Grundarna av Common Clouds, Helena Radelius, Maria Ahlgren och Cajsa Horn, poserar tillsammans framför ett fönster.

Common Clouds hittade en bortglömd nisch inom hudvård

Lån

Common Clouds

  1. Behov

    När Common Clouds skulle göra sin första produktbeställning av 40 000 finn-plåster behövde de kapital.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering i form av tillväxtlån och har sedan gjort det ytterligare en gång.

  3. Resultat

    Almi har möjliggjort för Common Clouds att köpa in produkter och senare skala upp försäljningen av produkterna. Finansiering gick även till att utveckla företagets webbshop.

Grundartrion bakom Common Clouds fick rådet att inte lansera ett nytt hudvårdsmärke – för att det redan fanns så många. De höll med. 

Men – en nisch kändes bortglömd: Hudvård för aknebenägen och känslig hud.

De satsade och efter bara tre år omsätter de 18 miljoner kronor.

Grundarna Cajsa Horn, Maria Ahlgren och Helena Radelius hade alla erfarenhet inom skönhet, hudvård och design. De hade också erfarenheter av akne, som unga eller i vuxen ålder. Här såg de en lucka på hudvårdsmarknaden – det fanns inga riktigt bra produkter för den vanligaste hudåkomman i världen. Mer än 85 procent av unga människor har någon gång fått någon form av akne.

– En stor drivkraft för oss och något vi verkligen ville förändra är hur man pratar om akne. När vi växte upp pratade man om “oren hud” och “imperfections”. Det kändes ganska mossigt nu. Vi ville utbilda om akne, som styrs av hormoner och gener, och varken dålig hygien eller att man äter choklad då och då, säger Cajsa Horn, vd och medgrundare.

Leende person håller upp Common Clouds produkt Cloud Screen, en solskyddskräm.
Nästan dagligen får företaget mejl från sin community och kunder som tackar för att Common Clouds produkter hjälpt dem. “Det känns förstås härligt och att vi gör deras hudvård enklare.”
Cajsa Horn, vd och medgrundare av Common Clouds, ler mot kameran i en vit tröja och jeansjacka.
Själva molnet i Common Clouds är en metafor för flyktigheter i livet. Moln kommer och går, såsom akne på din hud eller jobbiga tankar. “Moln försvinner alltid, vilket kan inge hopp vad gäller akne. Det är en tuff värld för många unga idag och vi hoppas underlätta den”, säger Cajsa.

Tillväxtlån hos Almi

Inför lanseringen i början av 2022 av deras första produkt, ett finn-plåster, gick grundarna runt till olika investerare för att söka externt kapital. De fick napp hos ett investmentbolag som tillsammans med tillväxtlån hos Almi kunde finansiera deras första beställning av produkter.

– Det är så stora volymer, 40 000 produkter vid första beställningen, så det var fantastiskt att få den hjälpen. Det möjliggjorde att vi kunde komma igång, säger Cajsa.

Försäljningen gick direkt bra och bolagets omsättning har vuxit år för år. 

– Vi var tidiga med finnplåster på den svenska marknaden. Då fanns det bara vi och en asiatisk spelare. Det har hjälpt oss att fortsätta fokusera på utveckling av produkter för aknebenägen hud.

Almis rådgivare om Common Clouds potential:

“Vi kom i kontakt när företaget behövde kapital för att beställa produkter i rätt kvantitet för att driva vidare i nödvändig skala. Almis lån hjälpte, eftersom tillväxt binder rörelsekapital och de behövde mer pengar för att bland annat hålla lager. 

Bolagets grundare kompletterar varandra väl. De hade tidigt sin målgrupp klar och visste att det fanns en stor efterfrågan. De har skött sig exemplariskt och även breddat med fler dermatologiska produkter än de ursprungliga akneplåstren. Med en bredare produktflora är de mindre känsliga och har större chanser att lyckas.”  


Stefan Guter, rådgivare hos Almi 

Porträtt av Stefan Guter, rådgivare på Almi. Han bär glasögon, skjorta och en brun tröja, och ler mot kameran.
Stefan Guter, rådgivare hos Almi 

Lönsamma efter ett år

En utmaning för Common Clouds som tillväxtbolag – som numera har ännu större produktordrar – är att mycket kapital är bundet i varulager. Det är också väldigt långa ledtider vid produktbeställningarna.

De har därför tagit ett ytterligare tillväxtlån hos Almi.

– Redan efter ett år var vi lönsamma och lånet har hjälpt oss att skala upp. 

Största marknaden är den svenska, men Common Clouds finns även i flera nordiska länder och senast lanserades produkterna i Polen.

Idag har de nio produkter i sortimentet och tar fram mellan två och fyra nya produkter varje år.

– Vi har haft lyxen att i stort sett alla produkter har gått väldigt bra. Mycket tack vare att vi har jobbat länge med produkter och känner oss säkra på produktutveckling. Vi lyssnar också mycket till vår community – vad kunderna vill ha.

De märker att deras community av följare i sociala medier, främst på TikTok, har en väldigt härlig stämning och är fina mot varandra. 

– Våra produkter är även demokratiskt prissatta. Alla ska ha råd med bra hudvård och produkterna ska vara enkla att använda, säger Cajsa.

Grundarna av Common Clouds, Maria Ahlgren , Helena Radelius och Cajsa Horn, står tillsammans och ler mot kameran
Samtliga grundare av Common Clouds, Maria Ahlgren, Helena Radelius och Cajsa Horn, har en bakgrund med akne – som ungdomar eller i vuxen ålder. “Vi saknade hudvårdsprodukter på marknaden som var anpassade för akne, men roligare att använda. Vi ville ha något mer glossy – till ett rimligt pris”, säger Cajsa.
Närbild på person som håller upp Common Clouds produkt Cloud Patch framför sig.
I februari 2022 lanserades Cloud Patch – Common Clouds första finn-plåster.

Fakta: Common Clouds AB

Grundades: 2022 av Cajsa Horn, Maria Ahlgren och Helena Radelius.

Ägare: Grundarna, investmentbolaget Renevatio och några privata investerare.

Säte: Stockholm.

Gör: Hudvård för aknebenägen och känslig hud. Har nio produkter i sortimentet.

Kunder: Ungdomar, men även deras föräldrar, och kvinnor i åldern 30 till 45 år. Sverige är den största marknaden, men de säljer även i Norge, Danmark, Finland och Polen. Hälften av försäljningen sker via egen webbshop, hälften via utvalda återförsäljare.

Anställda: Fem personer.

Omsättning: 18 miljoner kronor i mars 2025 (brutet räkenskapsår) med växande omsättning även i år.

Webb: commonclouds.com/

Följ Common Clouds på: Instagram och TikTok.

Hudvårdsprodukter från Common Clouds, inklusive Cloud Wash, Cloud Mist och Moon Balm, staplade i sina förpackningar.