Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på MAX Burgers.

Tre saker att fokusera på i ditt hållbarhetsbete

Affärsutveckling

Kaj Török är informations- och hållbarhetschef på MAX Burgers och har även utsetts till Sveriges bästa hållbarhetschef.
Här ger han sina tre bästa tips om du vill jobba smart med de globala målen.

MAX har satsat på hållbarhetsarbete. 2016 femdubblade de exempelvis antalet gröna burgare på menyn och har ökat försäljningen av dem från 2 procent till dagens 20 procent.

– 2017 berättade vi för resten av branschen att vi säljer gröna burgare – varsågod, här är receptet! Vår största konkurrent, McDonalds, lanserade året efter McVegan, härifrån Sverige. De har 37 000 restauranger och är mer än 200 gånger större än oss. Det är spännande vad vi kan göra, säger Kaj Török.

Vi behöver skapa goda affärer – gott för oss och gott för världen. I de globala målen får jag en översikt och kan plocka ut: Vad är bäst för MAX att jobba med?

Kaj Török

För MAX är de globala målen en sorts “reality check”, en kompassriktning i deras hållbarhetsarbete.

– Vad är det egentligen världen behöver? Vi behöver skapa goda affärer – gott för oss och gott för världen. I de globala målen får jag en översikt och kan plocka ut: Vad är bäst för MAX att jobba med? Det finns en vansinnig mängd verktyg därute och de globala målen fångar in så mycket, säger Kaj.

För MAX handlar hållbarhet om hälsa, rättvisa och miljö där hälsa är ett väldigt brett område, men där MAX vill erbjuda hälsosamma alternativ och pusha för dem.

– Det är svårt för oss att säga vad som är hälsosamt. Det beror på individen. Det viktigaste för oss är göra det lätt för kunderna att välja rätt. Just nu är min högsta prioritering att försöka få en basanalys: Vem kan avgöra vad som är hälsosamt? Hur kan jag hjälpa min organisation att dela upp vad som är hälsosamt och inte?

Hur ska du lyckas med det?

– För att jag har hybris. Nej, för att det finns stora möjligheter här. Du måste hela tiden leta dig fram så att det blir konkret. Jag tror på att det är konkreta saker som gör skillnaden, säger Kaj Török.

Du måste hela tiden leta dig fram så att det blir konkret. Jag tror på att det är konkreta saker som gör skillnaden.

Kaj Török

Kajs tre saker du ska göra 

när du använder de globala målen i din affärsplan och strategi. 

  • Scanna av – så att du har koll på ungefär vad världen behöver, vad FN och andra tycker är viktigt.
  • Titta igenom utmaningar och möjligheter – vad får du för inspiration? Anteckna och plocka några, inte för många.
  • Omsätt något i handling så att det inte bara hamnar i ambitioner. Våga prioritera och gör något konkret. Stärk samtidigt din affär.

Tre saker du INTE ska göra enligt Kaj:

  • Attackera alla mål samtidigt och försöka göra allt.
  • Gör det svåraste först – aldrig bra.
  • Sluta följa upp hur det går eller att du inte utvärderar.

Titta på Kaj

Kaj Török är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.

Se avsnittet som handlar om vad kan vi lära oss av Max Burgers när det kommer till att jobba med de globala målen här

Även som podd! 

Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd. 

Lyssna på avsnittet här:

Spotify