Nebe Al Mayahi om hållbarhet och mångfald

Publicerat:

24 nov. 2022, 05:45

Nyhet

INTERVJU

Nebe Al Mayahi är grundaren av varumärket TEINT, ett spännande start-up bolag som designar inkluderande och hållbara produkter till ett samhälle med mångfald. I samband med Framtidsdagar 2022 passade vi på att ställa några frågor om deras resa mot att bli ett hållbart varumärke.

Vad står TEINT för?

Ordet kommer från franskan och betyder nyans, och ofta används det i samband med just hud. Vi tänker att nyans även kan tolkas som att man är nyanserad i allt man gör, vilket passar bra ihop med det vi står för - mångfald och inkludering.

Varför är mångfald så viktigt?

I vår kommunikation lyfter jag fram att mångfald är ”good business” och det nya hållbara. Precis som hållbarhet var för 15-20 år sedan, är mångfald och inkludering nästa stora grej. För att hålla sig innovativ, öka sin omsättning och nå andra målgrupper så måste man tänka på ett mer hållbart sätt när det kommer till inkludering och mångfald.

Vad har du lärt dig under ditt första år som företagare?

Att faktiskt våga starta. Det krävs ganska mycket för att gå från en idé till att faktiskt lansera en produkt. Att göra en liten sak i taget och fortsätta pusha framåt har varit viktigt.

Även vikten av att definiera sin värdegrund och vision. Varför finns du? Varför finns bolaget? Stay true to that. Oavsett om det gäller produkten, kommunikationen eller samarbeten - gå alltid tillbaka till din värdegrund. Keep the story. Nu när jag har gjort detta i snart ett år känns det som att man säger samma saker hela tiden, men det tåls att repeteras. 

Precis som hållbarhet var för 15-20 år sedan, är mångfald och inkludering nästa stora grej

Nebe Al Mayahi, TEINT

Vad har varit den största utmaningen?

Att vara en ”first mover” har självklart sina fördelar, men det är samtidigt tufft att bryta ny mark. Vi visste inte hur marknaden skulle reagera, och det är en stor investering både utifrån tid och pengar. Det är ju alltid en risk som man tar, oavsett vad man gör. Men ännu svårare blir det om ingen har gjort det tidigare.

En annan utmaning är huruvida man ska ta in kapital eller inte. Tittar man på kapitalanskaffningen går mindre än 2% till kvinnoledda start-ups. Jag är inte bara kvinna, utan en kvinna med utländsk bakgrund som dessutom är ung, mamma och uppväxt i ett utsatt område. Sedan jobbar jag dessutom med mångfald och inkludering vilket är nytt. Vi är de första som gör detta och då vågar riskkapitalister sällan investera i det. Det är en jättetuff marknad.

Hur ser du på framtiden?

Just nu jobbar vi med vår nya produkt som lanseras i mars 2023. Den kommer att adressera inte bara etnicitet och hudfärg utan även könsroller och ”body inclusivity”. Vi befinner oss just nu i designfasen, vilket är en jättekul fas där vi får vara kreativa. Så vi ser verkligen fram emot att se hur marknaden tar emot produkten!

 
Stort tack Nebe för din medverkan under Framtidsdagar 2022!