Häng med på Orcanas tillväxtresa
Monica Halldin som driver Orcana gick in i år 2022 med målet att gå från sju anställda till fler än dubbelt så många.
Hur det går? Jo, hon är snart redan där.
Efter pandemin tröttnade Monica Halldin på att jobba som ensam konsult. Hon ville bli fler – många fler. Så i juli 2021 anställde hon sin första medarbetare.
De har nu succesivt vuxit och när Almi intervjuade henne i februari 2022 och hon skulle sia om antal medarbetare efter sommaren gissade hon på tio.
– Idag är vi tio! Och sex personer är på väg in under hösten, berättar hon.

Orcana hjälper organisationer till bättre lönsamhet genom medveten affärsutveckling och vinnande kundupplevelser och genom att skapa attraktiva arbetsplatser där människor trivs, utvecklas och mår bra. Allt såklart underbyggt av ett hållbarhetstänk.
– Vi växlar upp varje månad. Jag bestämde mig tidigt för att ha en stabil plattform att växa utifrån, där det finns struktur och ordning så att du inte snubblar när du ska göra något. Den här plattformen har varit väldigt viktig för att vara innovativa och snabbfotade och för att få igång nya medarbetare, säger Monica.
Monica hade väldigt mycket på plats i den här strukturen även när hon jobbade själv.
– Sedan har vi självklart anpassat för alla anställda och sett över vissa delar. Det viktigaste har varit vår framgångskompass: Vart vi ska och varför. Vi vet vad vi ska göra de närmaste fyra åren, men också vad vi gör idag och imorgon. Det har vi på en “one pager”.
När de första medarbetarna anställdes hade de uppdrag från dag ett. Nu kliver bolaget in i nästa fas.
– Ja, nu kan vi ordna uppdrag efter hand. Vi tar nya steg. Vi har en jättefin onboardingprocess på plats och en effektiv rekryteringsprocess där vi fått värdefull feedback från medarbetare som börjat. De känner sig välkomna.
Som ensam konsult såg Monica att jobben fanns där och hon behövde ofta tacka nej till uppdrag för att hon var ensam.
– Jag är fortfarande helt övertygad om att jobben finns även om du självklart måste jobba för dem.

Tidigare i år trodde hon att en digitaliseringsstrategi skulle vara på plats efter sommaren, något som de inte har prioriterat. De har istället paketerat ett par av sina produkter som de också marknadsfört under sommaren – produkter kring att vara en attraktiv arbetsgivare och kring hållbarhet.
Redan under årets två första månader hade Orcana ordrar för lika mycket som förra årets hela omsättning, som låg på tre miljoner kronor. Den fina takten har fortsatt.
– Om det går som jag vill tredubblar vi omsättningen i år, säger Monica.
Men allt har inte varit en dans på rosor. Nitar under året har de också gått på.
– Jamen såklart. Du tror att saker går snabbare än vad de faktiskt gör. Vi har exempelvis gjort ett riktigt stort arbete att sätta plattform kring kommunikation och varumärke. Vi har varit tysta i sociala medier, gjort hemläxan och nu kommer det ut. Där var jag inte fullt medveten om att det skulle ta så lång tid som det har gjort. En annan lärdom är vikten av krav på de leverantörer som vi jobbar med. Att de ska hjälpa oss på ett professionellt sätt. Vi har inte tid med leverantörer där saker sitter fast. Det har vi också stött på, berättar Monica.
Tittar hon framåt är hennes långsiktiga plan fortsatt att vara ett 50-tal medarbetare om ett antal år.
– Absolut. Vi fortsätter att växa genom organisk tillväxt och inga uppköp.
För att dela upp målet tror hon att de är 15-16 anställda i december och att de blivit ännu tydligare i sitt erbjudande.
– Då har ni också sett oss på ett helt annat sätt i sociala medier, säger Monica.
Fakta: Orcana
Ägare: Monica Halldin
Grundades: 2007
Anställda: Tio
Säte: Älvsjö, Stockholm
Kunder: Bland andra Region Stockholm, Vattenfall, Uppsala universitet, Kronofogden
Omsättning: Tre miljoner kronor 2021
Titta på Monica
Monica Halldin är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.
Se avsnittet som handlar om hur du är en attraktiv arbetsgivare här
Monicas samarbete med Almi
När Monica startade ett annat bolag för några år sedan kom hon i kontakt med Almis innovationsstöd och fick både coachning och finansiering från Almi.
Idag är Monica expertkonsult för Almi inom hållbar utveckling.
– Jag har alltid upplevt Almi som något väldigt bra. De har en sådan stor palett inom stöd – vid nystart, omstart, tillväxt, hjälp med finansiering – och behövs verkligen. Ja, jag tror det finns många, många fler som skulle behöva Almis hjälp.
Vill du och ditt företag:
- kickstarta ert hållbarhetsarbete
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera hållbarhetsrisker
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
- få finansiering till din gröna satsning
Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.