Affärsutveckling

Digitalisera din verksamhet kostnadseffektivt

Digitalisering är brett och många företagare har sin infallsvinkel på ämnet. Men fortfarande ser rådgivare hos Almi att företag kan satsa ännu mer på digitalisering – för att göra verksamheten mer kostnadseffektiv.

När Almis rådgivare möter kunder, både små och medelstora företag, börjar man alltid i en behovsanalys. Vilka behov har just detta företag, vad gäller exempelvis digitalisering?

– Det kan såklart variera väldigt mycket, beroende på företag. Men det är ändå viktigt att se på nuläge: Hur ser det ut just nu kring det här?, säger Nicklas Stenberg, rådgivare hos Almi.

Han ser en klar fördel när företag själva känner att digitalisering är något viktigt för verksamheten. 

– Många företag har en slags tanke, idé eller fundering kring något inom bolaget som de borde digitalisera. När vi sedan gjort en behovsanalys blir det ofta ganska tydligt vilka de lågt hängande frukterna är, saker som de kan börja göra direkt, men kanske inte tänkt på, berättar Nicklas.

Man i kostym med glasögon står i en restaurangmiljö. Han ler mot kameran och har en mönstrad skjorta under sin mörkblå kavaj.

Bygg digitalt och långsiktigt

Det kan till exempel handla om att de bör vara mer synliga genom sin webb – eller att de bör synas i sociala kanaler.

– Alltid viktigt att fråga sig vad syftet är med det man vill göra. 

En vanlig digitaliseringsfälla är annars att syftet inte är supertydligt, men ett företag satsar ändå på exempelvis ett affärssystem för många, många tusenlappar utan att veta hur det ska hjälpa dem – på riktigt.

– Satsa istället på ett system som är flexibelt att bygga vidare på. Återigen är det ett grundarbete och grundanalys som gäller: Var står jag idag? Och vad behöver jag framåt?

Hållbarhet + digitalisering = sant

Till Almi kommer också företag som vill söka stöd eller finansiering, vilket finns hos en del regioner kring digitalisering, och då krävs ofta en struktur eller plan för att nå fram till att söka stöd. 

– Då kan vi hjälpa kunder med våra modeller eller verktyg. Sustainable Business Model Canvas är ett exempel på verktyg som företag kan ha nytta av innan de går vidare i sina digitala satningar, tipsar Nicklas.

Såsom namnet skvallrar om är hållbarhet en viktig del att ha med, även i de digitala satsningarna.

– Man kanske tänker på miljö i första hand, men här tittar vi även på social och ekonomisk hållbarhet, vilket är jätteviktigt för alla företag idag. Digitalisering och hållbarhet hör ihop då syftet med båda är att jobba smart, hållbart och för att vi ska kunna lämna efter oss något bra i den här världen.

Säkra upp genom det digitala

Det finns många områden inom digitalisering som gör företagarnas vardag enklare och mer kostnadseffektiv. Till exempel analyser, ekonomi, administration, kundservice, AI, marknadsföring och försäljning.

– Allt som kan spara ditt företag tid och pengar. Digitalisering är också ett sätt att säkra upp företaget så att all kunskap inte sitter hos en individ i ett företag. Blir den personen sjuk eller frånvarande tappar företaget kunskap, säger Nicklas Stenberg.