Nytänk lyfter traditionell bransch – Familjetapeter omsätter 100+ miljoner
Lån, Affärsutveckling
Familjetapeter
-
Behov
När Familjetapeter skulle växla upp sin internationalisering behövde de finansiering.
-
Lösning
Deras bank föreslog ett samarbete med Almi som gick in med affärsutveckling och stöttning i hållbarhetsarbetet tillsammans med finansiering.
-
Resultat
Almi har möjliggjort för Familjetapeter att utveckla och växla upp bolaget. Familjetapeter går nu in i samtliga europeiska länder, har nått 100 miljoner i omsättning och har ett strukturerat hållbarhetsarbete som gynnar deras affär.
Martin Edsparr, medgrundare av Familjetapeter, kände vid en renovering att det måste gå att förenkla för kunder när de ska köpa tapeter eller färg.
Efter drygt tio år med bolaget Familjetapeter har deras nytänk i en traditionell bransch bevisligen lyckats. De spräckte 100 miljoner i omsättning i höstas och säljer nu till 28 länder.
Martin och hans fru skulle renovera sommarhuset när de upplevde en stor frustration vid köp av färg och tapeter.
– Vi upplevde problem i den fysiska butiken – det var svårt att få överblick över alla produkter, personalen var upptagen och hade inget i lager. Vi var ute efter en sirlig, blommig tapet men det var inte lätt att veta i vilken av alla hundratals kataloger den fanns i.
Ledorden när Martin och Kai Ström drog igång företaget 2013 var istället: Inspirerande och enkelt.
– Man kan likna oss med en streamingtjänst. Vi skapar inspirerande digitala rumsmiljöer där våra färgstylister kombinerar tapeter och målarfärger till proffsiga stilförslag. Vi är inte produktdrivna utan kunddrivna – det har varit väldigt viktigt sedan vi startade, berättar Martin.
Har över 70 000 tapetrullar i lager – utan spill!
Online erbjuder de kunder självhäftande och handmålade varuprover för snabb leverans kombinerat med stilförslag. Dessutom ett mycket stort sortiment av tapeter och målarfärgskulörer för inomhusbruk – ja, över 50 internationella varumärken.
– Vi har drygt 70 000 tapetrullar i lager för snabba leveranser och tillverkar i allt större omfattning tapeter utifrån kundbeställningar – så kallad print on demand. Det leder till noll spill, bara produktion mot kundordrar. Eftersom vi är helt digitala krävs inte heller fysisk distribution av kollektionsböcker.
Samarbetet med Almi började genom banken
Familjetapeter har haft en lång och bra relation med sin bank och när det var dags för finansiering för ytterligare tillväxt föreslog banken Almi som kompletterande finansiär.
– Banken har hjälpt oss att hitta kreativa lösningar för att växa och Almi hade vi känt till under en längre tid. Det resulterade i finansiering från Almi och banken i början av året. Det har hjälpt oss att växa och det har varit ett väldigt bra samarbete för oss.
Familjetapeter har också fått affärsutveckling genom Almi och arbetat med hållbarhetsfrågor med Almis rådgivare.
– Det har också varit ett spännande samarbete som bland annat lett till en strategisk plattform kring vårt hållbarhetsarbete. Det genomsyrar allt vi gör, från kommunikation till produktion och kompetensutveckling av vår personal, säger Martin.
Drygt 100 miljoner i omsättning
Bolaget har vuxit fint under åren – från exempelvis 44 miljoner i omsättning för fyra år sedan till nära 94 förra året.
Och under hösten 2025 spräckte de 100 miljoner kronor i omsättning.
Vad ligger bakom tillväxten?
– Att tänka nytt och hela tiden utgå från och lyssna till våra kunders behov. Vi har hela tiden fått höra att olika saker inte går från våra branschkollegor, men vi brukar motbevisa förhärskande så kallade “sanningar”. Man måste våga – och nu säljer vi i över 28 länder och har nästan en femstjärnig kundnöjdhet: 4,6 av 5 möjliga.
Vilka utmaningar har ni framåt?
– För att ha råd att återinvestera och utveckla nya mönster, funktioner i vår e-handel och att sälja alla våra varumärken på ett bra sätt måste vi skyddas från osunda alternativ – billiga produkter utan något producentansvar och med tvivelaktigt innehåll. De rundar systemet med olika former av direktimport där konsumenten inte förstår vad det innebär. Konsumenter som köper till exceptionellt billiga priser blir själva ansvariga för produktinnehållet vilket de sällan vet, säger Martin och fortsätter:
– Vi försöker upplysa om skillnaderna men det är inte lätt. Här måste man arbeta långsiktigt. Det är ett av våra mest prioriterade områden i vår hållbarhetsplan: Att lyfta fram och tydliggöra de olika aspekterna. Vi är inte allra billigast, men vi har kontroll på produktion, innehåll och vet att vi har en högkvalitativ produkt.
Hur ser du på framtiden?
– Vi är ledande i Norden idag och har precis påbörjat vår internationella expansion till Europas samtliga länder. Marknaden är enorm. Här handlar det fortsatt om att utbilda och fånga upp konsumentbeteenden där Sverige är långt framme. Inte minst genom vår existens här under snart 13 år, säger Martin.