Lottie Knutson om kriser och kommunikation

Publicerat:

28 okt. 2022, 04:45

Nyhet

INTERVJU

Många minns Lottie Knutson från tsunamikatastrofen 2004. Eller som reseexpert i radio, TV, press och egna sociala medier. Hon har hunnit med allt från att skriva boken ”Nödrop - när krisen kommer” till IT-krascher, insideraffärer och styrelsearbete. Under Framtidsdagar 2022 delade hon med sig av sina strategier och verktyg kring kommunikation, krishantering och hållbar besöksnäring, och självklart passade vi på att ställa några frågor.

Vad är det med kriser och kriskommunikation som intresserar dig?

Det har nog bara blivit så. Efter allt som jag har varit med om är den största fördelen att kunna dela med sig och höra andras erfarenheter, i hopp om att det kanske hjälper någon.

Att mitt när det är som eländigast tillåta oss att skämta och ha kul. Ställ exempelvis inte in julfesten!

Lottie Knutson

Vad är dina tre bästa tips?

  • Närvaro är så oerhört viktigt, det är trams att allt skulle kunna skötas via digitala möten. Det kan möjligtvis vara produktivt och effektivt, men när det gäller utveckling, affärsutveckling, försäljning, marknadsföring och riktiga möten så behövs det närvaro och personlighet.
  • Vi måste fortsatt våga fatta snabba beslut, även om det är interimsbeslut.
  • Att mitt när det är som eländigast tillåta oss att skämta och ha kul. Ställ exempelvis inte in julfesten! Man skrattar inte på bekostnad av någon, man skrattar för att orka jobba några timmar mer, för att lätta lite på ventilen. Precis som att det också är okej att gråta när det är tufft.

Hur ser du på framtiden?

Den vet jag inget om, och det är nog lika bra det!

 

Stort tack Lottie för din medverkan under Framtidsdagar 2022!