Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
12 februari 2021

Stepler gamifierar hälsa, med världen i sikte

- Vi vill gamifiera hälsa säger Niklas Frisk, VD och medgrundare av Stepler AB. Vi belönar användaren med poäng för ens fysiska rörelse. Stepler blir på så sätt en motivator till att röra sig mer.
Appen Stepler har idag ett par 100 000 aktiva användare. Med visionen att bygga ett hälsouniverum ser Niklas tillsammans med sin partner och medgrundare Semir Hadiametagic Stepler som en självklar byggkloss mot ett hälsosammare Sverige- och i sin tur värld.

Att Covid-19 har kommit med en hel del stillasittande är vi alla medvetna om. I och med restriktioner och andra försiktighetsåtgärder har vi till skillnad ifrån vanliga fall – blivit avrådda att gå till gymmet.
- Helt plötsligt kan man inte träna som tidigare säger Semir. Det är många som har funnit Stepler som en väldigt bra motivator under dessa tider.
Idag bygger appen på att du ”går och får”. Varje steg som användaren tar har ett värde, dessa kan sedan lösas in mot olika belöningar i appen.
- Det kan vara allt från exklusiva rabatter till en smartphone eller en välförtjänt semester säger Niklas.

Stepler som affärsidé
- Det började för några år sedan när jag vägde väldigt mycket berättar Semir. Jag både åt dåligt och rörde inte på mig.
Semir berättar att den stora anledningen var att han inte hade någon motivation till att ta steget mot ett mer aktivt liv.
Niklas och Semir kommer båda två från Karlstad. De har drivit olika bolag innan men fann en gemensam punkt i att inte riktigt lyckas få ihop det så kallade livspusslet. De började att spåna på en idé.
- Den stora frågan var egentligen om vi kan få människor att röra på sig med familjeliv, jobb och allt runt omkring säger Niklas.
De ville undersöka och se om de kunde få människor att bli mer aktiva med hjälp av Stepler.
- Nu ser vi att det funkar säger Niklas glatt. Människor runt om i Sverige tjänar poäng genom att röra på sig, det i sig gör livsstilsförändringar roligare.
- Roligare och mer motiverande instämmer Semir. Man kanske väljer att lämna bilen och gå istället.

För de företag som syns i appen så är Stepler en marknadskanal där affärer görs varje dag med en engagerad publik.
- Vår stora vision är att bygga ett hälso-universum av Stepler där man blir belönad oavsett om man springer, cyklar eller kör en tennismatch säger Niklas. Vi vill helt enkelt få bukt på det stillasittande samhället.

- öppnas i nytt fönster
Stepler belönar användaren med poäng för ens fysiska rörelse.

Betydelsefull milstolpe under resan
En betydelsefull milstolpe var när Niklas och Semir bockade av en av deras viktigaste nyckeltal som de satt för att mäta.
- Vi ville undersöka om människor ens ville använda en sådan här typ av app säger Niklas. Den milstolpen bockade vi av relativt snabbt när vi nådde 100.000 aktiva användare efter ett halvår. Sedan ser vi att användarna stannar kvar i Stepler. De håller sig aktiva och är engagerade.

Vi har fått bra support utav Almi. Allt ifrån finansieringshjälp till experthjälp inom olika delar utav företagsbyggande.
Niklas Frisk, VD Stepler

Stöd av Almi
 - Vi har fått bra support utav Almi berättar Niklas. Allt ifrån finansieringshjälp till experthjälp inom olika delar utav företagsbyggande. Vi har fått hjälp med det som vi behöver hjälp med som en Tech Startup. Vi pratar mycket med Almis rådgivare om olika saker. Allt ifrån framtid till nutid, och får den hjälp vi behöver inom olika områden.
Stepler har deltagit i Almis affärsutvecklingsmöjligheter Utvecklingsdialog Växa samt Simulera din affär. Det har även fått hjälp med finansieringmedel.

 

Stepler genom Covid-19
Innan coron kom så hade Niklas och Semir i sjösatt en investeringsrunda för att få in kapital till bolaget.

- Investerare var tvungen att dra i handbromsen när corona bröt ut och allt var så osäkert berättar Niklas. Utöver det så har corona kommit med en hel del positivt för oss på Stepler.
Under pandemin har Stepler etablerat SteplerShop som är ett stort ben för bolaget idag. Idén bakom Steplershop springer ur en tanke att få kontroll samt att alltid kunna garantera användarna belöningar, innehåll i butiken helt enkelt säger Niklas. Externa partners kommer alltid vara en viktig kugge, men med SteplerShop ser vi flera spännande möjligheter framöver. Ett mål som Stepler har är att kunna ge riktiga belöningar till sina användare. Detta är en ekvation som de löser med ny en ny del i verksamheten. Nämligen Steplershop.

Vad är Steplershop?
- Steplershop började med att vi hade en hel del produkter på lager, vilket resulterade i att vi byggde en e-handel. Det tog fart säger Semir och ler.
Under första veckan hade de tusentals besökare på den nya plattformen. Webshoppen har lett till att Stepler nu säljer sina egna inhouseprodukter. Användarna kan antingen lösa in sina poäng eller köpa produkterna direkt.

Hur ser 2021 ut för Stepler?
- Vid detta laget har vi bevisat att vi kan bygga upp vår verksamhet och engagera användare runt om i Sverige. Resan för att internationalisera Stepler börjar nu säger Niklas.
Stepler planerar att etablera sig runt om i EU och har redan hunnit att ta sig in i Norge för några veckor sedan.
- Vi ska vi göra Stepler ännu mer motiverande och engagerande för användarna. Plattformen ska i sin tur bli en bättre marknadskanal för våra partners. E-handeln kommer också att utvecklas berättar Niklas.

Vad är ert råd till de som funderar på att ta ett lån för att utveckla sitt bolag men som inte är riktigt säkra på om de vågar?
Semir säger att det är självklart att man ska låna pengar för att i sin tur ha möjlighet att bygga upp sin verksamhet. Men att ett första steg borde vara att validera sin produkt eller tjänst så att man känner sig trygg på att affärsidén är hållbar.
- Almi hjälper till i väldigt tidiga skeenden, när man verkligen behöver support instämmer Niklas.

Vår stora vision är att bygga ett hälso-universum av Stepler där man blir belönad oavsett om man springer, cyklar eller kör en tennismatch.
Niklas Frisk, VD Stepler