Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Startuptips

Så här lyckas du med en virtuell pitch

Ann-Sofie Hörlin - öppnas i nytt fönster
Ann-Sofie Hörlin, Investment Manager på Almi Invest

Åtta tips från Almi Invest

Start-ups som vill resa kapital får jobba annorlunda nu under Coronapandemin. Eftersom så många jobbar hemifrån, blir det första mötet med en potentiell investerare oftast ett videomöte, vilket är något helt annat än ett fysiskt möte.


Grunderna i en live-pitch försvinner inte i en virtuell situation. Men utan det personliga mötet och försnacket vid kaffemaskinen är det svårare att få kontakt med människor via en skärm. Ett webmöte kräver därför mer förberedelse och eftertanke, man måste vara medveten om varje nyans och vara extra tydlig.


Här kommer åtta tips på hur du lyckas med ditt nästa virtuella investerarmöte:

1. Läs på om investeraren

Detta tips gäller alltid, oavsett om ni träffas personligen eller online. Ta reda på mer om personen du pratar med. Det visar att du är intresserad av den faktiska människan i andra änden av linjen, och det räcker långt. Du kan också nämna ett av investerarens portföljbolag som du beundrar. Genom att smickra bolaget så smickrar du investeraren. Dessutom tycker alla investerare om att träffa personer kan något om deras investeringshistorik.

2. Var bekant med plattformen

Att spendera värdefulla minuter med att lära sig Zoom i sittande möte ger inte ett bra första intryck. Vissa VCs hänvisar till detta som tekniskt IQ-test: ”Är den här personen tekniskt kunnig? Är person uppmärksam på detaljer? Tar personen sig tid att förbereda sig grundligt?”

 

Saker kan så klart gå fel, men kom ihåg att entreprenörskap handlar om att lösa problem. Om du inte kan spika ett virtuellt möte oroar sig investeraren för din förmåga att lösa andra, mer kritiska problem i ditt bolag. Misslyckad kommunikation online ses inte med blida ögon och andra chanser kommer sällan att ges.

 

  • Se till att videoplattformen fungerar innan mötet
  • Var bekant med standardfunktionalitet (dvs. dela skärmar, ljudnivåer, tystnad)
  • Se också till att du befinner dig i ett rum med bra belysning utan störningar i bakgrunden

3. Gör allt live

Spela inte in din pitch som video om du inte måste. Via video är det nästan omöjligt att fånga publiken, och det finns risk för komplikationer. Om du ändå måste skicka in en video, t ex till en pitchtävling, se till att få möjlighet att ta frågor live efteråt och var extra engagerande då. Hoppa också över inbäddade videor i din presentation. Eftersom ljudingången är olika för varje mötesprogramvara, är det stor risk att den misslyckas.

4. Designa ditt pitch deck

Du kan inte pitcha online med låg kvalitet på det visuella. Eftersom ditt pitch deck är den enda referenspunkten när du pitchar virtuellt behöver dina bilder, grafer, färger och teckensnittsval i dina bilder helt enkelt vara ”top notch”. Se till att du har ett helt unikt och övertygande pitch deck. Allt material skickar du till personen du har möte med före samtalet. De flesta föredrar att få en PDF framför en tung, delad länk till WeTransfer. Det skapar bara hinder att få investeraren på banan.

5. Sätt på videon

En stor del av kommunikationen är icke-verbal, och vi lär oss mycket om varandra genom att låta videon, och inte bara ljudet, vara påslagen. Om det betyder att du måste gå upp lite tidigare för att fixa håret och klä på dig något snyggt, så är det värt det.

6. Aktivera din publik

I personliga möten kan presentatörer snabbt observera och återuppliva sin publik när det behövs. I ett virtuellt scenario är det alltför lätt för människor att tappa uppmärksamheten.

 

En studie av uppmärksamhet under konferenssamtal avslöjade att:

 

  • 23% av åhörarna gav full uppmärksamhet
  • 25% satt i mailkorgen och mailade
  • 27% gjorde annat arbete.

Kom ihåg att deltagarna märker om webbmötet är dåligt planerat och tappar intresse och engagemang. Försök att interagera och ge investeraren möjligheter att delta. Och bli inte besatt och pladdra på om inte publiken är med dig, även då tappar du dem.

7. Lär dig mer om din ekonomi nästan utantill

Du vet redan på förhand att en investerare kommer ställa den typ av frågor som de är mest intresserade av – det finansiella. Du måste kunna dina siffror i detalj! Och skulle det finnas områden som du behöver gräva djupare i så ta det på nästa möte.

Du måste kunna dina siffror i detalj!

Hellre än att gå fram med en halvfärdig pitch när det gäller dina siffror, traction och all annan riktigt meningsfull information, ta dig tid att lära dig din statistik, prestanda, marknadsposition m.m. utantill. Det kommer att ses som mycket skickligt när du möter dina investerare online.

8. Följ upp

Glöm inte att följa upp mötet. Följ upp med investerare tills de säger att du ska sluta. Ta inte tystnad som nej, för de flesta investerare är helt enkelt för upptagna för att se alla mail eller tar sig tid att svara. Anta inte att de inte är intresserade; fortsätt bara. Entreprenören som följer upp för mycket är mer imponerande än den som ger upp för lätt. Uthållighet är ett drag du behöver för att lyckas, och det finns inget bättre sätt att visa det än med din entusiastiska och konsekventa uppföljning.

 

Ann-Sofie Hörlin
Investment Manager
Almi Invest