Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
13 mars 2018

Hjärnan bakom alkoholfritt

För sju år sedan tog Moa Gurbuzer fram sina första alkoholfria viner och de kom snabbt att revolutionera genren. Efter bara några år omsatte hennes företag 20 miljoner kronor och var hyllat och omskrivet. Idag har hon sålt 2,6 miljoner flaskor och precis satt en ny grund för framtiden. Med fler innovativa drycker och Oddbird som sitt nya varumärke finns det inget som stoppar henne.

 

Moa, vad funderar du på just nu?

- På hur vi ska få frågan: ”Vill du ha ditt vin med eller utan alkohol?” att ställas vid alla matbord och till alla gäster på restaurangerna. Det är knäckfrågan som driver mig.

 

Vi intervjuade Moa för några år sedan, när hon stod mitt i en införsäljningssatsning av de tre första alkoholfria vinerna hon utvecklat. Ett mousserande vitt vin, ett rosévin och ett rödvin. Då hette företaget MRG Wines och hade champagnekännaren Richard Juhlin som frontfigur. Från 1 oktober 2019 är det ett helt nytt varumärke som gäller: Oddbird.

Jag tänkte att det gäller att utveckla en produkt som gör att man känner sig inkluderad och helt vanlig. Så att det inte känns som att man själv dricker saft eller läsk när alla andra skålar i vin.
Moa Gurbuzer

Vad har hänt sen sist?
- Det största är just att vi bytt namn på våra varumärken, från Richard Juhlin till Oddbird. Att vi hittat en ny identitet som tydligt visar att vi är en pure player när det kommer till alkoholfritt. Det gör att vi kan driva våra frågor ännu bättre utan att vara personberoende vilket har varit ett stort men väldigt viktigt steg för oss.

 

Moa startade MRG Wines år 2013, och uppstarten grundade sig i en stark passion att hjälpa barn som växer upp med alkoholmissbruk runt sig.

- Jag är socionom och har jobbat som familjeterapeut i nästan alla mina vuxna år. Träffat familj efter familj som har alkoholrelaterade problem, där flaskan står i centrum istället för barnen. Egentligen hade jag velat förbjuda alkohol i dessa familjer men så enkelt är det ju inte.

I flera år funderade hon på hur man skulle kunna minska alkoholkonsumtionen på bästa sätt och det ledde till slut till idén att utveckla ett substitut – ett riktigt gott alkoholfritt vin.

- Jag tänkte att det gäller att utveckla en produkt som gör att man känner sig inkluderad och helt vanlig. Så att det inte känns som att man själv dricker saft eller läsk när alla andra skålar i vin.

Hur utvecklade du dina första viner?
- När jag väl hade bestämt mig så tog jag kontakt med kemister på olika produktutvecklingsföretag och universitet. Tekniken som vi använder var inte utvecklad då, så under nästan ett år utredde vi hur man kunde ta bort alkoholen men ändå behålla så mycket smak som möjligt.

Hur bekostade du den utredningen?
- Jag fick en hel del hjälp kostnadsfritt och sen var det några som jag betalade först efteråt, när vi hade kommit igång med försäljningen. De trodde på idén och var villiga att hjälpa mig först och få betalt sen.

De som hör så många affärsidéer varje år trodde på mig – det var ett erkännande och peppade mig verkligen att satsa allt där i början!
Moa Gurbuzer om samarbetet med Almi

I slutet av 2012 hade produktutvecklarna fastställt hur man på bästa sätt kunde avalkoholisera vinet.

 

- Jag åkte ner till Frankrike och en vinproducent nappade på vår idé. De gick med på att producera vårt vin så länge jag beställde en tank vilket motsvarar 25 000 flaskor. Det skulle kosta lite drygt en miljon kronor.

 

Tvekade du inte inför satsningen?
- Jo definitivt, jag var rädd. Det är ju väldigt mycket pengar. Samtidigt hade jag gjort smaktester på över tusen personer och överlag var de väldigt positiva så det stärkte mig i beslutet. Det gjorde också att jag fick med mig några släktingar som investerare.

I december 2013 kom så leveransen från Frankrike. 30 pallar fullastade med flaskor av vitt bubbligt vin.

 

- Jag fick panik när jag såg alla flaskor och tänkte bara: "hur ska jag kunna sälja alla dessa"? Men sen efter mitt bryt satte jag igång!

 

Hon hade redan ansökt till Systembolaget så där började vinet säljas direkt. Parallellt med sitt vanliga jobb började Moa också kontakta fler potentiella kunder.

 

- Jag ringde hotell, restauranger och exklusivare dagligvarubutiker och sedan gick det undan!

 

2014 började Moa arbeta heltid och snart anställde hon sin första medarbetare. Idag är de sex personer som jobbar med marknadsföring, sälj och produktutveckling. De har en handfull viner i portföljen varav flertalet har blivit bästsäljande på såväl Systembolaget som den norska motsvarigheten Vinmonopolet. Dessutom har de, om än i ganska små kvantiteter, gått på export till både Holland, Hongkong, Dubai och Tokyo.

 

Längs entreprenörsresan har Moa anlitat Almi för att få stöd.

 

- Inför uppstarten hjälpte de till med målgruppsanalyser, prisstrategi och kalkyleringar, saker som jag inte alls kunde något om när jag började. Och jag minns att det kändes så bra att de gillade min idé. De som hör så många affärsidéer varje år trodde på mig – det var ett erkännande och peppade mig verkligen att satsa allt där i början!

 

Vad händer mer på Oddbird i år?
- 2020 kommer vi lansera två spännande nyheter. Dels världens första alkoholfria Prosecco som kommer till alla systembolag den 1 mars, och dels håller vi på och utvecklar ett alkoholfritt gin tillsammans med RISE. Det görs på norrländska bär och ska bli väldigt roligt lansera!

Om Moa Gurbuzer

Ålder: 62.
Bor: På Lindholmen i Göteborg.
Familj: ”Jag har man, tre barn och tre barnbarn.”
Utbildning: ”Socionom, familjeterapeut och handledare i socialt arbete.”
Bästa egenskap: ”Jag är väldigt tålmodig och envis.”
Sämsta egenskap: ”Att jag ibland kan ta lite förhastade beslut.”
Hur kopplar du av? ”Genom yoga.”
Vad inspirerar dig? ”Människors livsöden och framförallt vändpunkter.”

Om MRG Wines

Startade: 2013

Gör: Utvecklar och säljer alkoholfria viner – mousserande, rött och rosé– som tillverkas genom en egenutvecklad avalkoholiserings-process. Vinet odlas och tillverkas hos en fransk samarbetspartner och distribueras genom Arvid Nordqvist.
Var: Kontor och ett litet extralager i Göteborg.
Grundare och ägare: Moa Gurbuzer.
Kunder: Systembolaget i Sverige och Vinmonopolet i Norge är de största kunderna. Dessutom restauranger, hotell och konferensanläggningar, än så länge framförallt i Sverige.
Utbud: Just nu 3 olika sorter, men fler är tänkta att lanseras under 2017.
Omsättning: 16 miljoner under 2016.
Antal medarbetare: "4 stycken, men vi kommer troligtvis anställa ytterligare personer snart".

Moas entreprenörstips

  • Var lojal mot din idé och håll ut även i motvind.
  • Nätverka mycket och var inte blyg. Våga berätta om ditt företag.
  • Var lyhörd på vad folk tycker och tänker och ta till dig av det för att finslipa din produkt.