Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

"Vi sålde bil och lägenhet för att ha råd"

Med artificiell intelligens vill entreprenörerna Arta Mandegari och Salman Eskandari hjälpa fler elever med matematik. Genom en prenumerationsbaserad affärsmodell, räkneuppgifter anpassade till skolans kurser och en stor portion riskkapital revolutionerar de nu läxläsning.

För drygt två år sedan besökte vi Arta och Salman på eEducation Albert i Göteborg. Då var deras tjänst nylanserad och fortfarande under utformning. Nu har mycket hunnit hända. En tripplad kundbas, dubbel så stort kontor, dubbelt så många medarbetare, en tillsatt ledningsgrupp, 50 miljoner i riskkapital och många nya appfunktioner. Och så ligger de i startgropen inför en stor global lansering.


- Det roligaste som hänt sen sist är att kunderna blivit många fler – och det gör att vi hela tiden får så mycket positiv feedback från barn och familjer som ser resultat. Det är ju själva anledningen till att vi startade detta så det är såklart jättekul!


Grundarduon jobbar hårt och den här veckan är det styrelsemöte, kampanjer inför kommande nationella prov och internationaliseringsarbetet som är fokus.


- I somras hade vi våra första riktiga semestrar men när man älskar sitt arbete och det hela tiden händer grejer är det svårt att låta bli.

Det fanns andra aktörer som jobbade med matteappar mot skolor, men ingen som var riktad mot konsumentmarknaden som vi. Den utmaningen lockade oss!

Har ni gått på några nitar?


- Varje dag känns det som! Men vi driver också bolaget ganska experimentellt. 2018 gjorde vi till exempel en testlansering av tjänsten på åtta engelsktalande marknader för att se hur det internationella behovet ser ut. Det var väldigt bra, men baserat på hur vår tjänst användes insåg vi också att vi behöver förändra en hel del. Så i år kommer vi göra om den lanseringen.

 

Om vi backar bandet lite, hur började er företagsresa?

 

- Det är Arta som är entreprenören av oss. Vi är barndomskompisar och när vi hördes då och då som vuxna brukade han alltid ha nya tokiga idéer. Men den här gången, när vi började snacka om hur man skulle kunna digitalisera läxhjälp nappade jag, berättar Salman.

 

Det var 2015 som idén föddes. Både Salman och Arta hade under sin studietid jobbat extra som läxhjälpare i matematik och insett hur bra resultat det gav när ett barn kunde sitta ner med en egen lärare.

 

- Men den tjänsten är väldigt dyr för många familjer, flera hundra kronor i timmen oftast, och dessutom finns den för det mesta bara i högskolestäder. Väldigt många barn får alltså inte den möjligheten och vi kom på att vi ville digitalisera den tjänsten för att kunna nå ut till många fler.

Vad blev era första steg?


- Vi insåg snabbt att för att få ett så relevant innehåll som möjligt så ska Albert kunna uppgifterna som eleverna får i skolan. Har man kört fast i sin skolmattebok ska man kunna få hjälp av honom. Så vi började med årskurs 7-9, köpte in alla skolmatteböcker och började kartlägga.

 

Det ena spåret blev helt enkelt att bestämma innehållet i appen. Vilka uppgifter som skulle finnas där och vad de digitala mattelektionerna skulle innehålla. Parallellt började de nysta i det tekniska kring hur själva appen skulle se ut.


- När vi hade specat upp allting började vi leta efter personer som kunde hjälpa oss att skapa det. Lärare som kunde hjälpa oss med pedagogiska uppgifter och tekniker och matematiker som kunde skapa appar och logaritmer.

Hur finansierade ni utvecklingen?


- I början bekostade vi allt själva, sålde faktiskt en bil och en lägenhet för att ha råd. Och ganska snabbt tog vi också kontakt med Almi för att få hjälp. Där har vi nu genomgått hela trappan med innovationslån, företagslån och tillväxtlån.

 

Har Almi bidragit med något mer än bara pengar?

 

- Ja verkligen! Till exempel satte vi tillsammans med dem upp milstolpar innan alla utbetalningar. Det var väldigt värdefullt, att vi faktiskt behövde prestera och leverera vissa parametrar i tid för att få nya lånebelopp utbetalda. Det gjorde att vi tog oss framåt snabbt!

 

Trots stöd och snabba framsteg insåg Arta och Salman under hösten 2015 att ännu mer pengar och kunskap behövdes för att ta Albert i mål.

 

- Då satte vi oss ner och kartlade institut och affärsänglar som vi trodde skulle vara intresserade av att investera i oss och som vi också kände kunde bidra. Och sen kontaktade vi dem.
Satsningen lyckades och i slutet av december fick duon in 7 miljoner kronor. Pengarna gick till att färdigställa betaversionen som lanserades i april 2016.

Målsättningen är att Albert ska kunna förstå vad varje enskild elev har för kunskapsluckor och automatiskt se till så att dessa fylls igen i tid.

Och sen pilottestade ni appen?


- Ja precis, under tre månader användes den av närmare 10 000 elever på 65 skolor. Vi fick in mängder av värdefull feedback och kunde också utifrån data analysera hur den användes. Det är inte förrän man sätter något i händerna på användaren som man inser vad som funkar och vad som inte funkar.


Sommaren 2016 ägnade Arta, Salman och deras team – som nu bestod av tio personer – åt förbättringar. I september lanserades tjänsten skarpt.

- Den tiden handlade mycket om att hitta rätt affärsmodell. Ett tag höll vi till exempel på med en billigare basversion som vi tänkte skulle rikta sig till skolor. Men den blev för lik konkurrenters och uppfyllde dessutom inte det syfte som vi brann för, så vi landade i en modell där föräldrar prenumererar på Albert för att deras barn ska bli bättre på matte.


Under 2017 tog försäljningen fart och idag täcker Albert matematiken genom hela grundskolan, från förskoleklass till nian.


- Vi har lärt oss ett bra sätt att växa. 30-40 % av våra nya användare hittar till oss organiskt men för att nå fler har vi börjat med strategiska samarbeten, med bland annat ICA och Generation Pepp, och med annonser på sociala medier.


Häromåret tog företaget också in hela 50 miljoner kronor i en nyemission.


- Så nu är vi rustade för en rejäl tillväxt och att på allvar demokratisera möjligheten till läxhjälp både i Sverige och internationellt. Det kommer bli en utmanande resa men är också vår stora drivkraft!

Om Salman Eskandari

Ålder: 32 år.


Bor: I Partille utanför Göteborg.


Familj: Fru och tre barn.


Utbildning: Civilingenjör inom industriell ekonomi från Chalmers.


Yrkesbakgrund: Managementkonsult och innan dess läxhjälpare och mattementor.


Bästa egenskap: ”Jag är analytisk av mig, tänker rätt mycket och försöker analysera varje situation. Det har varit till vår fördel många gånger och där kompletterar jag och Arta varandra. Han hoppar ut i vattnet innan han har känt på det och jag mäter och analyserar gärna först.”


Sämsta egenskap: ”Det är nog den andra sidan av myntet, att saker tar lite längre tid.”


Kopplar av genom att: ”Helst hänger jag bara med min familj, försöker ägna all ledig tid jag kan åt att vara med dem.”


Bästa dagen med Albert: ”Det var nog första gången som vi implementerade en chatt i appen för att kunna prata med användarna. Efter bara någon dag var det flera personer som hade skrivit att de genom hela livet hade haft svårt med matte, inte fick den hjälpen de behövde i skolan och att föräldrarna inte kunde hjälpa till – men att det nu tack vare appen äntligen hade lossnat för dem. Innan hade vi jobbat utifrån antaganden och hypoteser men då fick vi bevis på att vår tjänst verkligen behövdes och hjälpte till och det skapade en känsla av meningsfullhet.”

Om Arta Mandegari

Ålder: 33 år.


Bor: I Sävedalen utanför Göteborg.


Familj: Fru och två barn.


Utbildning: Civilingenjör i Industriell ekonomi från Chalmers.


Yrkesbakgrund: ”Jag har främst arbetat med internationell försäljning och marknadsföring inom konsumentvaror och finans.”


Bästa egenskap: ”Att jag håller ett högt tempo jämt.”


Sämsta egenskap: ”Ja, det måste nog vara att det kanske går lite för snabbt ibland …”


Kopplar av: ”När jag är med familjen.”


Bästa dagen med Albert: ”Svår fråga. Men en utav de bästa känslorna var när vi fick bekräftat att vi skapat en produkt och tjänst som fyllde en så pass viktig funktion att föräldrar var villiga att betala för den. Att få just denna hypotes validerad kändes väldigt skönt”.

Tog fram prototyp efter innovationslån från Almi

2015: Arta och Salman börjar prata om sin idé att digitalisera läxhjälp inom matte. Sätter ihop en affärsplan, får innovationslån från Almi och tar fram en prototyp. Får i december in riskkapital på 7 miljoner kronor från några affärsänglar.

 

2016: Pilottestar appen på närmare 10 000 elever. Genomför förbättringar och lanserar den skarpt i september. Får in Schibstedt Growth som ägare.

 

2017: Bestämmer sig för att satsa på appen som konsumentjänst och lägga ner sina skolapp-funderingar. Försäljningen tar fart.

 

2018: Planerar att lansera appen för fler årskurser. Målsättningen är att erbjuda mattehjälp för hela grundskolan och de första två åren på gymnasiet.

Arta och Salmans råd för att lyckas kommersialisera en innovation:

”Den absolut viktigaste grejen är att göra så lite som möjligt innan man går ut och testar sin idé. Lägg inte för mycket tid på att utveckla och designa utan gör vissa skisser eller en enkel prototyp och prata sen med kunderna. Den feedback man får är guld värt och den behöver man inte betala onödigt mycket för att få.”


”Säkra din finansiering. Det är inte direkt kopplat till den operationella verksamheten, men att ha finansiering klar gör att man kan fokusera på sin produkt, sitt bolag och sin affär istället för att jaga pengar.”

Om Eeducation Albert

Startade: 2016.


Är: En app med matteuppgifter och mattelektioner anpassad till svenska skolans kursplaner. Finns idag för högstadiet men fler årskurser kommer lanseras under 2018 och 2019.


Var: Göteborg.


Grundare: Arta Mandegari och Salman Eskandari.


Ägare: Grundarna, samt en rad affärsänglar och investmentbolagen Schibstedt Growth, Inbox Capital och RoosGruppen.


Kunder: Privatpersoner, oftast föräldrar, i Sverige som vill få sina barn att bli bättre på matematik.


Antal medarbetare: 19 heltidsanställda.