Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Tonvikt på det goda

På Mondana kretsar allt kring välmående, smak och kvalité. Från hur de älskar att arbeta med små familjeföretag till hur de med framgång lyckades minimera både salthalten i sina fonder och plasthalten i sina emballage.

Pennie Porseland, Mondana
Pennie Porseland, Mondana

Det har gått 10 år sedan Pennie Porseland tillsammans med matkreatören Stefan Hassnert startade livsmedelsföretaget Mondana. Redan 2017 fick deras fonder högsta betyg i tidningen Allt om Mat och sedan utnämndes deras tryffelsås till Årets Smaksättare 2019. Men resan dit har varken varit enkel eller självklar, och många fina produkter föll bort på vägen.

 

– Nu jobbar vi framför allt med vårt eget varumärke Mondana, säger Pennie. I början tog vi in många olika produkter som vi tyckte var fantastiska och ville ta hem till Sverige, men antingen gick de inte runt eller så kunde vi inte sälja in dem till butikerna av olika anledningar.

 

Pennie har en väldigt positiv inställning men hon delar också gärna med sig av lärdomarna från sina tio första år som egenföretagare. Ett tips är att tänka igenom varje produkt väldigt noga.

 

– Räkna verkligen på produkterna, glöm inte fraktkostnaderna och titta på marginalerna, säger Pennie. Går det inte ihop så måste man ta bort produkten oavsett hur kär man är i den.

 

Längs vägen har Almi konstant funnits vid Mondanas sida med rådgivning, mentorskap och coaching.

 

– Jag måste faktiskt säga att Maria Thorén på Almi har varit grym, säger Pennie. Hon har lärt oss så mycket, som att strukturera till exempel. Man måste verkligen ha struktur i företaget, annars försvinner bara tiden.

Det var inte bara urvalsprocessen av produkter eller struktursvårigheter som har varit utmanande. Trots att det fanns plats för flera varumärken i deras segment, så visade det sig vara ganska svårt att konkurrera med de mer etablerade varumärken.

 

– Vi fick jättemycket positiva skriverier om våra fonder, berättar Pennie. Men varenda gång de kom in på en hylla dök en konkurrent upp med ett specialerbjudande.

 

Mondana har testat alla möjliga knep för att få konsumenterna att våga testa någonting nytt, i stället för att per automatik plocka samma flaska från hyllan.

 

– Nu fokuserar vi på att hitta distributörer och bygga upp en bra relation med butikerna, säger Pennie. Vi gör allt vi kan för att få ut vårt varumärke. Folk måste förstå att våra fonder är helt fantastiska. De har väldigt låg salthalt, smakar verkligen gott och är så mycket mer än bara fonder.

Fakta Mondana

Startår: 2011

Omsättning: 4,5 miljoner (2020)

Antal anställda: 2 st

Support från Almi: Finansiering, affärsutveckling, mentorskap.

Mest stolt över: Vi är naturligtvis mest stolta över våra smaker!

Vikten av en plan och struktur

Att ha struktur och en plan att förhålla sig till är avgörande för de flesta företag – både för den långsiktiga affärsstrategin och för produktstrategin. Det fastställer företagets mål och fungerar som en färdplan för att nå dit, vilket ger tydlighet och blir sedan ett riktmärke att kolla tillbaka på varje gång man ställs inför sina dagliga beslut.

 

Maria Thorén, rådgivare Almi Halland

Maria Thorén, rådgivare Almi Halland
Maria Thorén, rådgivare Almi Halland