upp till 500 000 kr!
Affärsutvecklingschecken för projekt på upp till 500 000 kr är ett stöd till små och medelstora företag som vill ta in extern kompetens eller projektanställa för att utveckla företaget. Syftet med stödet är att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag och därmed främja en hållbar regional utveckling.
Vem kan ansöka?
Du är välkommen att söka om du har ett företag som:
Företag som omsätter minst 3 miljoner kronor.
Har max 249 anställda (inkl. koncerntillhörighet) och en årsomsättning på max 50 miljoner euro eller en balansomslutning på max 43 miljoner euro.
Har en ordnad ekonomi.
Stödet får endast lämnas för verksamhet som bedöms kunna uppnå lönsamhet och en varaktig sysselsättning för de anställda.
Stöd får inte lämnas till ett företag som har skulder för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten, som är i likvidation eller försatt i konkurs.
Företag inom primärproduktion eller företag som verkar på en lokal marknad där det finns risk att snedvrida konkurrensen i närområdet kan inte ansöka om checkar.
För och till vad kan du söka?
Checken skall användas till ett rejält utvecklingssteg och förnyelse av företaget. Affärsutvecklingscheckarna finns inom fyra prioriterade områden: Hållbar omställning, digitalisering och teknisk utveckling, Internationalisering samt Resiliens och beredskap. Region Halland prioriterar mellan de ansökningar som uppfyller förutsättningarna för stöd och ger företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar för att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag.
Internationalisering – för företag som vill nå ut på nya internationella marknader
Syftet med insatsen är att genomföra förberedande arbete kring internationalisering (Export och/eller import).
Exempel på insats:
Skriva en strategi för internationalisering eller utreda en exportmarknad.
Göra marknadsundersökningar.
Söka leverantörer i utlandet.
Utreda frågor om patent, försäkringar, avtal och lagstiftning kopplat till marknadsetablering.
Utreda patent och IPR kopplat till internationaliseringen.
Utreda om det behövs produktionsanpassning eller marknadsanpassning av till exempel design, CE märkning eller produktsäkerhet.
Säkerställa hållbara leverantörskedjor
Utreda klimatpåverkan från ny exportsatsning
Resekostnader (kan utgöra max 20% av den totala kostnaden).
Mässkostnader (kan vara max 20% av den totala kostnaden).
Digitalisering och teknisk utveckling – för företag som vill använda digital teknik för att skapa nya värden i företaget
Syftet med insatsen är att genom digitalisering eller teknisk utveckling ta ett rejält utvecklingskliv för företaget.
Med digitalisering menar vi: Att genom användande av digital teknik skapa nya värden i företaget. Det räcker inte att enbart omvandla något till digitalt format.
Exempel på insats som checken kan användas till:
Ta fram en digital strategi för AI, Cybersäkerhet och Digital transformation
Implementera och anpassa lösningar inom AI, Cybersäkerhet och Digital transformation
Identifiera, förbättra och effektivisera digitala processer och system
Utveckla nya digitala tjänster från befintliga varor och tjänster och existerande datamängder
Ta fram en strategi eller plan för företagets digitalisering
Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter
Automatisering av interna processer
Teknisk utveckling av produkt
Utveckla kunskap om materialval, produktionsteknik eller liknande
Automatisering av mjuk- och hårdvara i produktionsprocessen (ex robotisering och produktionsuppföljning)
Hållbar omställning – för företag som vill arbeta med hållbar tillväxt
Syftet med insatsen är att göra en omställning i företaget inom ramen för ekologisk eller social hållbarhet som leder till hållbar tillväxt.
Exempel på insats som checken kan användas till:
Energikartläggning, en systematiskt kartläggning av all energi som tillförs företaget, vilket ger möjlighet att se hur energin används och vad den tar vägen.
Genomföra en hållbarhetsanalys av företaget eller dess produkter
Ta fram en hållbarhetssrtategi
Förflytta företaget från en linjär till en cirkulär affärsmodell.
Utveckla nya cirkulära produkter eller tjänster
Planering för generationsskiften
Säkerställa hållbara leverantörskedjor
Miljö- och hållbarhetscertifiering
Utveckla och stärka företagets jämställdhetsarbete
Utveckla och stärka företagets mångfaldsarbete
Resiliens och beredskap – för företag som framtidssäkra sitt företag
Syftet med insatsen är att genom att arbeta med sin resiliens och beredskap framtidssäkrar sitt företag och står bättre rustat vid störningar eller olika typer av krissituationer. Samtidigt bidrar insatsen till att stärka sin konkurrenskraft.
Exempel på insats:
Utveckla och implementera planer för att hantera olika typer av risker och att säkerställa att verksamheten fortsätter även under kris.
Säkerställa att företaget inte är beroende av en enda leverantör eller marknad genom att diversifiera leverantörskedjor.
Arbeta med att ha robusta IT-system och säkerhetsåtgärder för att skydda mot cyberattacker och andra tekniska störningar.
Checken kan inte användas till:
Köp av befintliga lösningar, programvaror eller licenskostnader
Drift och ordinarie verksamhet som t.ex löpande affärsutveckling
Materialinköp
Löpande applikation- och webbutveckling
Utveckla nya digitala produkter om företagets affärsidé är att ta fram digitala produkter
Produktion av innehåll - till exempel text, bilder och film
Utbildningar
Anpassning för att uppfylla lagstiftning, t.ex. GDPR
Arbetsinsatser av företagets ordinarie personal
Patentansökningar
Etableringskostnader
Delegationsresor eller liknande studieresor i grupp
Marknadsföring genom annonsering, PR och tryckning mot slutkund
Traktamenten, måltider och egen bilersättning
Anders Grahn, vd Biotech AB
"Checken innebar ett viktigt stöd för att våga satsa på utveckling av en för oss helt ny produkt för världsmarknaden. Tack vare checken för IP-strategi har vi nu skyddat inte bara bolagets nyckelprodukter internationellt utan även vår viktiga slogan, samt kommit fram till en strategi rörande eventuellt byte av bolagsnamn för fortsatt internationalisering”
Hur mycket kan jag söka?
Affärsutvecklingschecken betalar hälften av dina kostnader. Du kan söka för projekt upp till 500 000 kr där 50% finansieras av checken och 50% bidrar ditt företag med i form av pengar. För att till exempel bli beviljad 250 000 kr i stöd behöver ditt företag bidra med 250 000 kr för en total projektbudget på 500 000 kr.
Denna check kan användas för följande kostnader:
Köp av tjänster för mer än 300 000 kr
Projektanställning av ny personal och kompetens
Resor (gäller enbart internationaliseringsinsatser och max 20% av den totala kostnaden)
Mässkostnader (gäller enbart internationaliseringsinsatser och max 20% av den totala kostnaden)
Bedöms tillväxtpotentialen vara stor i företaget kan samma företag erhålla flera checkar men max två checkar kan vara beviljade samtidigt och det finns en gräns för hur ofta man kan beviljas en check. Kontakta Almi om du är osäker på om du har möjlighet att söka.
Hur ansöker jag?
Intresseanmälan görs via Almi som tar ett första behovssamtal och guidar företaget genom ansökningsprocessen. Skicka in formuläret nedan för att bli kontaktad av en rådgivare från Almi för dialog kring processen.
Ansökan görs i näsa steg via Tillväxtverkets hemsida, ”Min ansökan” där du beskriver den satsning du avser att göra.
Därefter bjuds företaget in till en urvalsprocess för att berätta om sin satsning inför en bedömningsgrupp och svara på frågor. Gruppens sammansättning ser olika ut beroende på vilken inriktning på affärsutvecklingscheck som sökts. Snarast därefter fattas beslut som meddelas företaget. Därefter kan satsningen påbörjas.
Utlysningen är öppen och beslutsmöten sker löpande under perioden under förutsättning att stödet inte tagit slut.
Att tänka på
Du måste ansöka och ett beslut om stöd måste fattas innan du kan påbörja satsningen. Stöd ges inte till kostnader som uppkommit innan dess.
Ansökan om att få ut beviljat stöd görs i efterhand när du har genomfört och betalat satsningen du fått stöd till. Hur lång tid du har på dig att genomföra satsningen framgår av beslutet, men är normalt mellan 9-12 månader, men kan i viss omfattning förlängas om godtagbara skäl finns.
När man ska begära ut beviljat stöd ska man skicka in fakturakopior, eventuella lönespecifikationer och betalningsbevis, tillsammans med en slutrapport som beskriver genomförandet samt utfallet av satsningen.
Vid ansökan är det obligatoriskt att bifoga offert från extern konsult på insatsen. Konsulten skall vara oberoende och inte jävig.
Pitch av din ansökan
Efter ansökan så blir företaget inbjuden till ett så kallat bedömningsmöte där ansökande företag får presentera den insats de söker pengar för. Här samverkar Almi med Region Halland samt EMC, TEK Kompetens, High Five & Västsvenska handelskammaren.
Efter inskickad ansökan blir du kontaktad av oss för att boka in ett bedömningsmöte. Därefter delas din ansökan med ovanstående aktörer i bedömningsgruppen.