Julian Lee, grundare av Airmee

Vill optimera logistiken samtidigt tänka hållbart

Affärsutveckling, Lån

Airmee

  1. Behov

    För att kunna växa behövde Airmee kapital.

  2. Lösning

    Almi bidragit med flera olika lån men även affärsutveckling.

  3. Resultat

    Almis finansiering kom i ett kritiskt läge i företagets resa och var till stor hjälp för företagets överlevnad.

Julian Lee har bott utomlands större delen av sitt liv. Han såg då hur mycket längre exempelvis USA och Korea hade kommit vad gäller e-handel än Sverige. 2018 lanserade han Airmee som redan nu omsätter 181 miljoner kronor.

Julian Lee hade inte några förkunskaper om logistik. Men han såg ändå vilken otrolig potential det fanns för ett nytt alternativ i Sverige.

– Jag såg hur smidig och snabb e-handeln blivit i andra länder, även leveranser och skiftet kring logistik. Hela logistikbranschen håller på att förändras från att ha varit en ganska trött B2B-industri till att gå mot en snabbfotad B2C-industri där konsumenten är i fokus, säger han.

Han såg även bolag som Uber och hur de gjorde det mer bekvämt för kunderna. Runt 2015-2016 fick Julian så idén att bygga en teknisk plattform likt Uber för att optimera logistik och erbjuda världens bästa leveransupplevelse, men bolaget startade igång på allvar 2018.

– Jag ville optimera logistiken och nyttja fordon maximalt för att också tänka hållbart.

Det som skiljer Airmee från andra aktörer är snabbheten, tycker Julian:

– Vi är snabbast på marknaden och vi är ett hållbart alternativ – vi kör överlägset flest leveranser med elfordon.

Social hållbarhet är också i fokus hos bolaget, exempelvis mångfald inom organisationen och de vill ta ett större ansvar för sina underleverantörer.

Det har väldigt viktigt att få finansiering av Almi. Det var en kritisk finansiering och utan Almi vet jag inte hur …

Julian Lee

 – Vi vill vara attraktiva så att de bästa buden vill köra med oss. Och allt eftersom vi blir större har vi också ett större ansvar för det samhälle vi lever i.

Resan har gått snabbt. Omsättningen låg alltså på 181 miljoner kronor 2021 – en fördubbling från året innan.

– Vi ska fortsätta i samma takt som vi vuxit hittills. Mer än dubbla intäkterna varje år. Jag ser verkligen att vi är i begynnelsen av vår resa, säger Julian.

Investerarna har också trott på bolaget – drygt 300 miljoner kronor har de fått in i investeringar.

Julians främsta fokus i bolaget har naturligt skiftat under de senaste åren.

– I början gjorde jag allt. Jag var med i leveranser av paket, kundtjänst, sälj – allt och väldigt operativt. Nu handlar det mycket mer om finansiering och rekrytering, att bygga organisationen. Se till att vi skalar den och kommunicerar våra mål och prioriteringar inom bolaget.

De är drygt 90 anställda idag. Utvecklare sitter både i Sverige och utomlands.

De expanderar också från att erbjuda hemleveranser till fler alternativ, såsom paketskåp och utlämningsställen.

Deras lösning och teknologi bygger på algoritmer framtagna från scratch som baseras på forskning gjord av bolagets tekniske chef, Adrian Prelipcean, vid KTH. Algoritmerna tar fram de mest optimala rutterna för transportföretagen och deras förare. 

Dessutom har Airmee en egen teknisk lösning för hela plattformen med alla dashboards och appar som ska synka för alla bud och konsumenter vars delar måste integreras.

– Innan lansering hade jag aldrig byggt upp en tech-startup och jag visste ingenting om logistik. Jag visste inte vad en lätt lastbil eller pall var. Jag har lärt mig otroligt mycket och det har varit väldigt intensiva år, säger Julian.

Han menar att en anledning till intensiteten är att de har en fysisk komponent i sin teknologi.

– Vi måste leverera. Det är den svåraste typen av startup – att ta fram en världsledande teknologi och inte bara vara ett rent mjukvarubolag. Jobbet fördubblas och när tiotusentals leveranser väntar skapas en viss urgency i hela organisationen.

Det är också här de största utmaningarna ligger just nu – kring organisationen.

– Förr kunde jag göra det mesta själv. Nu är det flera andra som måste leverera och jag måste få in rätt människor. Vi har en förbättrad rekryteringsprocess idag och när folk kommer in i bolaget har de tydligare ansvarsområden i sitt uppdrag. Förr kom folk in och gjorde allt.

Samarbetet med Almi

Att växa kräver kapital och här har Almi bidragit med först innovationslån, sedan andra typer av lån och viss rådgivning.

– Det har väldigt viktigt att få finansiering av Almi. Det var en kritisk finansiering och utan Almi vet jag inte hur … ja, de har varit till mycket stor hjälp.

Även om det är fortsatt tillväxt som gäller och organisationen växer vill Julian Lee behålla snabbheten i att vara en startup:

– Den farten och startup-kulturen vill jag aldrig tappa. Det är då saker kan hända väldigt fort.

Julians tips till andra företagare med en innovativ affärsidé

- Mitt främsta tips är att testa idén direkt – prata med potentiella kunder. Alla grundare blir lätt kära i sina idéer, men bara för att man har en tes behöver den inte stämma. Nio av tio gånger visar det sig att man behöver ändra eller justera idén när man pratar med kunderna. Vi gick snabbt ut och pratade med våra kunder och sålde in tjänsten.

Fakta: Airmiz AB

Varumärke: Airmee.

Grundades: 2018.

Säte: Stockholm.

Gör: Tillväxtbolag inom logistik som optimerar logistikflottor i realtid med ny egenutvecklad teknologi och maskinlärning baserad på flera års forskning på KTH. Teknologin möjliggör snabba och flexibla leveranser och ett högre utnyttjande av fordonskapacitet vilket reducerar antal fordon och utsläpp i städer.

Huvudägare: Julian Lee, Adrian Prelipcean och investmentbolaget Alfvén & Didrikson.

Anställda: Drygt 90. Kunder: Levererar idag för hundratals e-handlare i Sverige och finns även i Danmark och Norge.

Webb: airmee.com/

Julian Lee