Mind the Gap

Kompetensförsörjning för Skånska småföretag

Många små och medelstora företag (SMF) upplever det svårt att hitta rätt kompetens. Samtidigt har verkligheten förändrats drastiskt för många under krisens år 2020, vilket förstärker behovet av rätt kompetens: Hur kan man jobba strategiskt med sin kompetensförsörjning för att fortsätta växa i en föränderlig värld? 

Genom projektet Mind the Gap kan du få svaret. Tillsammans med Almi jobbar du och ledningen i företaget fram er plan, för att kunna hitta rätt kompetens i er verklighet.

Varför?

  • Syftet är att öka förståelse för hur man kan utveckla sin affär och arbeta mer strategiskt med kompetensförsörjning, samt utforma planen för detta. Med ökad kunskap om framtida affärsmål och ert specifika kompetensbehov kan företaget bli tydligare i sin beställning av kompetensutveckling för befintlig personal eller vid rekrytering av nya medarbetare.

Vem kan söka?

  • Projektet vänder sig till företag med säte i Skåne, med minst 10 anställda och som ska ta nästa steg i sin tillväxt.
  • För specifikt tillverkande företag i sydöstra Skåne driver IUC motsvarande projekt. Se IUC:s hemsida här.

Vad innebär det?

  • Ditt företag deltar i 2 st 3-timmars workshops som via en strukturerad modell och process resulterar i en konkret handlingsplan för strategisk kompetensförsörjning.
  • Deltagandet är kostnadsfritt.

Hur går jag tillväga?

  • Är du intresserad av att vara med i projektet? Välkommen med din intresseanmälan! Använd kontaktformuläret nedan.

Mind the Gap

– så går det till

 

Arbetet delas upp på två tillfällen (a’ 2-3 timmar), med några veckors mellanrum, där ledningen för företaget samlas för workshopar tillsammans med processledare från Almi.

 

Under workshoparna får deltagarna bland annat hjälp att göra en lägesanalys, identifiera affärsmål och kartlägga hur verksamhetens kompetensbehov ser ut på kort och lång sikt, samt bygga en plan för att möta behoven.

 

Deltagande är kostnadsfritt

 

Bakom projektet står Almi, IUC, Region Skåne och Tillväxtverket.