Är du orolig för att låta som alla andra när du kommunicerar hållbarhet?
Hitta din verksamhets alldeles egen hållbarhetsprofil. Det särskiljer dig från dina konkurrenter när du ska kommunicera. Se hur!
Att kommunicera hållbar utveckling vill de allra flesta företag göra idag. Inte bara för att visa att det är prioriterat. Med rätt metod kan du också sticka ut i din kommunikation.
Hur kan du göra detta bäst?
Definiera en hållbarhetsprofil
Om ni som företag väldigt grundligt specificerar vad er hållbarhetsprofil innebär och innehåller – då vet ni också vilka värdeord ni vill lyfta fram i er kommunikation.
Mät effekten
Som med all kommunikation är det viktigt att mäta effekten av den – även hur ni kommunicerar ert hållbarhetsarbete. Detta bör göras löpande, och välj inte för många nyckeltal.
Analysera väsentlighet
När du ska redovisa din hållbarhetsanalys är väsentlighet avgörande – att du identifierar vilka ämnen som är viktiga, har störst påverkan och som ni lägger ert fokus på.
Vill du få in hållbarhet i din affärsverksamhet?
Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.
Framtidstips för hållbar utveckling
Vill du och ditt företag:
- kickstarta ert hållbarhetsarbete
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera hållbarhetsrisker
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
- få finansiering till din gröna satsning
Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.
Framtidsgeneratorn är en del av "Hållbara Intraprenörer", ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden, som ska bidra till strategisk kompetensförsörjning genom stöd till kompetenshöjande insatser inom hållbar utveckling för yrkesverksamma i små och medelstora företag.