
Common Clouds hittade en bortglömd nisch inom hudvård
Lån
Common Clouds
-
Behov
När Common Clouds skulle göra sin första produktbeställning av 40 000 finn-plåster behövde de kapital.
-
Lösning
Almi gick in med finansiering i form av tillväxtlån och har sedan gjort det ytterligare en gång.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Common Clouds att köpa in produkter och senare skala upp försäljningen av produkterna. Finansiering gick även till att utveckla företagets webbshop.
Grundartrion bakom Common Clouds fick rådet att inte lansera ett nytt hudvårdsmärke – för att det redan fanns så många. De höll med.
Men – en nisch kändes bortglömd: Hudvård för aknebenägen och känslig hud.
De satsade och efter bara tre år omsätter de 18 miljoner kronor.
Grundarna Cajsa Horn, Maria Ahlgren och Helena Radelius hade alla erfarenhet inom skönhet, hudvård och design. De hade också erfarenheter av akne, som unga eller i vuxen ålder. Här såg de en lucka på hudvårdsmarknaden – det fanns inga riktigt bra produkter för den vanligaste hudåkomman i världen. Mer än 85 procent av unga människor har någon gång fått någon form av akne.
– En stor drivkraft för oss och något vi verkligen ville förändra är hur man pratar om akne. När vi växte upp pratade man om “oren hud” och “imperfections”. Det kändes ganska mossigt nu. Vi ville utbilda om akne, som styrs av hormoner och gener, och varken dålig hygien eller att man äter choklad då och då, säger Cajsa Horn, vd och medgrundare.


Tillväxtlån hos Almi
Inför lanseringen i början av 2022 av deras första produkt, ett finn-plåster, gick grundarna runt till olika investerare för att söka externt kapital. De fick napp hos ett investmentbolag som tillsammans med tillväxtlån hos Almi kunde finansiera deras första beställning av produkter.
– Det är så stora volymer, 40 000 produkter vid första beställningen, så det var fantastiskt att få den hjälpen. Det möjliggjorde att vi kunde komma igång, säger Cajsa.
Försäljningen gick direkt bra och bolagets omsättning har vuxit år för år.
– Vi var tidiga med finnplåster på den svenska marknaden. Då fanns det bara vi och en asiatisk spelare. Det har hjälpt oss att fortsätta fokusera på utveckling av produkter för aknebenägen hud.
Lönsamma efter ett år
En utmaning för Common Clouds som tillväxtbolag – som numera har ännu större produktordrar – är att mycket kapital är bundet i varulager. Det är också väldigt långa ledtider vid produktbeställningarna.
De har därför tagit ett ytterligare tillväxtlån hos Almi.
– Redan efter ett år var vi lönsamma och lånet har hjälpt oss att skala upp.
Största marknaden är den svenska, men Common Clouds finns även i flera nordiska länder och senast lanserades produkterna i Polen.
Idag har de nio produkter i sortimentet och tar fram mellan två och fyra nya produkter varje år.
– Vi har haft lyxen att i stort sett alla produkter har gått väldigt bra. Mycket tack vare att vi har jobbat länge med produkter och känner oss säkra på produktutveckling. Vi lyssnar också mycket till vår community – vad kunderna vill ha.
De märker att deras community av följare i sociala medier, främst på TikTok, har en väldigt härlig stämning och är fina mot varandra.
– Våra produkter är även demokratiskt prissatta. Alla ska ha råd med bra hudvård och produkterna ska vara enkla att använda, säger Cajsa.

