Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Paninis vd: “Almis Brygglån hjälpte oss i krisen"

Panini är ett välkänt varumärke för många stockholmare. Lunchrestaurangerna som finns på över 20 platser i stan har funnits sedan 1990. Nu är de ur pandemin med ökad omsättning igen.

– Brygglånet från Almi har varit till stor hjälp för att klara den här krisen, säger vd och medgrundare Pierre Constantinou.

panini-288.jpgOm vi backar bakåt till 1990 startades Panini när finanskrisen slog till. Då sålde Pierre Constantinou italienskt och dyrt herrmode, vilket blev svårt när omvärlden svajade.


Pierre, med en bakgrund inom mat, och hans tre bröder gjorde då om en av butikerna på Jakobsbergsgatan och startade av en tillfällighet upp Panini istället. Från början tänkt som en deli med charkuterier, inläggningar och ostar. Det fanns också ett litet utbud av färdiga smörgåsar och sallader.


– Mackorna var väldigt heta då, tidigt 90-tal, och vi utvecklade det. Vi tog in mer och fler sorter utifrån vad som efterfrågades.


Panini blev en måltidsbutik som under åren utvecklats och blivit mångas självklara lunchställe i stan.


Nu serverar de hälsosam snabbmat, lagad från grunden där fina råvaror är i fokus och inga onödiga tillsatser.

Den personliga kontakten är väldigt viktig och något som många banker och andra missar. Med vårt record och så länge vi funnits är det värdefullt med någon som kan oss och vår verksamhet, och vi slipper börja om med någon ny.
Pierre Constantinou, vd Panini, om samarbetet med Almi

Om du blickar bakåt – vilka stora förändringar har skett för dig som företagare under åren?
– Det sker väldigt många ups and downs under en sådan här resa. Vi har fått många propåer om franchise och att växa runt om i landet, men har alltid velat hålla vårt varumärke så genuint och trovärdigt och vuxit med egna pengar. Jag upplever det som tuffare att få kapital för expansion idag. Administration och regelverk har inte lättat – snarare tvärtom, säger Pierre.


Den stora utmaning som han ser idag är att växa.


– Pandemin har tärt väldigt mycket på vårt segment, speciellt för oss som är inriktade mot luncher i Stockholms innerstad. Vi tappade 80 procent av vår omsättning på bara några veckor. Så vi har kämpat med att få företaget att överleva.


När det statliga stödet dröjde med att utbetalas uppskattade Pierre Almis Brygglån.


– Både vi och vårt systerföretag, Panini Trading, har haft väldigt goda erfarenheter av Almi. Tidigare har vi även fått finansiering vid satsning av ett nytt affärsben och nu senast var Brygglånet väldigt viktigt för oss för att klara den här krisen. Stöden från staten har dragit ut kolossalt på tiden och gräver stora hål i likviden. Men tack vare Brygglånet har vi klarat det.

Pierre värdesätter också att han och bolaget haft en så bra kontakt i Daniel Hailu, rådgivare hos Almi.


– Den personliga kontakten är väldigt viktig och något som många banker och andra missar. Med vårt record och så länge vi funnits är det värdefullt med någon som kan oss och vår verksamhet, och vi slipper börja om med någon ny.


Sedan restriktionerna släppt har det varit ljusare dagar för Panini. Vissa av Paninis enheter är uppe i 80-85 procent av omsättningen som de hade 2019. Snittet för alla enheter ligger nu på 75 procent.


– Något positivt är att vi har fått dra ned på många kostnader och har en tajtare och mer slimmad organisation idag.


Nästa steg för Panini är att hitta en större aktör som kan ta bolaget vidare – ut i landet och utomlands.


– Vi påbörjade den resan redan innan pandemin och hann sätta igång en pilot. Det pausades men nu känns det som rätt tid för de planerna igen. Det kan bli en väldigt spännande resa, säger Pierre Constantinou.

Fakta: Paninibolagen

(Panini Internazionale AB, Panininu AB, Panini AB, Panini Trading AB med flera)

Grundades: 1990.
Säte: Stockholm, med drygt 20 enheter.
Gör: Lagar hälsosam snabbmat, omsorgsfullt lagad från grunden på fina råvaror och helt utan onödiga tillsatser.
Ägare: Sex ägare, däribland Pierre Constantinou och hans tre bröder.
Anställda: 105
Omsättning: Cirka 110 miljoner kronor 2021. 2019 låg omsättningen på cirka 195 miljoner.
Webb: panini.nu/

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!

Fakta: Panini och hållbarhet

Att jobba hållbart är inbyggt i affärsidén hos Panini. Deras krav på rena råvaror kräver också en hållbar produktion. Bara tio av de nästan tvåhundra ingredienserna som dagligen passerar deras kök innehåller tillsatser.


De fokuserar även på att minska matsvinn, transporter och vill såklart ha nöjda medarbetare.


En utmaning är plasten:


– Vi har en plastproblematik när våra kunder ska ta med sig mat, ofta sallader och flytande föda. Det finns emballage som är hyfsat bra, men som ändå innehåller plast på något sätt. För drygt ett år sedan kom vi i kontakt med &Repeat – ett bolag med pantsystem för engångsförpackningar. Vi var en av pionjärerna att gå med dem. Vi tittar även på andra alternativ, såsom förpackningar som kan diskas ur och användas igen. Vi har många stamkunder vilket är en fördel för en sådan lösning, säger Pierre Constantinou.

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!