Affärsutveckling för kulturella och kreativa företag
Nyligen drog vi igång en ny kurs i affärsutveckling för företag inom den kulturella och kreativa näringen – ett initiativ där vi på Almi Mitt samverkar med Sverige – NorgeInterreg projektet Samspel 63. Kursen riktar sig till företag som tillsammans med andra liknande företagare vill stärka sin affärsmässighet och bygga kunskap inom marknadsföring, försäljning och företagsekonomi – med målet att utveckla hållbara verksamheter.
Kommande träffar lägger vi fokus att arbetar vidare med affärsmodellen, ekonomi och lönsamhet och avslutar med en heldag där vi lägger fokus på digital marknadsföring.
Vem bryr sig?
Första träffen hölls i Åre, där 16 engagerade företagare från Jämtland och Tröndelag samlades för att ta första steget i sin utvecklingsresa. Vi hade förmånen att välkomna Geta Kroon, kreativ varumärkes- och kommunikationsstrateg som föreläsare inom kommunikation och varumärkesbyggande.
Geta inledde med en kraftfull fråga: "Vem bryr sig?" – en fråga som sätter fingret på kärnan i en verksamhets kommunikation. Hur identifierar vi vår målgrupp och kommunicerar så att våra produkter och tjänster väcker engagemang? Och hur får vi andra att bry sig om det vi gör? Hur får vi ambassadörer som bär vårt varumärke vidare?
Under föreläsningen fick deltagarna reflektera kring sina egna varumärken, målgrupper och kommunikationsstrategier. Det blev en inspirerande start på en kurs som kommer att ge deltagarna verktyg för att utveckla sina företag med både hjärta och affärsmässighet.
Gete Kroon, kreativ varumärkes- och kommunikationsstrateg
Kursen gav kunskap och nya erfarenheter
En av deltagarna är Patrick Brucker som driver företaget Brucker Motion AB. Företaget erbjuder tjänster inom videoproduktion och animationer och hjälper andra företag att stärka sin visuell marknadsföring.
Patrick ser kursen som ett värdefullt tillfälle att både utveckla sin kompetens och utbyta erfarenheter med andra företagare. För honom är nätverkandet och inspirationen minst lika viktiga som kunskapen – allt för att stärka sitt eget företagande. Patrick har en tydlig vision om att växa – både som företagare och som verksamhet. Genom att bygga ett team med kompletterande kompetenser vill han utveckla Brucker Motion AB till en byrå som kan leverera ännu mer avancerade visuella lösningar, från webb till video.