Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

banner.jpg

Uppsala International Business Week syftar till att inspirera och dela kunskap kring internationell handel och att bygga internationella företag.

 

Nu kan du ta del av innehåll i efterhand – se länkar i programmet nedan. Vi vill passa på att rikta ett stort tack till alla partners och talare som gjort veckan möjlig.

 

Vill vi gärna ha din input kring veckans innehåll och genomförande och är tacksamma om du vill dela dina tankar i en kort enkät (3-5 min)

 

Uppsala International Business Week återkommer med nytt innehåll i januari 2024. Här kan du anmäla intresse så får du inbjudan och information så snart programmet är på plats.

 

 


Tisdag 24:e januari 2023 kl. 10–12

Veckan öppnas med fokus på omvärldsbevakning

 

Inledande ord

 

 

 

 

Anna Dyhre

Moderator

Se klippet här tillsammans med Bengt-Åke Ljudén

 

 

 

 

 

kalle.png

 

 

 

 

Kalle Sandhammar,

Chefredaktör, Mediahuset UNT

Se föreläsningen här

 

 

 

 

unn.png

 

 

 

Unn Harsem,

Vice ordförande i regionstyrelsen & ordförande för regionala utvecklingsnämnden, Region Uppsala

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Prövningstid – ekonomiska utsikter för 2023

Volatila energipriser och mycket snabba räntehöjningar tynger de ekonomiska utsikterna. Dessutom måste hushåll och företag navigera i en osäker omvärld med stora risker. Hur påverkas världen, Sverige och Uppsala och när stabiliseras utsikterna?

 

Susanne_Spector_1__180x180px.png

 

 

 

 

Susanne Spector,

Chefsanalytiker, Nordea

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Vad händer med kapitalmarknader och riskaptiten 2023

 

Maria Landeborn_Maria Landeborn, Senior Strategist, Savings Economist_DanskeBank_180x180px.png

 

 

 

Maria Landeborn,

Senior Strategist & Savings Economist, Danske Bank

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Världshandeln och utsikterna för svensk export 2023  

Den ena krisen avlöser den andra i snabb takt men världshandeln hålls uppe. Väntar en ny kris runt hörnet? Eller är det bara en tillfällig avmattning i den globala ekonomin? Var finns utmaningarna respektive möjligheterna för svensk export när vi blickar framåt?

 

 

 

Lena Sellgren,

Chefekonom, Business Sweden

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 


Onsdag 25:e januari 2023 kl. 10­–12

Internationella affärer: IP, avtal och förändringar inom värdekedjor


Moderator: Linus Andersson 

 

Ett patent som gäller hela Europa – Nya möjligheter när systemet förenklas

 

 

 

Annika Kilander,

BRANN

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Trender inom internationell tillverkning och supply chain – Lokalt eller globalt?

 

Christian Jacobsson,

Director Sales, Scanfil

 

peter.png

 

 

 

 

Peter Frölander,

Business Development Manager, Scanfil

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Tillverkning i Sverige – En stark industrination i en globalt föränderlig miljö

 

klas.png

 

 

 

Klas Ericson,

Program Manager Smart Industri, Business Sweden

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Avtalsfrågor vid köp från kontraktstillverkare och andra underleverantörer / outsourcing

 

patrikrindstaluppsala_180x180px.png

 

 

 

 

Patrik Rindstål,

Advokatfirman Lindahl

 

 

 

 

Hugo.Norlen_Lindahl_Uppsala_180x180px.png

 

 

 

Hugo Norlén,

Advokatfirman Lindahl

 

Se föreläsningen här

 

 

 

 


Thursday 26 January 2023 at 10–12

This webinar will be held in English and focus on Life Science

 

Moderator: Linus Andersson


Trends and market opportunities within digital healthcare in Europe

 

eric.png

 

 

 

Eric Blomquist,

Business Sweden

 

 

 

 

 

britta.png

 

 

 

Britta Stenson,

Business Sweden

 

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Growth stories and insights from companies

 

Mats_Klaar_1080x1080.png

 

 

 

Mats Klaar,

Viedoc (viedoc.com)

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

cecilia.png

 

 

 

Cecilia Arthuis,

Deputy CEO, Aurora Innovation (aurorainnovation.se)

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Establishing digital therapies in the US

 

mikaela.png

 

 

Mikaela Odlander, 

Director and Head of Digital Therapies EMEAA, Orexo Digital Therapeutics (orexo.com)

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Introducing digital tools for dependency treatment in European markets

 

maria.png

 

 

 

Maria Winkvist,

Kontigo Care (kontigocare.com)

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

Life Science companies pitching for capital for international growth

 

 

Markus Holmberg, PeptiSystems (peptisystems.com) will share insights from building from start phase to where they are today before pitching for capital for international growth during Connects pitch event at 1 pm, which will be an invitation only session. 

Se föreläsningen här

 

 

 

Are you an investor? Email info.uppsala@almi.se to express interest for Connects Pitch event at 1 pm which will also include a Q&A session with pitching companies. Please note that your contact details will be shared with Connect.

 

 

 


27:e januari 2023 kl. 14.30-15.30

Veckan avslutas med fokus på kompetensförsörjning som vid enkäter till små och medelstora företag i länet anges som en av de största tillväxtutmaningarna.

 

Moderator: Linus Andersson

 

Insikter från förstudie om strategisk kompetensförsörjning

 

ulrikamohlen.png

 

 

 

Ulrika Mohlén,

Rådgivare, Almi

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Strategisk kompetensförsörjning 

Hur ska ni försörja er med kompetens för att uppnå er internationella tillväxtstrategi? Idag går allt att kopiera utom en enda sak – människorna i en organisation. Människan är med andra ord den mest unika konkurrensfaktorn som finns. Svante Randlert är en av Nordens mest anlitade föreläsare och har de senaste åren gjort över 150 föredrag per år med fokus på att attrahera, engagera och utveckla medarbetare. Missa inte chansen att lyssna på Svantes föreläsning som endast sänds live! 

 

svante.png

 

 

 

 

Svante Randlert

 

 

 

 

 

 

Scrolla ner för att ta del av innehåll från tidigare år!

 

 

Arrangeras av Regional Exportsamverkan i Uppsala län
i samarbete med finansiärer och partners

 

Regional Exportsamverkan i Uppsala län

Almi_Uibw_2023_Regional Exportsamverkan i Uppsala län_NY.jpg

Medfinansiärer och partners

Almi_Uibw_2023_Medfinansiärer och partners.jpg

Mediapartner

Almi_Uibw_2023_Mediapartner.jpg

 

Uppsala International Business Week är en del av Smart Tillväxt som är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond

 

Foto: Mårten Levin (Stefan Engeseth)

 


Uppsala International Business Week 2022

Missade du Uppsala International Business Week? Nu går det att se stora delar av programmet i efterhand - se länkar nedan.

 

Uppsala International Business Week genomfördes första gången i januari 2021 och är en digital vidareutveckling av Uppsala International Business Forum som arrangerats på UKK 2019 och 2020 och som samlat beslutsfattare hos exporterande företag, offentliga organisationer och aktörer med tjänster kopplat till internationell tillväxt. Genom det digitala formatet vill vi tillgängliggöra kunskap och inspiration kring internationell handel till fler.

 

Grand Opening

Tisdag den 25;e januari kl. 10-12

 

Inledande ord från

 

 

 

 

Anna Dyhre

Moderator

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalle Sandhammar

Chefredaktör, Mediahuset UNT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bengt-Åke Ljudén

VD Almi Uppsala Län

 

 

 

 

Kalle Sandhammar, Mediahuset UNT och Bengt-Åke Ljudén, Almi Uppsala, talade under öppningen av Uppsala International Business Week 2022.
Se föreläsningen här

Regionala perspektiv kring internationalisering

 

 

Så arbetar Region Uppsala med implementering av nationella Life Science-strategin

Emilie Orring,

Regionstyrelsens Ordförande, Region Uppsala

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Huvudtalare – omvärldsbevakning

 

 

Ny fas - risk för överhettning

Annika Winsth,

Chefekonom, Nordea

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

 

Utmaningar och möjligheter för svensk export 2022

Lena Sellgren,

Chefekonom, Business Sweden 

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 


Life Science USA 

This webinar will be held in English

 

When: Wednesday 26 January 2022 at 3 – 5 pm local Swedish time (CEST)

Where: Digital through Zoom

 

Moderator: Linus Andersson

 

 

 

Uppsala - A world-class ecosystem for life science
Björn Arvidsson, Managing Director, STUNS Life Science 

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Patent Disputes in Life Sciences – Business reasons to act in USA
Annika Kilander M. Sc. , Partner, Brann AB - Intellectual Property Law Firm 

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Insights from companies

 

 

Bio-Works, Jonathan Royce

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senzime, Pia Renaudin

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olink, Jon Heimer

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Business Sweden - Life Science USA

 

 

Megan Klumpe

Business Sweden USA

 

 

 

 

 

 

 

 

Claudia Hidou,

Business Sweden USA

 

 

 

 

 

 

Se föreläsningen här

 

 


Internationella B2B affärer

Torsdag 27:e januari kl. 9-11.00

 

Moderator: Linus Andersson

 

PRV – Kontroll över din affär vid internationalisering

 

 

 

Martin Lidén, PRV 

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Advokatfirman Lindahl – Avtalsförhandlingar i internationell miljö

 

 

 

 

Patrik Rindstål

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disa Almqvist

 

 

 

 

 

Svea Bank – Digitalisering inom B2B och betallösningar

 

 

 

Thomas Svensson,

Partneransvarig och E-handelsexpert,

Svea Bank

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Ericsson

Patrik Hedlund delar insikter och kunskap gällande framtidens företag och industrier från globala studier som genomförts av Ericssons analysavdelning Consumer and Industry Lab.

 

 

 

Patrik Hedlund

Senior researcher, Ericsson IndustryLab

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

 

 


Hållbarhet skapar nya möjligheter 

Fredag 28:e januari kl. 9-11.00

 

Moderator: Linus Andersson

 

 

Hållbara affärsmodeller är morgondagens vinnare

 

 

 

Christel-Marie Edvarsen,

Chef Corporate Region North och Kontorschef Midcorp Uppsala, Danske Bank

 

 

 

 

 

 

 

 

Karin Reuterskiöld,

Hållbarhetschef, Danske Bank

 

 

 

 

 

Se föreläsningen här

 

EKNs gröna rörelsekreditgarantier

 

 

 


Anna Långström, Regionansvarig, EKN 

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Almis gröna lån

 



 

Carolin Hellström

 

 

 

 

 

 

 

 

Pia Bürén

 

 

 

 

 

 

 

Se föreläsningen här

 

Gröna satsningar i Europa och USA skapar nya exportmöjligheter

 

 

 

Olov Hemström,

Business Sweden

 

 

 

 

 

 

 

Carolina Johansson Santos Silva,

Program Manager Pioneer the Fossil Free, Business Sweden

 

 

 

 

 

Se föreläsningen här



 

Uppsala International Business Week 2022 arrangeras av Regional Exportsamverkan i Uppsala län i samarbete med finansiärer och partners

 

Regional Exportsamverkan i Uppsala län: 

loggor

 

 

Medfinansiärer och partners: 

loggor

 

 

Media Partner: 

 

Finansiering från: 

 

 

 

Uppsala International Business Week är en del av Smart Tillväxt som är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond
 

Foto: Karl Nordlund (Anna Dyhre), Göran Ekeberg (Bengt-Åke Ljudén, Caroline Hellström, Pia Bürén), Mehdi Bagherzadeh (UKK-fasad), m fl.

 

Vänligen notera att anmälan till ovan digitala sändningar är gratis. Förändringar i programmet kan komma att ske med kort varsel


Almi_UIBW_Banner_600x160px.png

UIBW_logos_top_1200px.png

Välkommen till Uppsala International Business Week den 26-29 januari 2021!

Missade du Uppsala International Business Week? Nu går det att se stora delar av programmet i efterhand - se länkar nedan.

Uppsala International Business Week består av ett antal kostnadsfria, tematiska webinarier med kunskapsdelning, inspiration och digitala dialoger på teman kring internationell handel, produktion för export och digitala arbetsmetoder för att nå ut i Sverige och internationellt.

Veckans program

 


Grand Opening

#UIBW2021 #internationellhandel

 

Tisdag 26:e januari 2021 kl. 10-12
Digitalt via webplattform


Moderator: Sabinije von Gaffke

 

BengtÅke_Ljuden_180x180px_2.jpg

 

 

Bengt-Åke Ljudén, VD Almi Uppsala län

Introduktion till Uppsala International Business Week och till öppningstalare

 

 

 

Kalle_Sandhammar_180x180px.jpg

 

 

Kalle Sandhammar, Chefredaktör, UNT

Inledande ord från vår Mediapartner UNT

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Emilie_Orring_180x180px_.jpg

 

 

Emilie Orring, Regionråd, Ordförande regionstyrelsen

Öppningstalare - Regionens arbete för ökad internationell handel

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Anna_Hallberg_180x180px.jpg

 

Anna Hallberg, Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, Sveriges regering

Öppningstalare – Regerings arbete för internationell handel och viktiga frågor för ökad internationell handel 2021

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Annika_Winsth_180x180px_2.jpg

 

Annika Winsth, Chefekonom, Nordea

Huvudtalare - ”Sverige står pall i en turbulent omvärld”

Se föreläsningen här

 

 

 

 

Lena_Sellgren_180x180px_.jpg

 

Lena Sellgren, Chefekonom, Business Sweden

Huvudtalare – Världsekonomin efter pandemin – en ny era eller kaos

Se föreläsningen här

 

 

 

 

 

Sabinije_von_Gaffke_180x180px_2.jpg

Sabinije von Gaffke, moderator och föreläsare

2020 – året då allt blev digitalt. Sabinije hade ett späckat schema som moderator och föreläsare i event och konferenser när allt plötsligt blev digitalt. Sabinije delar erfarenheter och lärdomar från att arbeta digitalt i internationella konferenser och event.

Se föreläsningen här

 

Vad händer i veckan 

Uppsala International Business Week består av ett antal tematiska webinarier med kunskapsdelning, inspiration och digitala dialoger på teman kring internationell handel, produktion för export och digitala arbetsmetoder för att nå ut i Sverige och internationellt. Linus Andersson introducerar veckans program.

 

 


Sharkonomics & ONE

#UIBW2021 #Sharkonomics #ONEsamarbeta #StefanEngeseth

 

Onsdag 27:e januari 2021 kl. 10-12
Digitalt via Zoom

 

Moderator: Linus Andersson

 

Stefan Engeseth_180x180px_3.jpgFöreläsare: Stefan Engeseth

Stefan Engeseth har skrivit böckerna Sharkonomics och ONE som blivit internationella storsäljare. I Sharkonomics har Stefan hämtat inspiration från hajvärlden och tagit fram 10 attackstrategier och 10 försvarsstrategier som han överfört till affärsvärlden. Det här är en föreläsning som inspirerar att tänka nytt och hitta sätt att simma snabbare. När marknader och affärsmodeller är under snabb förändring är det extra viktigt att fundera över vilka möjligheter och vilka utmaningar det skapar. Utöver Sharkonomics kommer Stefan att dela insikter om ONE som handlar om samarbeten och att bli ett med kunden och med viktiga partners. Det gäller att välja arbetssätt efter situation och genom nära samarbeten med kunder och partners kan företag nå större framgångar och skapa hållbara och tillitsfulla affärsrelationer. Webinariet kommer även inkludera interaktiva frågeställningar till deltagare att fundera kring och svara i chat eller diskutera i mindre uppdelade digitala grupper. Det är därför bra om du sitter någonstans där du kan ha ljud och kamera på i samband med dessa mindre gruppdiskussioner.

 

Hajbild_200x150px.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Produktion för export

Producerande företag med stor export skapar stora värden för regionen

#UIBW2021 #produktion #export #internationalisering

 

Onsdag 27:e januari 2021 kl. 14-16
Digitalt via Zoom

 

Moderator: Linus Andersson

 

Företag med produktion för export ger viktiga bidrag till jobb och välfärd och det är därför intressant att få insikter kring hur framgångsrika producerande företag kan växa fram och utvecklas i regionen. Till att börja med kommer vi få lyssna på Sandvik Coromant Gimo och Cytiva, två stora och redan framgångsrika producenter och exportörer i regionen. Vi får också insikter från Scandinova Systems vars produktion är primärt för export och Graphmatech som utvecklar och producerar nya material i Uppsala. Erik Asplund från Region Uppsala kommer sedan att berätta mer om vilka branscher och styrkeområden som håller på att identifieras i Uppsala län där man ser potential för ny internationellt konkurrenskraftig produktion att växa fram. Webinariet avslutas med gruppdiskussioner där deltagare får möjlighet att ge input kring regionens styrkeområden, vilka stöd som behövs för att utveckla dessa och hur de kan kopplas ihop med nationella och internationella värdekedjor och kompetenser. Den input som ges kommer att tas tillvara i det fortsatta arbetet för att bidra till större exportvärden från produktion i regionen.

 

Inspiration från bolag i regionen

 

Claes_Nord_180x180px_2.jpgSandvik Coromant Gimo
– ett utav världens 54 ”WEF Lighthouses”

Claes Nord

Se föreläsningen här

 

Sandvik Coromant är ett svenskt varumärke och företag som säljer verktyg och tjänster inom skärande bearbetning. Produkterna används för att forma metallkomponenter inom exempelvis maskintillverkning, flygindustri, bilindustri, medicinteknik och energiproduktion. Huvudkontoret ligger i Sandviken. Sandvik Coromant är ett eget varumärke som ingår i Sandvik-koncernen som en del av affärsområdet Sandvik Machining Solutions. Sandvik Coromant har cirka 7 600 anställda och finns representerat i 150 länder. Produktionsanläggningen i Gimo är världens största i sitt slag, både vad gäller produktion av skär och av hållare som tillsammans utgör kompletta verktyg.

 

World Economic Forum har utnämnt Sandvik Coromants produktionsanläggning i Gimo till en avancerad Industry 4.0-anläggning. Den har valts till ”lighthouse-anläggning”, vilket betyder att den använder ett stort antal Industry 4.0-teknologier i stor skala och att det mänskliga- och hållbarhetsperspektivet står i centrum för innovation. Enligt World Economic Forum har Gimo-anläggningen skapat en digital tråd genom sina produktionsprocesser som har ökat produktiviteten avsevärt. Claes Nord från Sandvik Coromant Gimo berättar mer om hur de arbetar och vad som är på gång framåt.

 

Lotta_Ljungqvist_180x180px_.jpg

Cytiva – Lotta Ljungqvist

 

Se föreläsningen här

 

Vår vision är en värld där tillgången till livsavgörande behandlingar förbättrar människors hälsa.  Livsavgörande för att våra produkter gör skillnad och förbättrar människors hälsa. Det handlar om att ge tillgång till livsavgörande behandlingar som botar eller förebygger sjukdomar och har betydande påverkan på människors liv.

 

Cytiva är ett ledande globalt biotechbolag verksamt i ca 40 länder med cirka 1800 medarbetare i Sverige. Cytivas säte i Uppsala är en av världens största anläggningar för produktion av grundkompententer (kromatografimedel och utrustning) inom biologiska läkemedel, vilken används för att bl.a. behandla patienter med diabetes, reumatism, Alzheimers och cancer. Från Uppsala exporteras dessa produkter till läkemedelsbolag i över 160 länder.

 

Med intäkter på 3,3 miljarder dollar årligen och nästan 7000 medarbetare i 40 länder, stödjer vi utvecklingen av nya behandlingar. Genom nära kundrelationer bidrar Cytiva med verktyg som gör utvecklingsprocessen av läkemedel snabbare, effektivare och ökar kapaciteten för forskning och tillverkning. Genom förbättrade arbetsflöden möjliggörs utveckling, tillverkning och leverans av transformativa mediciner till patienter.

Besök www.cytiva.com för mer information.

 

Scandinova Systems – Fredrik Mella

 

Se föreläsningen här

 

Based in Uppsala, Sweden, ScandiNova is developing the cutting edge pulsed power systems of tomorrow. Our unique products and applications originate from years of groundbreaking solid-state research. With our patented technology, outstanding reliability and perfect precision we are changing the playing field of a whole industry.

 

A revolutionary technological shift that already has awarded us collaborations with internationally recognized organizations such as CERN, Elekta and Varian Medical Systems. Proving that our unique technology is rapidly becoming the new market standard among the world’s largest suppliers of radiotherapy equipment, industrial x-ray and other industrial applications (scandinovasystems.com)

 

Graphmatech – Mamoun Taher

 

Se föreläsningen här

 

Graphmatech AB is a materials technology company that invents, develops and sells graphene-based materials. We are a proudly Swedish company made up of a diverse, international team spanning 9 nationalities. Our focus is advanced materials for a brighter tomorrow - We develop next generation materials tailored with graphene, to help transform the way we work, travel, build and live. (graphmatech.com)

 

Produktion för export – regionala styrkeområden för framtida tillverkande industri

 

Erik_Asplund_180x180px_2.jpg

 

 

Erik Asplund, Region Uppsala

 

Se föreläsningen här

 

Inom vilka teman, kompetensområden och branscher har Uppsala län störst potential för innovation, produktion och hållbar tillväxt på internationella marknader? Region Uppsala leder ett arbete som syftar till att identifiera och beskriva sådana regionala styrkeområden som vi kan sätta i ”skyltfönstret” internationellt. Det gör vårt län tydligare gentemot omvärlden - för internationella investeringar, etableringar och kunder på globala marknader. Erik ger en översikt över processen och styrkeområden i arbetsversion. Fritt fram för Dina synpunkter!

 

Ett regionalt styrkeområde - Hur skapar vi de bästa produktionsförutsättningarna i landet? Förstudie- ”Innovationsplattform för material & produktion” – på G.

 

Anders Brantnell Uppsala Universitet & Erik Asplund Region Uppsala ger en bakgrund

 

Vi är duktiga på materialutveckling och produktion i Uppsala län. Materialutvecklingen inom t ex akademin måste ske i symbios med produktionsförutsättningarna i industrin – inte minst för att ge banbrytande material en chans att komma ut i industriella tillämpningar, till gagn för våra företag och samhället. Vi tror att Uppsala har en ”sweet pot” i gränslandet mellan material och produktion. Hur kan Region Uppsala, Uppsala Universitet och företagen samverka för att skapa de mest gynnsamma produktionsförutsättningarna i landet?

 

 

Gruppdiskussioner

(deltagare delas upp i digitala grupper om 4 för att diskutera kring nedan frågor)

- Vilka styrkeområden har Uppsala län för ”framtida produktion för export” och hur ser produktionsförutsättningarna ut för dessa områden?

- Vilket stöd behövs från det offentliga, universitet och andra för att bidra till framtida produktion för export inom dessa områden?
- Vilka nationella och internationella hubbar är viktiga samarbetspartners och / eller möjliga investerare för att bidra till utvecklingen inom dessa områden?

 


 

Digital B2B försäljning

#UIBW2021 #digitalB2Bförsäljning #arbetadigitalt #internationellhandel

 

Torsdag 28:e januari 2021 kl. 10-12
Digitalt via Zoom


Moderator: Linus Andersson

 

Linus_Andersson_180x180px_2.jpgCovid en drivkraft för ökad digitalisering

Linus Andersson, Almi

Se föreläsningen här

 

Inledning - Undersökningar visar hur Covid har drivit på en ökad digitalisering av arbetssätt, vilket är naturligt på kort sikt när vi inte får träffas fysiskt. Nu finns undersökningar som visar att bara 20% av B2B köpare önskar återgå till en modell med fysiska möten med säljare efter pandemin och det gäller även traditionellt fysiska branscher såsom medicinska produkter (Enligt en undersökning från McKinsey). Att bli duktig på att bygga affärsrelationer digitalt är därmed inte bara ett kortsiktigt behov utan något företag behöver bli duktiga på för att hantera och skapa affärsrelationer även efter pandemin.

 

Thomas_Svensson_180x180px_.jpgDigital B2B Försäljning

Thomas Svensson, Svea Ekonomi

Se föreläsningen här

 

I flera år har Svea Ekonomi sammanställt en rapport över B2B företagens digitala försäljning. Frågeställningarna har bland annat inkluderat varför företag etablerat digital B2B försäljning, varför de inte gjort det och vilka effekter de sett av förändringen. Thomas delar lärdomar och insikter kring trender och framgångsfaktorer som man sett i sina undersökningar   

 

Martin_Klöfver_180x180px_3.jpgDigitala event & webinarier för att nå ut till internationella kunder

Martin Klöfver, Trippus

Se föreläsningen här

 

Med lösningar för event och konferensindustrin var Trippus hårt drabbade när pandemin slog till och konferenser och event ställdes in eller blev digitala. Genom att själva snabbt ställa om till digitala lösningar har man inte bara lyckats vända sin egen utveckling och hjälpa kunder. Med nya arbetssätt och tjänster kan man även bidra till andra företag som vill nå nya och existerande kunder genom att själva eller tillsammans med partners skapa egna digitala webinarier, konferenser eller event. Martin delar erfarenheter och lärdomar från omställningen och hur Trippus kan bidra för att nå ut till en internationell målgrupp genom digitala mötesplatser

 

Christer_Pettersson_180x180px_4.jpgInbound Marketing & kundens digitala köpresa

Christer Pettersson, Författare och föreläsare & ansvarig för e-handel och digitalisering på Hultafors Group

Se föreläsningen här

 

I den här föreläsningen delar Christer erfarenheter och tankar kring hur B2B företag kan driva kunderna genom köpresan i en digital miljö och genom företagens digitala kanaler. Oavsett om det slutgiltiga köpet eller affärsrelationen etableras genom ett köp online, digital self-service eller om det i slutändan sker genom digitala eller fysiska möten och förhandlingar så blir de digitala beröringspunkterna i kundresan allt fler och allt viktigare. Här finns det mycket som företag kan göra för att underlätta för köpare att få den information som krävs för att de ska gå vidare i köpresan. Relationsbyggandet börjar allt oftare i det digitala redan innan vi har träffats eller skapat de första affärerna och fortsätter med digitala beröringspunkter även efter köp.

 

Christer Petterson är ekonom, författare och föreläsare med fokus på content marketing, e-handel, inbound marketing, marketing automation och SEO. Han arbetar som ansvarig för e-handel och digitalisering på Hultafors Group med verksamhet i Europa och USA. Christer har bland annat skrivit boken ”Gräv guld i dina egna kanaler” - som beskriver hur du kan bygga egna starka digitala kanaler - och "SEO för alla", en ljudbok för dig som vill lära dig grunderna i sökmotoroptimering.

 


 

Digitala affärer

#UIBW2021 #digitalaaffärer #digitalförhandling #legaltech #cashmanagement

 

Fredag 29:e januari 2021 kl. 9-10.30
Digitalt via Zoom

 

Legal tech och förhandlingar i en digital miljö

Mikael Smedeby och Disa Almqvist, Advokatfirman Lindahl

 

Se föreläsningen här

 

När Covid-19-pandemin briserade ställdes möten och arbetssätt snabbt om till en digital miljö. Lindahl har före pandemin, och i ökande utsträckning under pandemin, varit djupt involverad i ett flertal internationella affärsförhandlingar vilka helt eller delvis har genomförts i digital miljö. Under föreläsningen kommer Lindahl att dela insikter och lärdomar från förhandlingar och transaktioner i digital miljö samt belysa legal tech, dvs. digitala verktyg som underlättar genomförandet av digitala förhandlingar och transaktioner. Legal tech är ett område som präglas av snabb utveckling och som medför flera fördelar, men som också kräver vissa legala och kommersiella överväganden.

 

 

Mikael_Smedeby_180x180px_5.jpgMikael Smedeby

Delägare

 

Mikael har mer än 20 års erfarenhet av att jobba med företagsöverlåtelser, kapitalanskaffningar och börsnoteringar samt som rådgivare till styrelser och företagsledningar. Mikael har även lång erfarenhet av styrelsearbete i såväl börsnoterade bolag som bolag under tillsyn av Finansinspektionen. Mikael har under perioden 2010–2019 haft en rad ledande uppdrag inom Advokatfirman Lindahl, bl.a. som VD och styrelseordförande.

 

För vidare information se https://www.lindahl.se/medarbetare/uppsala/mikael-smedeby/

 

Disa_Almqvist_180x180px_6.jpgDisa Almqvist

Biträdande jurist

 

Disa ingår i Lindahls kompetensgrupp för corporate finance, kapitalmarknad och publik M&A samt integritetsrätt och arbetar huvudsakligen i ärenden med anknytning till dessa områden. Därutöver arbetar Disa med bolagsrättsliga frågor och ärenden av allmän affärsjuridisk karaktär.

 

För vidare information se https://www.lindahl.se/medarbetare/uppsala/disa-almqvist/

 

Johan_Wennerberg_180x180px_.jpg

 

Cash Management

Johan Wennerberg, Danske Bank

Se föreläsningen här

 

Johan Wennerberg är ansvarig för Danske Banks svenska cash management och arbetar mycket med fokus på hur företag kan arbeta effektiv och kundorienterat. Just nu sker det mer än någonsin på betalmarknaden inom digitalisering men även förändringar i infrastrukturen. Hur kan företag se till att man nyttjar de nya möjligheterna som ges?

 

 

 

Summering av veckan

BengtÅke_Ljuden_180x180px_2.jpg

 

 

Bengt-Åke Ljudén, Almi Uppsala län

Se föreläsningen här

 

Bengt-Åke Ljudén är VD för Almi i Uppsala län och summerar tankar och insikter från veckans webinarier och dialoger. Det har varit omvärldsbevakning kring internationell handel, workshops kring att tänka nytt och kring produktion för export samt kunskapsdelning och inspiration kring digital B2B försäljning och digitala arbetssätt. Med dagens webinarium avslutas också Uppsala International Business Week 2021 och vi tackar alla partners och alla som varit med och lyssnat och bidragit i dialoger under veckan!

 

 

* Med reservation för förändringar i programmet som i sådana fall kommer synliggöras på denna eventsida

Arrangeras av Regional Exportsamverkan i Uppsala län i samarbete med finansiärer och partners


Regional Exportsamverkan i Uppsala län

Regional_exportsamverkan_600px.png

Medfinansiärer och partners

Medfinansiärer_o_partners_600px.png

Media Partner

Media_partner_180px.png

 

 

 

 

Finansiering från

Finansiering_från_600px.png

 

 

Uppsala International Business Week är en del av Smart Tillväxt som är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond

Foto: Göran Ekeberg (Sabinije von Gaffke, Bengt-Åke Ljudén, Linus Andersson), Kristian Pohl/Regeringskansliet för bilder (Anna Hallberg), Thomas Svensson (Stefan Engeseth), Mehdi Bagherzadeh (UKK-fasad), m fl.