Ett kök med blommig tapet i blå toner från Familjetapeter. Ett mörkt träbord står mitt i rummet med vita muggar, en espressokanna och tända ljus. Runt bordet finns äldre trästolar och en bänk med en färgglad kudde. Ovanför hänger öppna hyllor med glas och porslin samt en gul taklampa. Ljuset faller in från ett fönster till höger.

Nytänk lyfter traditionell bransch – Familjetapeter omsätter 100+ miljoner

Lån, Affärsutveckling

Familjetapeter

  1. Behov

    När Familjetapeter skulle växla upp sin internationalisering behövde de finansiering.

  2. Lösning

    Deras bank föreslog ett samarbete med Almi som gick in med affärsutveckling och stöttning i hållbarhetsarbetet tillsammans med finansiering.

  3. Resultat

    Almi har möjliggjort för Familjetapeter att utveckla och växla upp bolaget. Familjetapeter går nu in i samtliga europeiska länder, har nått 100 miljoner i omsättning och har ett strukturerat hållbarhetsarbete som gynnar deras affär.

Martin Edsparr, medgrundare av Familjetapeter, kände vid en renovering att det måste gå att förenkla för kunder när de ska köpa tapeter eller färg.

Efter drygt tio år med bolaget Familjetapeter har deras nytänk i en traditionell bransch bevisligen lyckats. De spräckte 100 miljoner i omsättning i höstas och säljer nu till 28 länder.

Martin och hans fru skulle renovera sommarhuset när de upplevde en stor frustration vid köp av färg och tapeter.

– Vi upplevde problem i den fysiska butiken – det var svårt att få överblick över alla produkter, personalen var upptagen och hade inget i lager. Vi var ute efter en sirlig, blommig tapet men det var inte lätt att veta i vilken av alla hundratals kataloger den fanns i.  

Ledorden när Martin och Kai Ström drog igång företaget 2013 var istället:  Inspirerande och enkelt.

– Man kan likna oss med en streamingtjänst. Vi skapar inspirerande digitala rumsmiljöer där våra färgstylister kombinerar tapeter och målarfärger till proffsiga stilförslag. Vi är inte produktdrivna utan kunddrivna – det har varit väldigt viktigt sedan vi startade, berättar Martin.

Ett stilfullt sovrum med mörk, blommig tapet från Familjetapeter som fondvägg. Sängen är bäddad med grå och vita textilier och omges av små sidobord med lampor. Ljus från ett stort fönster faller över rummet där flera gröna växter står samlade.
För Familjetapeter är det viktigt att hela tiden bredda sin portfölj med nya varumärken.
En tapet från Familjetapeter med målade grenar som slingrar sig över en ljus, beige bakgrund. Bladen går i blå och grå toner och små bär i blått och orange ger liv åt mönstret.
Företaget har spännande samarbeten med internationella stylister där de tittar på rådande trender. “Vi gör vår egen tolkning av hur trenderna kan gestaltas i våra hem. Trender är olika starka i olika länder och vi justerar sortiment och vår designprocess utifrån marknad”, berättar Martin Edsparr, medgrundare och vd för Familjetapeter.

Har över 70 000 tapetrullar i lager – utan spill!

Online erbjuder de kunder självhäftande och handmålade varuprover för snabb leverans kombinerat med stilförslag. Dessutom ett mycket stort sortiment av tapeter och målarfärgskulörer för inomhusbruk – ja, över 50 internationella varumärken.

– Vi har drygt 70 000 tapetrullar i lager för snabba leveranser och tillverkar i allt större omfattning tapeter utifrån kundbeställningar – så kallad print on demand. Det leder till noll spill, bara produktion mot kundordrar. Eftersom vi är helt digitala krävs inte heller fysisk distribution av kollektionsböcker.

Som konsument tycker Martin att du ska:

“Våga ta ut svängarna! Varför inte sätta en tapet i taket? Vi svenskar är väldigt konservativa vad gäller färg och tapet. Det är mest grått, beige och grönt. Vi har tack och lov lämnat det vita. Vi ser att det behövs mer stilrådgivning för att våga och det vill vi göra gratis.” 

En man i kostym står inomhus i en ljus och varm miljö. Han ler mot kameran och bakgrunden visar soffor, gardiner och mjuka färger som ger ett välkomnande intryck.
Martin Edsparr, medgrundare av Familjetapeter

Samarbetet med Almi började genom banken

Familjetapeter har haft en lång och bra relation med sin bank och när det var dags för finansiering för ytterligare tillväxt föreslog banken Almi som kompletterande finansiär.

– Banken har hjälpt oss att hitta kreativa lösningar för att växa och Almi hade vi känt till under en längre tid. Det resulterade i finansiering från Almi och banken i början av året. Det har hjälpt oss att växa och det har varit ett väldigt bra samarbete för oss.

Familjetapeter har också fått affärsutveckling genom Almi och arbetat med hållbarhetsfrågor med Almis rådgivare.

– Det har också varit ett spännande samarbete som bland annat lett till en strategisk plattform kring vårt hållbarhetsarbete. Det genomsyrar allt vi gör, från kommunikation till produktion och kompetensutveckling av vår personal, säger Martin.

Almis rådgivare om samarbetet med Familjetapeter

“Att utmana marknaden genom hållbarhet och kundfokus i en traditionell bransch som springer ur hantverkstradition är enormt spännande. Med digitala möjligheter att anpassa efter kundbehov både utifrån smak och beställningsvolym gör Familjetapeter otroligt intressanta.

Hållbarhetsarbetet blir då väldigt konkret när det driver affären och tillväxten så tydligt. Det här är bara början på en utveckling där digitalisering och hållbarhet går hand i hand, och enormt inspirerande även för andra branscher som bygger på tillverkning och traditionellt hantverk.”

Julia Martinsson, rådgivare hos Almi

En kvinna står i en ljus inomhusmiljö. Hon bär en beige, ribbad polotröja och har håret uppsatt. Hon ser rakt in i kameran med ett lugnt uttryck och bakgrunden är mjukt suddig med varma toner.
Julia Martinsson, rådgivare hos Almi

Almis rådgivare om samarbetet med Familjetapeter

“Familjetapeter har genom nytänk och kreativitet i kombination med djup förståelse för marknaden och fokus på hållbarhet, skapat ett konkurrenskraftigt erbjudande som utmanar och driver fram utvecklingen i hela branschen.”

Milan Zivlak, rådgivare hos Almi 

En man i mörk kostym och ljus skjorta står framför en ljus bakgrund. Han ser rakt in i kameran med ett lugnt, vänligt uttryck. Han har mörkt hår och kort skäggstubb.
Milan Zivlak, rådgivare hos Almi

Drygt 100 miljoner i omsättning

Bolaget har vuxit fint under åren – från exempelvis 44 miljoner i omsättning för fyra år sedan till nära 94 förra året. 

Och under hösten 2025 spräckte de 100 miljoner kronor i omsättning. 

Vad ligger bakom tillväxten?

– Att tänka nytt och hela tiden utgå från och lyssna till våra kunders behov. Vi har hela tiden fått höra att olika saker inte går från våra branschkollegor, men vi brukar motbevisa förhärskande så kallade “sanningar”. Man måste våga – och nu säljer vi i över 28 länder och har nästan en femstjärnig kundnöjdhet: 4,6 av 5 möjliga.

Familjetapeter bygger självständiga varumärken i olika prissegment där ett exempel är nordiska Scandza, som fått “ett fantastiskt mottagande”.
En tapet från Familjetapeter med stora, mjukt målade blad i beige, grå och bruna toner som överlappar varandra mot en mörk bakgrund.
Företaget vill att kunderna ska kunna sitta avslappnat hemma, klicka hem tapet- eller färgprover och testa i olika rum. De vill också visa hur enkelt det är att själv sätta upp tapeter eller måla om genom deras färdiga kit. De skickar exempelvis alltid med rätt lim och vill hela tiden förenkla processen för kunderna. Även emballage och kartong kan återanvändas vid målning eller tapetsering för att få så lite spill som möjligt.

Vilka utmaningar har ni framåt?

– För att ha råd att återinvestera och utveckla nya mönster, funktioner i vår e-handel och att sälja alla våra varumärken på ett bra sätt måste vi skyddas från osunda alternativ – billiga produkter utan något producentansvar och med tvivelaktigt innehåll. De rundar systemet med olika former av direktimport där konsumenten inte förstår vad det innebär. Konsumenter som köper till exceptionellt billiga priser blir själva ansvariga för produktinnehållet vilket de sällan vet, säger Martin och fortsätter: 

– Vi försöker upplysa om skillnaderna men det är inte lätt. Här måste man arbeta långsiktigt. Det är ett av våra mest prioriterade områden i vår hållbarhetsplan: Att lyfta fram och tydliggöra de olika aspekterna. Vi är inte allra billigast, men vi har kontroll på produktion, innehåll och vet att vi har en högkvalitativ produkt. 

Hur ser du på framtiden?

– Vi är ledande i Norden idag och har precis påbörjat vår internationella expansion till Europas samtliga länder. Marknaden är enorm. Här handlar det fortsatt om att utbilda och fånga upp konsumentbeteenden där Sverige är långt framme. Inte minst genom vår existens här under snart 13 år, säger Martin.

Fakta: L N färg och tapetbutik AB

Grundades: 2013 av Martin Edsparr och Kai Ström.

Ägare: Grundarna och Torbjörn Erlandsson.

Säte: Stockholm.

Erbjuder: Tapeter och målarfärger från drygt 50 olika varumärken och leverantörer. Har över 70 000 tapetrullar i lager för snabba leveranser och skickar även självhäftande och handmålade varuprover kombinerat med stilförslag.

Kunder: Över 100 000 kunder i 28 europeiska länder som snart blir ännu fler.

Anställda: Cirka tio personer.

Omsättning: Nära 94 miljoner kronor 2024 och nådde 100 miljoner kronor under hösten 2025.

Webb: familjetapeter.se

Följ Familjetapeter på: Instagram, Pinterest och Facebook

Ett kök med blommig tapet i blå toner från Familjetapeter. Ett mörkt träbord står mitt i rummet med vita muggar, en espressokanna och tända ljus. Runt bordet finns äldre trästolar och en bänk med en färgglad kudde. Ovanför hänger öppna hyllor med glas och porslin samt en gul taklampa. Ljuset faller in från ett fönster till höger.