Exportnätverket 2026
Pris: - 3750 kr
Datum: - ons 11 mars - ons 9 sep. 2026, kl. 08.30 - 13.00
Sista anmälan: - lör 28 feb. 2026
Plats: - Dragarbrunnsgatan 39, Uppsala , Almi Uppsala
Exportnätverket 2026
Exportnätverket 2026 – Workshopserie
Jobbar ni aktivt för att utveckla era internationella affärer? Eller vill ni hitta en process för att bli mer aktiva och ta er an nya marknader?
Nu startar vi en workshopserie som ger er ett nätverk av kontakter och möjlighet att utbyta erfarenheter med andra företag som vill utveckla sina internationella affärer. Dessutom får ni stöd av Almi och Business Sweden samt möjlighet att ta del av presentationer från flertalet talare under årets workshops.
Workshop - Internationell försäljning
Onsdagen den 11 mars kl 8.30–13.00
Föreläsningar med
Linus Andersson, Almi & Regional Exportsamverkan. Linus har 15+ års erfarenhet av internationell affärsutveckling, varav 9 år baserad utomlands. Linus har jobbat med både stora och små företag i flertalet olika branscher, bland annat industri, tech, life science, försvar & säkerhet samt konsumentprodukter. Linus delar erfarenheter kring strategier för att komma in på en ny marknad, samt att arbeta genom lokala partners.
Mats Klaar, gästföreläsare. Mats har som VD skalat ett mjukvarubolag inom Life Science från 20 MSEK till över 200 MSEK med försäljning i mer än 75 länder och flertalet lokala kontor. Affären omfattades av strikta regulatoriska krav samt en hög informationssäkerhetsnivå. Mats delar erfarenheter om internationell försäljning och etableringar på nya marknader genom egen verksamhet.
Workshop - Marknadsprioritering
Onsdagen den 15 april kl 8.30–13.00
Föreläsningar med
Cathrin Damsholt-Andersson, Business Sweden. Cathrin har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och har varit med och utvecklat Business Swedens verktyg för marknadsprioritering. Cathrin delar Business Swedens erfarenheter och verktyg för marknadsprioritering.
Linus Andersson, Almi & Regional Exportsamverkan. Linus har i seniora roller assisterat företag som vill etablera sig på nya marknader och delar erfarenheter om faktorer som kan avgöra om man får affärer på en ny marknad, samt mjuka värden som är viktiga att beakta och som kan påverka val av marknad eller hur man tar sig an marknaden.
Diskussioner och erfarenhetsutbyte kring vad som gör en marknad intressant att satsa på – mål att identifiera nya marknader att titta närmare på.
Coachingmöte Business Sweden & Almi – Enskilt april/maj
Business Sweden och Almi bokar in gemensamt uppföljningsmöte för att diskutera marknadsprioritering och nästa steg. Möjlighet till stöd för Market Validation från Business Swedens utlandskontor på prioriterad marknad.
Workshop – Erfarenhetsdelning marknadsinsikter
Onsdagen den 9 september kl 8.30–13.00
Bolagen i gruppen delar vilken marknad man valt att titta på, hur långt man kommit och vad som är nästa steg. Resterande bolag i gruppen ger input/tips inför nästa steg.
Kostnad för medverkan
3 000 SEK ex moms per bolag, resten subventionerat – går att delta två personer per företag.
Kontaktuppgifter för frågor eller intresseanmälan
linus.andersson@almi.se, karin.sodergren@almi.se, erik.axelsson@almi.se
Detta arrangeras genom:
Workshopserien i Exportnätverket 2026 är en del av Framgångslyftet och medverkan är subventionerad. Framgångslyftet är ett affärsutvecklingsprojekt i Östra Mellansverige med fokus på att förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering samt utveckla förmåga till omställning, förnyelse och förändringsledning. Detta i effektiv samverkan med och utveckling av omgivande stödsystem. Projektet finansieras av Almi, Regionerna i Östra Mellansverige och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Som del av Exportnätverket erbjuds företagen även stöd genom Business Swedens offentliga uppdrag, samt genom Almis uppdrag för Regional Exportsamverkan i Uppsala län som drivs inom ramen för RES 2023-2026. RES 2023-2026 syftar till företags- och affärsutveckling för hållbar tillväxt genom ökad internationalisering i små och medelstora företag i Uppsala län. Projektet finansieras av Region Uppsala, Tillväxtverket och Europeiska Unionen Regionala Utvecklingsfonden.
