Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Tips och råd

Tre tips om du vill bli en attraktiv arbetsgivare

Hur kan du bli en mer attraktiv arbetsgivare? Det vet Monika Halldin som med bolaget Orcana hjälper organisationer att framtidssäkra sin kundresa.

Här är hennes tre bästa tips – och två fällor som du bör undvika.

Monika Halldin har verkligen själv satsat på att locka anställda till sitt bolag Orcana. Efter pandemin bestämde hon sig för att gå från att vara ensam konsult till att bli många fler. I februari 2022 var de sju anställda och hennes mål är åtminstone 15 innan årets slut.

Monika har tre viktiga tips för att bli en mer attraktiv arbetsgivare:

1. Gör en framtidskompass

– Specificera för dig själv eller tillsammans med din ledningsgrupp: Vad vill vi uppnå och var är vi nu? Hur tar vi oss dit vi vill? Här bör ni ta med alla dimensioner: Vad bidrar vi med till världen? Vad är syftet med att vi finns? Vilka roller har vi gentemot våra samarbetspartners? Var tydlig med er framtidskompass, ha med alla medarbetare och kanske till och med berätta för alla kunder hur den ser ut, säger Monika.

2. Implementera passion

– Man behöver få in mer passion, både i företaget och i organisationen. De som jobbar i bolaget behöver brinna för det de gör och du som ledare måste låta medarbetarna blomma ut.

3. Jobba med föreställningar

– Fråga er: Vilka föreställningar och värderingar har vi? Tror vi att vi klarar det? Tänker vi att vi är förtjänta av det? Viktiga frågor att ställa sig som arbetsgivare.

Monika har också två fällor du kan hamna i – som gör att du INTE är speciellt attraktiv:

 

  • Du har en strikt 100-procentigt hierarkisk organisation utan delaktighet.
  • Du visar inte sårbarhet och vågar inte be om hjälp oavsett position. Hur skulle du som vd egentligen kunna allt?

Ta första steget att framtidsrusta ditt företag - kontakta oss för ett första möte!

fran-ord-till-handling-390.jpg

Titta på Monica

Monica Halldin är med i Almis serie “Från ord till handling”, en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.

 

Se avsnittet som handlar om hur du är en attraktiv arbetsgivare här

 

Även som podd!

Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd.

 

Lyssna på avsnittet här:


Apple Podcast
Spotify

Acast

Vill du och ditt företag: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
  • få finansiering till din gröna satsning

Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden. 

 

Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!