AI för företagare – så kan du få hjälp i arbetet
Kom igång med AI
Om du som företagare vill komma igång är det bra att utgå från hur stort ditt företag är – för det finns en skillnad mellan hur mindre och större bolag kan arbeta med AI.
– För de mindre bolagen finns det praktiska och konkreta verktyg, för att komma igång och för inspiration. Det är mer av “hyllprodukter” – saker som redan finns och som alla har tillgång till, säger Christoffer och fortsätter:
– De större företagen kan såklart också använda hyllprodukterna, men där tittar man mer på unika AI-satsningar som kan leda till konkurrensfördelar. De större har ofta muskler att se djupare, medan de mindre tar det som redan “finns på hyllan”.
Men Christoffer ser att oavsett storlek på bolag är användningen av AI ofta något nytt för många.
Skapa texter och bilder
Innan företag köper in eller börjar bygga egna AI-lösningar tycker Christoffer att de ska fråga sig vilka flaskhalsar man har i verksamheten.
– Vad lägger man som bolag mycket tid på som inte skapar värde? Här finns det lätta sätt att bygga bort sådant med små medel, och med hjälp av AI.
Ofta handlar det om processer med mycket manuell handpåläggning. Texter till hemsidor, nyhetsbrev eller inlägg för sociala medier är klassiska exempel där AI kan vara till hjälp.
– Det kan handla om att få idéer på innehåll från AI. Även om du måste se med kritiska ögon på vad AI genererar, korrekturläsa och lägga din egen unika touch på texter, så kan AI vara ett bra bollplank.
Även bildmaterial kan AI hjälpa dig med.
– Handlar det om produktbilder kan du bli servad med snyggt innehåll genom AI.
Du ska såklart också vara observant med vad du delar med AI och inte dela den mest hemliga datan.
Christoffer Nordström, rådgivare hos Almi
Ta fram analyser
När du ska plocka fram data och analyser inom verksamheten kan AI också bidra.
– Ju bättre data du har, desto bättre svar får du. Du ska såklart också vara observant med vad du delar med AI och inte dela den mest hemliga datan. Har du ganska stora mängder data, såsom siffror eller texter, kan du be AI skapa analyser, se mönster och samband.
Här ser Christoffer att möjligheterna bara blir större och större. Som företagare kan det vara värt att samla data över en längre tid, även om den inte är fullständig.
– Jag har sett exempel på bolag som sparat tidigare kundtjänstärenden och på kort tid, tränat en modell som till slut löste 80-90 procent av kundtjänsten via AI. Detsamma kan gälla för ganska många företag.
Håll dig uppdaterad
För att hålla sig ajour med AI som företagare kan du använda någon av alla språkmodeller (såsom ChatGPT, Gemini eller CoPilot) och berätta vilken bransch du verkar inom, vad du jobbar med och vilka flaskhalsar företaget har.
– Jag träffade ett företag som gjorde så och fick fyra-fem förslag med tjänster att använda sig av framåt, berättar Christoffer.
Han märker att företagare ibland känner sig osäkra på hur de ska börja prompta, alltså ge en instruktion, fråga eller ett påstående till AI som genererar ett svar, och på så sätt använda AI-chattarna för att få ut något vettigt.
– Ofta försöker man krysta fram en så bra frågeställning som möjligt, men en enkel teknik är att vända på det och istället be AI ställa dig frågor för att kunna lösa uppgiften på bästa sätt. De som är duktiga på att prompta brukar också be AI agera som en expert inom ett område. Exempelvis skriva: "Agera som en expert inom systemutveckling/digital marknadsföring/textförfattning...". Du kan även be AI hjälpa dig att skapa promptar som du kan använda för att lösa problem eller i andra AI-tjänster, säger Christoffer.