Prata hållbart – här är tre viktiga steg
När ska du och ditt företag börja kommunicera hållbarhet? Det vet Anna Högberg, Managing Director Mission Anew (fd Futerra) - kommunikationsbyrå med fokus på hållbarhetskommunikation.
Mission Anew har hjälpt bland annat kunder som Kinnarps, Icebugs och Martin & Servera med hållbarhetskommunikation. Anna har tre tips på saker företag bör göra när det kommer till den här typen av kommunikation:
1. Börja alltid med görandet
– Här är det faktiska hållbarhetsarbetet. Fråga dig: Gör jag det som krävs baserat på det du vet kring ditt avtryck? När du väl har gjort något och har insikter kan du börja berätta om det.
2. Berätta om resan
– Vart ska vi och hur ska vi komma dit? Det är 1A i all hållbarhetskommunikation. Håll inte på med en massa bevisföring som är tomtebloss utan visa konkret. Ska du skapa förtroende är det verklighet som krävs. Var ärlig med dina brister. Är ni precis i början av er hållbara utveckling – berätta det!
3. Prata med målgruppen
– Använd rätt språk och luta dig mot varumärkets styrka. Du ska inte förenkla eller försköna – där går företag ofta bet, i strävan efter att göra saker klatschigt och reklamigt. Det måste ändå vara attraktivt, annars kommer ingen att lyssna.

Titta på Anna
Anna Högberg är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.
Se avsnittet som handlar om hur du kommunicerar hållberhet här
Även som podd!
Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd.
Lyssna på avsnittet här:
Vill du och ditt företag:
- kickstarta ert hållbarhetsarbete
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera hållbarhetsrisker
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
- få finansiering till din gröna satsning
Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.