Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Magnus hittade en nisch i skogsindustrin

För snart 15 år sedan slutade Magnus Wallin som teknikchef på ÅF och började istället importera begagnade minitraktorer från Japan. Kunderna visade sig vara skogsbrukare som sökte praktiska avverkningsmaskiner – och Magnus insåg att det fanns en lucka på marknaden att fylla. Ett par år senare hade han utvecklat sin första alldeles egna skogsmaskin, Malwa 360, och började bygga sitt företag. Idag är Malwa Forest en etablerad aktör med en nisch som väcker globalt intresse.

- Jag älskar teknik men är samtidigt väldigt marknadsinriktad. Det började med att jag la ut en annons på Blocket, om de japanska minitraktorerna, innan jag ens hade importerat någon, och upptäckte på så sätt att det fanns ett behov.

 

Totalt importerade Magnus 200 traktorer från Japan, som han lät serva och kundanpassa i en verkstad i Riga innan de såldes vidare till skogsbrukare i Sverige.

 

- Sen lade jag alla pengar från dessa affärer på att utveckla min första egna maskin. Målet var en skogsmaskin som skulle vara ett alternativ till större maskiner, men i ett mindre format som inte skadar mark och vatten på samma sätt.

Det var helt avgörande att Almi kom in, med kapital och kunskap.
Magnus Wallin

Magnus lyckades sälja tre maskiner innan den första prototypen var färdigbyggd, och allt verkade lovande.

 

- Men sen fick jag problem. Pengarna var slut och maskinen vi byggt höll inte måttet alls, och gick inte att leverera. Då hade jag verkligen en mörk vecka, men så dök tanken om Almi dök upp.

 

Med sina tre orderkontrakt lyckades Magnus tillsammans med Almi och Swedbank Sjuhärad lösa den finansiering som krävdes för att ta nästa steg. Nu kunde han starta aktiebolag och slutföra maskinutvecklingen.

 

- Och den första april 2010 levererade vi vår första maskin till en kund som fortfarande har kvar den, det känns väldigt roligt!

Var det självklart för dig att bli företagare?

- Jag kommer från en företagarfamilj där min pappa var entreprenör inom entreprenadmaskiner och lyftkranar så det kändes ganska naturligt även om jag inte tog över hans företag. Uttrycken ”hur svårt kan det vara” och ”man kan alltid tillverka saker” har nog präglat mig en hel del och varit med mig i arbetet med Malwa.

 

Under 2010 var Magnus fortfarande själv i företaget – konstruktionskonsulter, produktion och montering köptes in.

 

- Det hela kändes ganska sårbart och var tufft rent privatekonomiskt, så jag bestämde mig för att försöka finansiera bolaget lite bättre. Och i december samma år gjordes en nyemission där Almi Invest och min barndomskompis Jörgen Lillieroth investerade tre miljoner kronor.

2013 var sista året då Malwa gick med röda siffror och 2014 tog försäljningen ett rejält hopp, från 14 till 34 miljoner i omsättning.

 

- Då hade vi gjort färdigt ett generationsskifte och lanserat 560-modellerna som blev väldigt eftertraktade. Och sen dess har vi växt med 15-20 % per år. Vi sätter det som ett internt mål varje år och sen ser vi till att nå det. Det blir en kontrollerad och bra tillväxt tycker jag.

 

Vad har varit din största utmaning under resans gång?

- Det absolut svåraste har varit att vi inte haft möjlighet att testa våra nya maskiner över tid, innan vi lanserar dem. Prototypen har alltid varit såld vilket innebär att vi testar hos kund. Vi har inte förlorat många kunder på grund av detta, men många har bytt mot uppgraderade maskiner längre fram. Men samtidigt tror jag det är bra att inte vara överfinansierad för tidigt i ett bolag, pengar tenderar att gå åt och det har varit bra att vi inte kunnat få ut allt för många maskiner i tidiga skeden.

 

Hur har ni påverkats av Corona-pandemin?

- Exporten stoppade upp kraftigt i mars, och vi gick ner på 60 % på hela styrkan. Nu efter semestern har vi gått upp till 80 % och förra veckan beslutade vi att börja jobba heltid igen efter september. Vi har en bra orderingång, så det känns bra just nu. Vi hade lite väl höga lagernivåer innan Corona bröt ut på grund av en planerad expansion, så det har varit lite mer tur än skicklighet att vi kunnat fortsätta leverera!

Om Malwa Forest

Gör: Utvecklar, bygger och säljer skogsmaskiner för skonsam gallring av skog.


Var: I Skene, Marks kommun.


Startade: ”Som enskild firma år 2006, startade Malwa Forest AB år 2009.”


Antal medarbetare: 20.

Om Magnus Wallin

Bor: I Hyssna, Marks kommun.


Familj: ”Jag har fru och fem barn. Min fru och två av sönerna jobbar också i firman. Grabbarna arbetar i produktionen och jobbar mot produktionschef och VD, det känner jag är viktigt.


Yrkesroll: ”Jag är grundare och jobbar nu som affärsutvecklare på Malwa. Jag var VD i början men bestämde mig tidigt för att anställa en VD när vi var 10 anställda. Och som tur var hittade jag Hans Lindberg som gör ett fantastiskt arbete hos oss!”


Utbildning: ”Jag är högskoleingenjör inom underhåll och har läst mycket hydraulik och styrsystem. Har också gått internutbildningar inom marknadsföring hos min tidigare arbetsgivare ÅF.”


Bästa egenskap: ”Jag är duktig på att identifiera ett behov, mot skogsägare eller skogsentreprenörer. Och hela tiden fråga: ”Vad saknar du?”, ”Hur kan maskinen bli bättre?”, ”Vad är viktigt för dig när du släpper in en maskin i din skog?”. Sen kan jag också kommersialisera idéerna.


Sämsta egenskap: ”Jag har väl inget extremt ordningssinne och tycker inte om administration. Därför ville jag också få in en VD på företaget. Rätt man på rätt plats är otroligt viktigt, man får inte se sig som den som alltid ska veta mest.”


Hur kopplar du av? ”Det är först de sista åren som det har blivit lite mer fritid för min del, och allra helst är jag ute med båten. Tidigare har jag ofta haft jour på semesterveckorna.”


Hur får du inspiration? ”Det är otroligt inspirerande att svara på mejl när folk från hela världen har hittat oss och undrar om våra maskiner kan passa dem.”


Övrigt: Magnus utnämndes till Årets Företagare 2019 i Marks kommun.

Här ansöker du om lån med hjälp av ditt BankID.

 

Är du intresserad av att utveckla ditt företag?