
Sayora: “Finansieringen från Almi har betytt väldigt mycket”
Affärsutveckling, Lån
Sayora AB
-
Behov
Sayora behövde finansiering för att kunna beställa ett lager av sina egendesignade klockor.
-
Lösning
Almi har gått in med finansiering och affärsutveckling.
-
Resultat
Almis finansiering möjliggjorde hela Sayoras inköp av lager av klockor. Almis erbjudanden inom hållbar utveckling gav dem nya perspektiv och har fått dem att agera utifrån deras nya kunskaper.
Klockföretaget Sayora startade som ett UF-företag. Men grundarna Johan Ekberg och Philip Dennheim hade tidigt som mål att driva det vidare.
– Vi insåg att vi har en produkt som går att sälja, säger Johan.
Nu har de genom finansiering från Almi tagit fram en helt ny klockkollektion.
Under Ung Företagsamhet (UF) får gymnasieelever testa hur det är att driva företag. Något som Johan och Philip lockades av under gymnasietiden i Ronneby i Blekinge.
– Vi ville ta fram något skalbart och något vi tyckte mycket om själva, berättar Johan.


Det blev egendesignade och svensktillverkade klockor under varumärket Sayora.
– Namnet kommer från en gammal båt som min far ägde och klockan ska förmedla den frihetskänsla som jag hade när jag var ute med pappa och körde båten. Sayora är för mig något djupare än bara en klocka.
Både klockorna och varumärket har en marin känsla, med färger i blått och vitt.
Vid lanseringen av de första klockorna med UF-företaget gick det dessutom väldigt bra för grabbarna. De tog hem flera priser i deras region, bland annat som Årets UF-företag i Blekinge vilket ledde dem vidare till rikstävlingen där Johan, som idag är företagets vd, utsågs till Årets unga ledare.
– Superkul! Jag brinner mycket för utveckling i alla avseenden. Både när det gäller att bygga företag, effektivisera och få företaget att gå framåt, men också privat – hur jag som privatperson och folk runt omkring mig kan utvecklas.
Johan och Philip träffas exempelvis på lördagar då de har ett segment där de lägger tid på att skryta lite och ge varandra komplimanger.
– Det är en väldigt viktig nyckel. Dels för att se vad man själv har gjort bra, dels för att lyfta varandra.
Det är lätt att fastna i tron om att hållbarhet bara handlar om miljömässiga aspekter, men det var jättenyttigt att lära sig hur mycket mer som hållbarhet innebär – allt från GDPR och integritet till social hållbarhet.
Johan Ekberg, Sayora
När UF-året gick mot sitt slut var Johan och Philip enade om att driva företaget vidare som aktiebolag.
De började också designa sin nya klockmodell Prima som nu finns för försäljning.
I samband med UF fick de också kontakt med Almi och rådgivaren Amani El-Ali Mazloum och har bland annat fått finansiering från Almi.
– Det har betytt väldigt mycket. I och med att vi verkar inom en bransch där det krävs att vi har ett lager av klockor att tillgå så har det krävts en stor initial investering för att beställa. Så den finansiering vi fick har möjliggjort hela vårt inköp av lager.
Sayora har också fått rådgivning och nappade när Almis tjänst inom hållbar utveckling dök upp.
– Det gav oss nya perspektiv. Det är lätt att fastna i tron om att hållbarhet bara handlar om miljömässiga aspekter, men det var jättenyttigt att lära sig hur mycket mer som hållbarhet innebär – allt från GDPR och integritet till social hållbarhet.
Sayora har fattat beslut utifrån vad de har lärt sig. De har bland annat montering av sin senaste kollektion i Sverige, vilket skapar arbetstillfällen här. De har också själva engagerat sig mer lokalt, exempelvis inom UF.
Johan är medveten om att en av de största miljöbovarna är överkonsumtion och därför har det varit viktigt för dem att skapa en hållbar produkt som också ska kunna repareras istället för att producera en ny.
Johan uppskattade också när han deltog i en vd-grupp hos Almi med tema hållbarhet där en extern konsult hade viktiga och bra kunskaper för bolaget.
– Hon var väldigt, väldigt duktig och det var otroligt givande att få prata vidare med henne. Även samarbetet med Amani har varit väldigt lyckat och det är alltid smidigt att få tag på henne och Almi om vi behöver bolla något.
Just nu, med ett lager av den nya kollektionen, ser Johan att det absolut viktigaste är att vara ute och synas.
– Vi är redo att leverera i samma sekund som vi får en beställning, så nu är vi synliga, står i butiker, besöker mässor, nätverkar, jagar återförsäljare och syns också i sociala medier och genom vår hemsida.
Hur har tiden som företagare varit?
– Den har både varit upp och ned. Det är många utmaningar – jag ska inte skylla på något, men både pandemi och lågkonjunktur har varit tufft när du startar helt på ruta ett med ett nytt varumärke. Samtidigt är det också så spännande och kul och gör att du utvecklas som person, säger Johan.