Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

“Tech och hjärta genomsyrar hela vårt bolag”

Leyla och Virpal, Digitalkolk
Leyla Sarac och Virpal Singh möttes i ett skede när Virpal startat upp Digitaltolk och ville stärka upp bolaget affärsmässigt. “Jag har alltid haft ett starkt engagemang inom mitt arbete mot offentlig sektor. Det och Virpals tekniska kompetens blev en bra match i Digitaltolk”, säger Leyla.

Företaget Digitaltolk såg ett enormt behov – en digital förmedling av tolkar. Och att förmedla dem mycket, mycket snabbare än tidigare. Behovet fanns verkligen. Sex år efter starten omsätter bolaget drygt 240 miljoner kronor.

De utsågs nyligen till Årets Framtidsgasell av Dagens industri. Kikar vi på bolagets tillväxt är det lätt att förstå vinsten. Mellan 2019 och 2021 har de vuxit från 40 till drygt 240 miljoner kronor i omsättning.

 

– Det beror på två saker: nöjda kunder och att vi är så tekniskt kunniga. Vi kan skala upp och göra det med kvalitet. Om ett företag växer snabbt och inte har kvalitet faller det snabbt, säger Leyla Sarac.

 

Hon sitter på hög höjd i en våning i USA veckan innan jul när vi når henne och bolagets grundare Virpal Singh över Zoom.

– Vi är här i jobb, affärsutveckling och organisationsutveckling, och det är skönt att komma till en annan tidszon. Du fastnar lätt i det operativa när du är på hemmaplan, säger Leyla.

 

De är numera 40-50 medarbetare – förutom de 6 000 tolkar och översättare som de har knutna till sig. 

 

Det var behovet av tolkar som gjorde att Virpal fick idén till en digital tolkförmedling. 2015 jobbade han som IT-konsult och efter jobbet var han på Centralstationen i Stockholm som volontär för att hjälpa till när över hundratusentals människor flydde krig och kom till Sverige.

På plats såg han stort behov av tolkar. Han använde sin tekniska kompetens och i början av 2016 lanserade han en första version av tjänsten. I samma veva kom Leyla in i bolaget. Hon hade jobbat mycket mot offentlig sektor tidigare.

 

– Då i början gällde det att ta in testkunder och tillsammans utveckla tjänsten. Vad behöver de och på vilket sätt? Vi ville bemöta tolkar bättre än vad som tidigare gjorts, det var helt galet när vi började. Auktoriserade tolkar sa att de hade tomma kalendrar samtidigt som de som hade behov av tolkar inte fick tag på dem. Det var en ekvation som inte gick ihop, säger Leyla.

 

Behovet av att hjälpa och göra skillnad har alltid varit primärt för dem. 

 

– Även om vi vet att vi faktiskt gör skillnad är det ändå fantastiskt när vi exempelvis kommer till en kvinnoklinik och får applåder för den skillnad som Digitaltolk gjort. För dem finns det ett före och ett efter oss. De beskriver det som natt och dag. Innan var det fruktansvärt svårt att få tolk och kvaliteten var ofta dålig. Något som är förödande i vårdsituationer.

Eller i socialutredningar med barn och föräldrar.

 

– Utan en kvalitativ tolk kan beslut fattas på grunder som inte är riktiga.

 

Det har varit viktigt för teamet bakom Digitaltolk att vara väldigt lyhörda för både kunder och tolkar i sin utveckling av tjänsten. 

 

– Här krävs ett stort mått av nyfikenhet. Vi har alltid höga mål om att effektivisera och underlätta arbetet för dem som vi jobbar med. Involvera, expandera och leverera kvalitet har varit viktiga ledord för oss vilket vi verkligen bevisat att vi kan, säger Leyla.

 

Mångfald är en självklarhet i företaget, det är liksom inbyggt i hela bolaget. Likaså fokuserar de hårt på hållbarhet. 

 

– Det ligger i vårt sätt att effektivisera och optimera systemet för ett bättre resursutnyttjande. Vi var även den första tolkförmedling som tog fram digitala rekvisitioner – allt var pappersbaserat tidigare. Data och servar har vi i gröna hallar, som annars är en stor bov rent miljömässigt.

 

Som nystartad fick Virpal verifieringsmedel från Almi genom Startup Sthlm.

 

– Även innovationsrådgivning, vilket är väldigt viktigt i starten, säger Virpal och Leyla.

 

Nu när innovationen så att säga rullar är det andra utmaningar:

– Vi behöver attrahera kompetens för att fortsätta vår tillväxtresa mycket snabbare och få ännu fler duktiga kollegor, säger Virpal.

 

Han och Leyla kallar sitt team av medarbetare för “guldteamet” – ett väldigt starkt gäng som matchar varandra väl.

 

De är inne i en expansiv fas nu, har förvärvat kunder utomlands men kan inte berätta i vilket eller vilka länder ännu.

 

– Vi ska göra mycket nytt och det är alltid utmaningar med nya marknader och segment. Men vi vet hur vi ska göra och vi vet att vi kan göra det, säger Leyla.

Fakta: Digital Interpretations Scandinavia AB (Digitaltolk)

Grundades: 2015

Säte: Stockholm

Gör: Förmedlar tolk- och översättningstjänster över hela landet genom deras digitala plattform, där tolkens kompetens alltid matchas mot kundens behov

Anställda: 40-50 medarbetare

Delägare: Leyla Sarac och Virpal Singh

Omsättning: Mellan 240 och 250 miljoner kronor under 2021.

 

Läs mer på Digitaltolks webbplats

“Tech och hjärta genomsyrar hela vårt bolag”
Leyla Sarac på Digitaltolk.
Leyla, Digitaltolk

Fakta: Årets Framtidsgasell

Årets Framtidsgasell har delats ut sedan 2018 och instiftades tillsammans med Gasells mångåriga partner Almi.

Tanken är att dela ut utmärkelsen ”Årets Framtidsgasell” till ett Gasellföretag som visar en stark vision att förändra och förbättra världen utifrån kriterierna digital kunskap, skalbarhet och innovation. Detta är ett hederspris som syftar till att uppmuntra och inspirera andra företagare.

 

Läs om när Digitaltolk vann "Årets Framtidsgasell 2021"