
Stöd från Almi och EEN öppnade dörren till Danmark för Elobina
Affärsutveckling
Elobina
-
Behov
Hur de bäst kunde positionera sig på den danska marknaden och anpassa sin affärsmodell.
-
Lösning
Stöd med att ansöka om bidrag samt tillgång till EEN:s och Almis nätverk.
-
Resultatet
Företaget fick medel till att kartlägga den danska textilindustin, samt hjälp med att identifiera och etablera kontakt med företag och partners i Danmark.
När Jan Carlstein och Vilma Gustafsson grundade sitt företag såg de en bransch som låg långt efter i digital utveckling och hållbarhetsarbete. Med en innovativ affärsmodell och en vision om att revolutionera textilindustrin har de nu etablerat sig i Sverige och Finland – och siktar på en bredare nordisk expansion med hjälp av Almi och Enterprise Europe Network (EEN).
Från vision till verklighet
Företaget Elobina kombinerar avancerad digitalisering med en hållbar produktionsmodell. Genom att koppla samman orderflöden och produktion i ett digitalt system kan de erbjuda skräddarsydda textilprodukter utan överproduktion och onödigt spill. Kunder kan själva designa sina produkter och beställa precis det de behöver – utan stora kvantiteter och långa ledtider.
– Textilindustrin är enligt mig 50 år efter andra branscher i sin omställning. Vi ville visa att det går att producera hållbart och effektivt utan att kompromissa med kvalitet eller pris, säger Jan Carlstein, vd och medgrundare på Elobina.
Vi ville visa att det går att producera hållbart och effektivt utan att kompromissa med kvalitet eller pris.
Jan Carlstein, vd och medgrundare på Elobina
Med miljövänliga material, ingen kemikalieanvändning och produktion i länder med rimliga arbetsvillkor, utmanar de branschens traditionella arbetssätt. Deras senaste innovation i samarbete med Vinnova, TextPassID, är ett digitalt produktpass som ger full transparens kring material och tillverkning genom en QR-kod på varje plagg – något som EU snart kommer att kräva på alla textilprodukter.
Hållbar expansion med stöd från Almi och EEN
Men att etablera sig på en ny marknad är en komplex process som kräver både marknadsinsikter och rätt kontakter. Därför tog de hjälp av Almi och Enterprise Europe Network (EEN) för att förbereda sin lansering i Danmark.


Affärsutvecklingscheckar gav Elobina verktygen för internationell expansion
Genom affärsutvecklingscheckar, en satsning där Region Skåne och Almi stöttar företag med upp till 250 000 kronor att utforska nya marknader inom en rad olika fokusområden, fick företaget möjlighet att genomföra en grundlig marknadsanalys i Danmark.
– Vi behövde förstå den danska marknaden på djupet – hur ser prisbilden ut? Vilka preferenser har kunderna? Finns det några kulturella skillnader i hur man gör affärer? berättar Jan Carlstein.
Med stöd från Almis och EEN:s rådgivare Dajana fick de hjälp med en ansökan om internationaliseringscheckar, som i sin tur hjälpte företaget att kartlägga den danska textilindustin, samt hjälp med att identifiera och etablera kontakt med företag och partners i Danmark.
– Dajana hjälpte oss med att komma i kontakt med rätt personer och att förstå vad som krävs för att lyckas i Danmark. Stödet från Almi och EEN har varit över förväntan, säger Jan.
Resultat och framtidsplaner
Nu har företaget en tydlig plan för sin expansion och siktar på att vara fullt etablerade i Danmark inom kort. Nästa steg är att ta konceptet vidare till Norge och på sikt även resten av Europa.
– Vi har lärt oss otroligt mycket och känner oss trygga i vår internationella satsning. Vi kommer definitivt att vända oss till Almi och EEN igen när vi tar nästa steg!
Företagets resa visar att rätt stöd kan göra stor skillnad när det gäller att ta sig in på nya marknader.