Affärsutveckling
21 Marketing
-
Behov
När Mandana Karim skulle starta företag behövde hon stöd för att hamna rätt med sitt nya bolag.
-
Lösning
Almi gick in med affärsutveckling i form av mentor och senare hållbarhetstjänster, bland annat.
-
Resultat
21 Marketing har vuxit för varje år och omsätter nu 3,5 miljoner kronor med fyra anställda. Målet är fortsatt att växa hållbart.
Mandana Karim hade aldrig tänkt tanken på ett eget bolag. Knappt tre år senare sysselsätter hon fyra personer i byrån 21 Marketing som omsätter 3,5 miljoner kronor.
– Hos Almi fick jag en mentor som var helt fantastisk, berättar Mandana.
Mandana Karim är utbildad inom marknadsföring och har bland annat arbetat på Google i Silicon Valley.
Folk runt omkring henne tyckte att hon borde starta företag.
– Tanken hade inte slagit mig. Jag hade inte heller någon i min närhet som drev företag. Men det väcktes något där, berättar Mandana.
I augusti 2021 bestämde hon sig för att satsa på en digital marknadsföringsbyrå. Idag hjälper bolaget sina kunder att synas högt på Google, i sociala medier, genom nyhetsbrev och webb, bland annat.
De jobbar datadrivet och Mandana bestämde sig tidigt för att bara jobba med kunder som fokuserar på ökad hållbarhet och jämställdhet.
– Vi hjälper till att lyfta andra bolag för att skapa en högre lönsamhet hos dem och det vill jag inte göra för vilka bolag som helst. Det satte jag som en grund i företaget.
Säger nej till en del uppdrag
Det har lett till att de har tackat nej till att ta in vissa kunder.
– Vi gör en behovsanalys när vi tar in nya kunder och tittar på deras målsättningar. Alla bolag är inte 100 procent jämställda och hållbara idag – det är verkligheten. Men vi ser också på var de står och vad deras mål är framåt.
Mandana har utvecklat olika metoder för att hjälpa kunderna på bästa sätt. De ser exempelvis om de kan hitta lösningar för sina kunder som är mer hållbara – eller kommunikation som är mer jämställd.
Mycket av Mandanas fokus har också gått till att bygga team med medarbetare som är väldigt kompetenta inom området. Idag är de fyra i bolaget, inklusive Mandana.
Att rekrytera kändes som ett självklart steg.
– Vi får in nya kunder för att våra befintliga är nöjda och tipsar vidare. Vi behövde bli fler. Visst, det är ett annat jobb för mig när jag väl rekryterat, men jag tycker att det är jättekul. Vi är fortfarande ganska små och flexibla i vårt arbetssätt.
Hittade Almi i starten
När Mandana startade bolaget var hon verkligen på ruta ett: Hon öppnade sin laptop hemma i köket och skulle bygga struktur och paketera bolaget.
Hon tittade tidigt efter vilka stöd som fanns och var hon kunde vända sig.
– Så hittade jag Almi. De hade ett mentorsprogram och jag fick en mentor som var HELT fantastisk. Hon sa bland annat att: “Det går bra för dig, men du ska inte bara följa bolaget utan styra det.” Hon hjälpte mig med den resan, berättar Mandana.
Kontakten med Almi har fortsatt. Nu senast tog hon del av Almis hållbarhetstjänst.
– Vi fick ett bra stöd och det gav oss nya perspektiv. Vi kunde vrida och vända på det vi redan gör inom hållbarhet.
Vilka utmaningar har ni framåt?
– Att bygga en så bra företagskultur som möjligt. Dessutom utvecklas digital marknadsföring konstant vilket gör att vi också behöver utveckla oss och skapa nya metoder.
Vilka mål har ni framåt?
– Vi vill hålla fast vid vår grundmålsättning – att vara ett hållbart bolag som växer hållbart. De som jobbar i bolaget ska trivas och ha utvecklingsmöjligheter. Vi ska vara ett starkt team med spetskompetens inom datadriven digital marknadsföring och vi vill jobba långsiktigt med våra kunder. Och såklart, att de är nöjda med oss.