Tio innovativa affärsidéer pitchades för ett 50-tal investerare

Publicerat:

08 maj 2024, 12:40

Nyhet

Den nionde upplagan av A-match lockade drygt 50 investerare till Aula Magna på Karlstads universitet. Där möttes de av 10 bolag som erbjöd både spännande affärsmöjligheter och produkter med potential att göra samhället lite bättre.

En tydligare uttalad nisch mot de värmländska specialiseringarna bioekonomi och digital hälsa har fortsatt lockat många bolag att söka till A-match. Värmlands styrka inom skogs- och pappersindustrin är sedan länge etablerad, men även digital hälsa gjorde avtryck bland de tio bolag som valts ut.

- När vi väljer bolag pratar vi mycket om nytta utifrån framtida utmaningar, både för samhället och individen. Det handlar om att bygga nya lösningar med fokus på hållbarhet, effektivitet, ekonomi och ett stort hjärta, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland, som är projektägare för A-match.

Bolaget med starkast koppling till bioekonomi var kanske GI Lift, som utvecklat en unik metod där en typ av drönare (multikopter) kan återföra aska till skogen. Lösningen bidrar till att öka skogens tillväxt och binda koldioxid, bland annat genom att minska användningen av tunga skogsmaskiner. En bubblare inom kategori var också Melker of Sweden, som både genom tillverkningsmetod och sina kajaker tar vara på naturens värden.

Ser ökat intresse för digitala hälsotjänster

Hälsotemat präglade på olika sätt cirka hälften av bolagens tjänster och produkter. Från MediQueues virtuella metod för att minska köerna på akutmottagningar, till Cognes screeningverktyg för tidig upptäckt av demens och Enaiblers lösning för AI-driven mikroskopi.

Mohamed Kabbani, vd för Mediqueue och läkare på Centralsjukhuset i Karlstad, tror regionernas pressade ekonomiska situation bidrar till ett ökat intresse för digitala lösningar.

- Ja, absolut. Tekniken vi representerar kostar inte regionerna pengar, utan bidrar till att spara pengar. Vi har fått mycket positiv feedback från vården, utmaningen är att få den första kunden. Regionerna vill se resultat innan de investerar.

Stark dragningskraft trots tuff konjunktur

Att bolagen lyckades locka drygt 50 investerare till eventet tycker Anna Lundmark Lundbergh i sig är ett kvalitetstecken för A-match.

Det är en tuff konjunktur, och har varit så en tid, vilket också gör det tuffare att få en investering. Det är också anledningen till att vi valt att låta alla bolag pitcha på engelska, för att de filmer vi tillgängliggör via A-match play ska få en större spridning. Vi har redan fått förfrågan från investerare i fem olika länder om att ta del av bolagens pitcher i efterhand, säger hon.

Skapar goda förutsättningar för investeringar

Historiskt sett kan A-match visa starka siffror, där drygt 60 procent av bolagen fått finansiering efter sin medverkan. Många av investerarna på plats är återkommande gäster, som även spelar en viktig roll genom att via sina nätverk bygga en större plattform för investeringar.

Elisabeth Hebbe, Asysnjor Värmland, är en av investerarna som ofta deltar. Hennes personliga favorit bland bolagen denna gång var Safety by Cilia. Bolagets lösning integrerar överfallslarm i smycken och skapar automatiskt en inspelning vid brott, som kan användas som bevis mot gärningsmän.

Ett fantastiskt bra event, med många otroligt intressanta bolag. Hade vi haft mer pengar så hade vi gått in i flera av dem, säger Elisabeth Hebbe.

Samarbete mellan nio aktörer

Bakom A-match står Almi Värmland, Almi Invest Norra Mellansverige, Nordea, Sting Bioeconomy, Karlstads universitet, Paper Province, DigitalWell Ventures, Compare och Region Värmland. Investerarforumets syfte är att skapa en arena där både regionala, nationella och internationella bolag och investerare kan mötas – med Värmland som bas.

Här kan du läsa om de tio bolagen som deltog på denna omgång av A-match>> 

Här kan du som är investerare dessutom registrera dig till vår play-tjänst, där vi inom kort tillgängliggör alla filmade pitcher>>

Anna Lundmark Lundbergh tillsammans med de tre av bolagen i den nionde upplagan av A-match. Från vänster: Lars-Gunnar Strandberg, PostTec, Patric Stafshede, Melker of Sweden, och Mohamed Kabbani, MediQueue Solutions.
Sandra Challma pitchar in Cognes, som gör det möjligt att upptäcka demens tidigt via en app i mobiltelefonen.
Peter Dahlberg på Enaiblers pitchade sin lösning för AI-driven mikroskopi. Deras plattform digitaliserar och analyserar mikroskopiska prover, vilket möjliggör kostnads- och arbetseffektiva arbetsflöden inom forskning, sjukdoms-monitorering och diagnostik.
Mohamed Kabbani, vd för Mediqueue och läkare på Centralsjukhuset i Karlstad, tror regionernas pressade ekonomiska situation bidrar till ett ökat intresse för digitala lösningar.
Livsaptit vill stärka hälsan och livskvalitén för samhällets äldre med bra kost. Jamila Boccacio Sundberg berättar att målet är att förlänga “guldåren” hemma, förskjuta inträdet i vården och därmed göra samhällsnytta.
Melker har lovordats för design och hållbarhet i sina kajaker. Nu är de redo att växa på den internationella marknaden. Patric Stafshede gör sin pitch framför ett 50-tal investerare.