Almi har valt att basera rådgivningen inom hållbara affärer på den internationella standarden ISO 26000 - organisationers samhällsansvar.
Genom att genomlysa företagets hela verksamhet, inklusive påverkan i värdekedjan, skapas en helhetsbild där hänsyn tas till flera av intressenterna så som kunder, medarbetare, ägare etc.
När företaget sedan agerar på de mest relevanta och centrala hållbarhetsutmaningarna skapas positiv påverkan även utifrån de sjutton globala målen. Samtidigt stärker företaget sin konkurrensförmåga genom att införliva hållbarhetsaspekter genom hela sin verksamhet.
Hållbarhet är mycket mer än miljöfrågor
- Samhällsutveckling
Företagets roll i det lokala samhället. - Arbetsmiljö
Skapa arbetsplatser med bra villkor som gör att människor mår bra och utvecklas. -
Mänskliga rättigheter
Företagets agerande, inte bara i utvecklingsländer, utan även i vår närhet. - Kund och konsument
Företagets relation med sina kunder och konsumenter. - Miljö
Skapa förutsättningar för ett gott liv i en stabil och ren värld. - Affärsetik
Hur man som företag driver sin verksamhet och som kan vara svårt för omvärlden att ha insyn i.